APPLY Conference 2025: Cum arată viitorul muncii și cum adoptă companiile noile tendințe în HR
Reading Time: 7 minuteAccentul pe empatie și abordarea personalizată fac diferența în zona de resurse umane în 2025, în timp ce tehnologia și inteligența artificială oferă noi instrumente pentru a le oferi angajaților oportunități de creștere și dezvoltare.
Provocările acestei perioade pentru industria de HR, pentru companii și antreprenori au fost analizate la o nou ediție APPLY Conference, eveniment organizat de Biz în parteneriat cu Asociația V3.

Valorizarea angajaților, empatia și adaptarea la noile generații
Noile măsuri fiscale, aplicabile de la începutul acestui an, aduc o serie de provocări importante pentru companiile din România, iar efectele acestora se fac deja simțite și în departamentele de resurse umane, ceea ce înseamnă că și anul 2025 este plin de provocări pentru specialiștii din domeniu.

„Pentru noi, 2025 a venit cu incertitudine la pachet, nu numai din cauza taxelor cât și din cauza contextului economic global, la care s-au adăugat modificările fiscale. Toate aceste scenarii au impact asupra mediului de lucru, dar și al oamenilor. Am optimizat costurile, am eficientizat procesele și am investit mult în acestea. Dacă focusul colegilor este în rezultate clare, mai limităm incertitudinea”, a spus Mirela Costiuc, Head of People & Organisation Commercial, Zentiva România.
Zentiva, companie mare cu peste 1.400 angajați, investește în dezvoltarea de soft skills și de competențe și se concentrează pe motivarea și engagementul angajaților. Una dintre modalitățile prin care reușește acest lucru o reprezintă implicarea în comunitate „Susținem 40 de proiecte de CSR și le oferim o platformă de voluntariat colegilor noștri care sunt interesați să se implice. Acest CSR ne umple inima”, a spus Ioana Lucescu, Head of Communication Zentiva România, în cadrul APPLY Conference.

Construirea unui culturi organizaționale puternice merge mână în mână cu un management empatic și orientat spre rezultate. La Michelin Corporate & Business Services (CBS) București, cultura companiei este încapsulată în filozofia I CARE – Inspire, Create Trust, Awareness, Results și Empowerment. „Empatia e cheia pentru a construi un mediu de lucru în care tinerii se simt în siguranță și încurajați”, a subliniat Laura Bușu-Boboc, Head of HR, Michelin CBS.

Valorizarea oamenilor din organizație este foarte importantă. Doar 40% dintre angajați din România se simt constant valorizați, iar 60% se simt apreciați doar uneori, rar sau niciodată, potrivit celui mai recent studiu Edenred Benefit. Lelia Mancaș, Marketing, Communication & CSR Director Edenred, a pus în context rezultatele studiului, pentru a arăta ce își doresc angajații români la nivel de beneficii extrasalariale și ce pot face companiile pentru a le îndeplini cerințele. „Flexibilitatea și personalizarea pachetelor de beneficii nu mai sunt un avantaj – sunt o așteptare”, a subliniat Lelia Mancaș.

Experiențele unice oferite oamenilor din echipă pot duce la transfomarea în bine a culturii organizaționale. Astfel, experiențele pot fi folosite pentru a îmbunătăți conectarea, motivarea și angajamentul echipelor și angajaților. „Cultura organizațională nu se scrie în prezentări. Se trăiește prin experiențe memorabile”, a spus Oana Pascu, Founder Complice.

Pe o piață în care se vorbește mult despre talent, Andrei Dunuță, Founder Arta de a NU Vinde, spune că mult mai important este antrenamentul, pregătirea temeinică pentru a putea face față cu brio oricărei provocări. „Vânzarea adevărată începe atunci când nu mai încerci să vinzi. Oamenii cumpără autenticitatea. Iar antrenamentul bate talentul!”, subliniază Andrei Dunuță.

Antreprenorii au și ei provocări importante în ceea ce privește cultura organizațională, pentru că succesul oricărui business depinde de oameni. Iar într-un domeniu precum HoReCa oamenii sunt esențiali pentru un brand. „În 2024, Maidan a trecut printr-o transformare radicală: digitalizare, rebranding, echipă nouă și trecerea de la antreprenoriat la leadership structurat. Leadership-ul începe când dai drumul și construiești structuri care nu depind de tine”, a povestit Călin Cindea, Founder Maidan Events, pe scena APPLY Conference.

Recrutarea presupune astăzi o abordare creativă și căutarea talentelor încă din perioada de studii, pentru a le oferi oportunități adecvate în cadrul companiei. Exact asta face în România PepsiCo prin programele Campus, care reprezintă inițiative de formare accelerată dedicate tinerilor din România aflați la începutul parcursului profesional.
„Programele Campus nu sunt doar despre recrutare. Sunt despre a modela mentalități, leadership și loialitate”, a subliniat Ramona Zărnescu, Talent Acquisition Manager PepsiCo East Balkans, în prezentarea susținută la APPLY Conference.

Marius Ciurariu, HR Director Provident Financial România, a venit cu o perspectivă interesantă asupra muncii hibrid și, mai ales, asupra felului în care oamenii sunt afectați la nivel psihilogic și emoțional de această nouă realitate. „Munca hibridă funcționează doar când liderii pun bunăstarea oamenilor pe primul loc”, a subliniat el.
Soluții pentru deficitul de forță de muncă
Deficitul forței de muncă atinge cote alarmante, existând domenii precum HoReCa unde acesta atinge chiar nivelul 50%. Alexandra Tudorică, Business Development Manager la International Work Finder, a vorbit la APPLY Conference despre cum poate ajuta recrutarea globală sau outsourcing-ul în astfel de situații și care sunt industriile care beneficiază de pe urma recrutării forței de muncă non-UE.

„Această nevoie acută de forță de muncă vine în contextul unui deficit sever, mai ales în industriile care necesită personal numeros și dispus să lucreze în condiții mai dificile. Outsourcing-ul și recrutarea non-UE devin pilonii esențiali pentru industriile cu deficit major de personal”, a subliniat Alexandra Tudorică. Ea a arătat că, deși muncitorii non-UE rămân o soluție rentabilă, nu reprezintă o soluție ieftină, întrucât recrutarea internațională presupune costuri adiționale – pentru documentație, viză, transport, cazare, integrare. Din acest punct de vedere, salariile muncitorilor asiatici sunt similare cu cele ale angajaților români.
International Work Finder este activ pe piața din România din 2017, iar de atunci a adus în țară peste 20.000 de muncitori asiatici. Cererea a crescut constant, iar în prezent compania are solicitări pentru aproximativ 1.000 de angajați lunar. International Work Finder recrutează de peste 8 ani personal din 12 țări din Asia, Africa și America de Sud, având cel puțin două agenții validate în fiecare dintre aceste piețe.
Învățare continuă, reskilling și upskilling
Schimbarea este singura constantă și în ceea ce privește carierele, iar succesul depinde acum și va depinde în continuare de capacitatea de adaptare permanentă și de învățare continuă, în condițiile în care digitalizarea și inteligența artificială transformă lumea în jurul nostru.

„Învățarea continuă este noua monedă profesională. Fără ea, rămâi pe loc într-o lume care accelerează. Este motivul pentru care le oferim oamenilor din organizația noastră oportunități de învățare și reskilling, nu doar pe partea tehnică, ci și în zona de soft skills”, a arătat Cristina Mancaș, CEE HR Project Leader Schneider Electric.

Care sunt cele mai mari greșeli pe care le fac companiile când vine vorba de dezvoltarea profesională a angajaților, cum arată un program de training relevant în 2025 și cum adaptăm metodele de învățare la așteptările noilor generații au fost punctele principale în jurul cărora s-a construit discuția în panel de la APPLY Conference între Mădălina Barbu – Senior Project Manager & Trainer HPDI, Adrian Florea – Founder, Business Advisory & Trend Consult și Viorel Panaite – Managing Partner Human Invest și Blanchard România. Care este azi rolul unui trainer? Mădălina Barbu spune că „un trainer eficient nu livrează, ci declanșează”, subliniind faptul că oamenii din organizații sunt cei care trebuie să schimbe lucrurile, nu cineva venit din afară.

Provocarea inteligenței artificiale este foarte actuală și în domeniu resurselor umane, iar Corina Neagu, Founder DARE, a explicat cum rămânem relevanți cu cum creăm valoare în era AI. Ea a spus că AI-ul deja schimbă procesele de recrutare, onboarding, training și evaluarea, dar că, în loc să ne fie teamă de automatizare, ar trebui să vedem potențialul de transformare adus de aceasta. „HR-ul devine un agent esențial al schimbării digitale, iar valoarea reală în HR vine din discernământ: ce delegi AI-ului și ce păstrezi uman”, a conchis Corina Neagu.
APPLY Conference, eveniment organizat de Biz și Asociația V3, a avut ca parteneri: Zentiva Romania, Schneider Electric, BAT, Edenred, AQUA Carpatica, 5 to go și Privileg Catering.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz