Opinii

Asigurarea daunelor de stat si politice

2 dec. 2015 3 min

Asigurarea daunelor de stat si politice

Reading Time: 3 minute

Ionut Balan_2392Cand RCA devine nerentabila pentru asiguratori si e scumpita pentru tot felul de motive, adevaratul vinovat este, de fapt, cel care administreaza si planifica reteaua rutiera: statul.  

de Ionut Balan

Mergand pe drumurile serpuite ale tarii, care se ambitioneaza sa nu rateze absolut nicio localitate, se observa ca se mai produc si accidente. Pe care politistii le “trateaza” cam in aceeasi maniera: “Accidentul s-a produs din cauza neadaptarii vitezei de mers la starea carosabilului”. Desi nu-i clar cine-i, de fapt, de vina: viteza ori carosabilul! Iar cand ninge abundent si se blocheaza drumurile, autoritatile isi ridica mainile catre cer. Si tot Dumnezeu e responsabil cand se topeste primavara gheata si se inunda locuintele. In fine, fara sa explice limpede ca de vina nu e, de fapt, bunul Dumnezeu, ci statul, care provoaca risc sistemic, asiguratorii scumpesc an de an politele.

Din cauza managerului-stat, infrastructura fie e proasta, fie e construita in conditii de nesiguranta, iar asigu­rarile pe care le incheie oamenii ii feresc mai mult de proasta administrare decat de fenomene neasteptate, ceea implica insa un cost suplimentar, generat de riscul “politic”. Iar soselele noastre sunt supraaglomerate cu masini putine! Statisticile releva ca Romania se afla pe locul 5 in Europa dupa aglomeratia din trafic, chiar daca avem cel mai scazut numar de automobile raportat la populatie. Asadar, RCA, cand devine nerentabila pentru asiguratori si e scumpita pentru tot felul de motive, sa stiti ca adevaratul vinovat e cel care administreaza si planifica reteaua rutiera: statul.

Si, pentru ca nu a fost conceput un sistem de drumuri care sa treaca prin centrele mari si apoi sa se ramifice catre cele mici, ci s-au construit sosele care sa infrateasca satele patriei, rezultatul e ca, atunci cand ninge, ambulanta nu mai ajunge la cei suferinzi. Iar in aceste conditii cine risca sa-i asigure pe cei care mor cu zile? Statul, care genereaza risc sistemic, fireste ca nu-si asuma nicio vina. Chiar daca astfel nu-s afectate doar asigurarile auto, de locuinta sau de sanatate, ci si cele de viata. Ele “sufera” si fiindca sunt subventionate medicamentele de la buget. Cu alte cuvinte, pentru ca avem nu doar cele mai ticsite drumuri din Europa, ci si medicamente scumpe, oamenii se imbolnavesc din cauza coruptiei si a clientelismului, ceea ce afecteaza inclusiv asigurarile de viata, deoarece ei mor mai repede.

Readucand in discutie faptul ca asiguratorul nu poate zugravi anual o locuinta care se inunda, mai bine il stramuta pe proprietar, e bine de reiterat ca asigurarile acopera o necesitate marginala daca statul ar fi corect gestionat. Daca riscurile devin sistemice din cauza proastei administrari, acest lucru are impact asupra pretului asigurarilor, care au fost create pentru cazuri exceptionale, nu pentru vicii de sistem.

Daca aveti cumva dubii in legatura cu ceea ce sustin, poate ca ar fi bine sa vedem si punctul de vedere al profesorului Walter Block, seful catedrei de economie de la Loyola University – New Orleans. “Daca ar exista un cult de tip Manson care ar ucide 790 de oameni pentru a sarbatori Memorial Day, 770 pentru a intampina ziua de 4 iulie, 915 pentru a comemora Ziua Muncii si 960 de Ziua Recunostintei, cu siguranta ca ziarul New York Times ar descrie elocvent carnajul, declansand cea mai ampla urmarire pe care a vazut-o vreodata aceasta natiune.” In realitate insa, continua Block, guvernul este responsabil pentru asemenea masacre, prin mortalitatea cauzata de drumurile tarii, fiindca, la nivel local, regional, statal sau national, guvernul este acela care construieste, conduce, administreaza, repara si planifica reteaua rutiera. “Dar guvernul pare sa fi scapat de oprobriul general pentru ca cei mai multi oameni considera responsabile pentru accidentele rutiere o serie de elemente care exclud managementul incorect al statului: sofatul in stare de ebrietate, viteza excesiva, lipsa de precautie, defectiunile mecanice etc.”, conchide Block.

Ionut Balan este jurnalist independent, fost redactor-sef al revistei “Finantistii”, publicist la “Jurnalul National”, “Saptamana financiara”, “Piata financiara”, “Curentul”, “Bursa”, “Evenimentul zilei”. Mai multe materiale de acelasi autor gasiti pe www.bloguluibalan.ro

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: