Opinii Digital Interviuri & Opinii MarComm Tech

Tendințe în tehnologia publicitară: Așteptări vs. Realitate, așa cum reies din meme-uri

6 apr. 2023 7 min

Tendințe în tehnologia publicitară: Așteptări vs. Realitate, așa cum reies din meme-uri

Reading Time: 7 minute

La fiecare început de an există un lucru de care puteți fi siguri: internetul se umple de postări pe bloguri cu „Top tendințe în tehnologia publicitară în 2023” și alte articole similare. Dar are oare internetul nevoie de încă o astfel de postare? Noi credem că nu.

De Olimpia Norsesovici, Senior Sales manager la MGID România

Așa că anul acesta am decis să modificăm tradiția și să discutăm despre așteptările noastre din 2022 în materie de tehnologie publicitară și să le comparăm cu realitatea din 2023. Deși poziționarea noastră unică în industrie ne oferă o mulțime de perspective și acces la cunoștințe, mai greșim din când în când.

Deoarece nu am avut un glob de cristal pe care să îl consultăm (dacă aveți, spuneți-ne de unde l-ați luat!), am apelat la cele mai bune resurse ale noastre, vicepreședinții și directorii MGID, pentru a afla părerea lor despre acest subiect.

Să vedem ce au avut de spus.

slide 1

#1: Adevărul urât despre ChatGPT

Așteptări: Crearea de conținut unic va deveni mai dificilă pentru editori

Realitate: ChatGPT este capabil să genereze cantități infinite de conținut unic

Crearea unui flux constant de conținut unic și de înaltă calitate, care să atragă și să implice publicul, este o provocare și necesită mult timp.

Aici intervine ChatGPT pentru a vă salva! Acest model lingvistic de inteligență artificială poate oferi cu ușurință și instantaneu o listă extinsă de subiecte, împreună cu conținutul articolului care le însoțește, oferindu-le editorilor o altă sursă pentru dezvoltarea conținutului unic de care au nevoie.

slide 2

#2: Cum va decurge căutarea de produse online

Așteptări: Google va rămâne platforma de căutare principală și nicio altă companie nu îi poate face concurență

Realitate: ChatGPT schimbă jocul și va continua să influențeze modul în care căutăm informații

Timp de zeci de ani Google a fost sinonim cu termenul „căutare”, într-atât de mult încât a devenit un verb implicit în vocabularul nostru. Compania deține o impresionantă cotă de piață de 85%. Cu toate acestea, un rezultat al unei căutări pe Google oferă acum primele zece rezultate intercalate între șase reclame,  ceea ce îl face mai mult o platformă de publicitate și mai puțin un motor de căutare. Având în vedere că vânzările publicitare reprezintă principala sursă de venit a lui Google, prioritizarea reclamelor este o decizie de afaceri înțeleaptă, dar s-ar putea să nu fie cea mai bună experiență pentru utilizator.

Apoi, a apărut ChatGPT, iar un milion de persoane și-au creat conturi în prima săptămână, un număr care va crește exponențial în acest an. ChatGPT funcționează ca o versiune avansată a lui Google, oferind răspunsuri complete și (de obicei) mai precise la întrebările adresate, fără a fi perturbat de reclamele cu plată. Ceea ce face ca ChatGPT să schimbe regulile jocului este faptul că nu numai că găsește răspunsuri, dar rezultatele sale pot îndeplini de asemenea sarcini în locul oamenilor. Acesta poate scrie cod, cântece, rezumate de text și multe altele.

Credem că anul acesta, în loc ca cineva să spună: „Stai să caut pe Google”, va spune: „Stai să-l întreb pe ChatGPT”.

slide 3

#3: TikTok evoluează…

Așteptări: TikTok va deveni cea mai importantă platformă de social media cu conținut video

Realitate: TikTok a evoluat și a devenit motorul de căutare al generației Z

Ascensiunea meteorică a lui TikTok a fost de-a dreptul uimitoare. Aplicația a trecut de la o platformă de socializare la una care îi dă bătăi de cap lui Google, iar asta vine direct din gura unui director executiv Google.

Primii utilizatori și brandurile cu viziune de viitor și-au dat deja seama că utilizatorii din generația Z și cei mai tineri văd TikTok-ul nu doar ca pe o aplicație de divertisment, ci ca pe un motor de căutare. Din ce în ce mai multe branduri își ajustează strategiile și conținutul pentru a răspunde nevoilor acestor utilizatori și pentru a se asigura că conținutul lor apare în fața unor audiențe active și gata să cumpere.

slide 4

#4: Google a cunoscut vremuri mai bune

Așteptări: Duopolul Google și Facebook nu va fi amenințat

Realitate: Amazon și Apple au devenit un duopol imbatabil

Google s-a bucurat de domnia sa ca unul dintre canalele de top în orice combinație de media, acaparând cheltuielile de publicitate, dar o schimbare dramatică s-a produs în 2022.

Amazon a devenit un motor de căutare de produse. Peste 60% dintre consumatorii americani își încep căutarea de produse pe Amazon, în timp ce 49% folosesc un motor de căutare precum Google. Credem că această schimbare se datorează faptului că recenziile utilizatorilor au un impact puternic asupra deciziilor de cumpărare ale consumatorilor, iar Amazon le pune în prim-plan.

În prezent, stabilitatea activității publicitare a lui Google este în pericol, deoarece guvernul american tocmai a intentat al cincilea proces antitrust împotriva gigantului tehnologic. Abia așteptăm să vedem cum va decurge totul!

În altă ordine de idei, funcția de monitorizare transparentă a aplicațiilor de la Apple a dat o lovitură grea pentru Facebook, făcându-l să piardă 10 miliarde de dolari din veniturile din publicitate în 2022. Vânzările publicitare ale lui Apple au început să dea roade imediat, iar compania investește masiv în tehnologie.

Amazon și Apple sunt astăzi noii campioni incontestabili ai ecosistemului publicitar. Facebook a căzut în dizgrație atât în rândul agenților de publicitate, cât și al consumatorilor.

slide 5

#5: Internetul deschis încă domină lumea

Așteptări: Platformele publicitare de tip „walled gardens” vor distruge internetul deschis (open web)

Realitate: Open web ar putea învinge platformele publicitare de tip „walled gardens” până la urmă

Având în spate mulți ani de colectare de date, mulți din industria publicitară se așteptau ca platformele de publicitate de tip „walled gardens”, precum Google, Amazon și platformele de socializare, să ofere oportunități  mai bune de monetizare decât open web. Cu toate acestea, odată ce Google a anunțat că va elimina treptat modulele cookie de la terți (acum s-a amânat din nou până în 2024), editorii din open web nu au pierdut timpul și s-au pregătit pentru o lume fără cookies.

Editorii din open web au început deja să adopte noi tehnologii care le permit să capteze și să exploateze avantajele oferite de datele de la sursă, care sunt mult mai precise decât datele generice de care dispun platformele publicitare de tip „walled gardens”. Deși editorii pot avea mai puține seturi de date, utilizatorii lor sunt specializați și foarte implicați, ceea ce îi face potențial mai valoroși pentru agențiile de publicitate și branduri.

slide 6

#6: Cea mai mare problemă cu realitatea virtuală (VR) și realitatea augmentată (AR)

Așteptări: Agențiile de publicitate vor folosi realitatea virtuală și realitatea augmentată pentru a crea experiențe publicitare imersive și interactive

Realitatea: VR și AR creează experiențe captivante și memorabile, dar pentru majoritatea brandurilor sunt încă inaccesibile din punct de vedere al costurilor.

Consumatorii au fost încântați și fascinați în anii trecuți, când branduri de renume precum Oreo și Samsung au folosit AR și VR pentru a crea campanii inovatoare. Reacțiile au generat un interes ridicat pentru aceste tehnologii, despre care ne așteptam să accelereze dezvoltarea și, la rândul lor, să facă tehnologia mai accesibilă. Dar acest lucru nu s-a întâmplat.

În timp ce brandurile mari își pot permite să se joace în aceste spații virtuale, costurile de creare a acestor campanii rămân mult peste posibilitățile unei companii obișnuite. Odată cu reducerea cheltuielilor, brandurile trebuie să își reevalueze bugetele de publicitate, iar campaniile bazate pe tehnologii scumpe au fost primele care au fost scoase de pe lista de priorități.

slide 7

#7: Metaverse s-a transformat într-un meme

Așteptări: Metaverse va schimba modul în care lucrăm, trăim și comunicăm

Realitate: Până în prezent, nu a ajuns să fie mai mult decât un meme

Metaverse a dominat prima pagină a ziarelor în 2022. Pasionații de tehnologie (bine, de fapt, doar companiile care au făcut investiții financiare nebunești în dezvoltarea metaverse-ului) nu se mai opreau din a vorbi despre cum va revoluționa lumea noastră.

În timp ce aceste companii din domeniul tehnologiei au vrut să ne facă să credem că toată lumea este entuziasmată în legătură cu metaverse, în realitate nimeni nu-l înțelege. Un studiu a arătat că, deși 38% din publicul american pretinde că este familiarizat cu metaverse, doar 16% ar putea să-l definească corect, și probabil că le-a luat tot anul 2022 pentru a înțelege acest lucru!

Metaverse este încă la câțiva ani, dacă nu chiar la un deceniu, distanță de a deveni o realitate. Cea mai notabilă realizare a sa de până acum este cantitatea masivă de meme-uri pe care le-a generat, și ne bucurăm de fiecare dintre ele!

Ce ne mai rezervă anul 2023?

Așteptările se referă la potențial și posibilități, la speranță și imaginație. Unele așteptări se materializează, altele nu. Este în regulă, totuși, pentru că înseamnă că există posibilitatea ca noi idei să apară și să devină realitate.

Suntem încântați de așteptările care s-au materializat și de acele realități care sunt mai bune decât am anticipat. Cu toate acestea, suntem recunoscători că toate previziunile arată că industria de tehnologie publicitară va continua să crească și să progreseze cu pași repezi, în ciuda incertitudinii economice.

Ce ne mai rezervă anul 2023? Aflați care sunt rezoluțiile de Anul Nou ale MGID și previziunile MGID privind tehnologia publicitară pentru acest an. Abia așteptăm să vedem care dintre ele vor deveni realitate!

Array

Articole pe aceeași temă: