Stiri Tech

Businessul verii: trotinetele electrice

15 iul. 2019 7 min

Businessul verii: trotinetele electrice

Reading Time: 7 minute

Trec repede printre mașini sau printre pietonii de pe trotuar, parcă făcându-le în ciudă tuturor celor blocați în traficul urban. Trotinetele electrice sunt vedeta verii. Optimismul retailerilor accelerează piața până la 40.000 de unități vândute, în timp ce jucători locali și internaționali lansează servicii de închiriere a acestor vehicule.

Eram cu nasul în telefon în drum spre birou când a trecut în viteză pe lângă mine un domn la vreo 45 de ani îmbrăcat destul de elegant, având în vedere că mergea pe o trotinetă electrică. „Și el tot la birou merge”, m-am gândit. Câteva minute mai târziu, trei tineri făceau o mică întrecere cu trotinete electrice verzi. „Ei sigur nu merg la birou”, mi-am zis și mi-am continuat drumul. Într-o intersecție intens circulată am dat peste zece trotinete verzi aliniate frumos, așteptându-și „piloții”. Sunt trotinetele electrice de închiriat Lime, serviciu lansat recent pe piața din București. Prin București, cel puțin, este imposibil să nu vezi zilnic câțiva utilizatori de trotinete electrice în trafic.

De ce? Aceste mici vehicule electrice sunt văzute tot mai mult ca o soluție rapidă la descongestionarea traficului urban, atunci când timpul o permite. De altfel, Bucureștiul a mai intrat recent în topurile internaționale și cu un alt record, în afară de obiectivul Casa Poporului. Conform Indicelui de trafic Tom Tom, Capitala are cel mai aglomerat trafic din Europa, în medie, locuitorii petrecând cu 50% mai mult timp în trafic decât în mod obişnuit, mai mult decât locuitorii din Istanbul sau Rio de Janeiro. Pe de altă parte, românii din zonele urbane sunt interesați de tot ceea ce este nou, le place să fie în ton cu moda, cu tehnologia, să fie cool. Generațiile tinere au altă mentalitate, vor comoditate, rapiditate și individualitate. Oamenii își dau seama că drumurile în oraș și naveta le consumă prea mult timp și că există alte alternative. Decât să stai până la două ore în trafic în mașina personală până la birou, mai bine iei metroul sau un tramvai și apoi o trotinetă electrică pe ultima porțiune de drum. La nivel personal economia de timp este mare. Este doar un nou mod de gândire adaptat anilor ce vor urma, cu tendința de urbanizare accelerată, creșterea populației și evoluția priorităților cetățenilor.

Wolfe

La prețuri cuprinse între 700 și 12.000 de lei, oferta de trotinete electrice este în plină expasiune pe site-urile retailerilor. Jucători locali și internaționali sunt prezenți pe piața din România, încercând să acopere toate categoriile de public doritoare de astfel de vehicule. „În opinia noastră, piața de trotinete electrice s-a împărțit în trei categorii: utilitate, fun și extreme. Este evident că orașele aglomerate dau tonul acestei necesități de mobilitate și raportăm totul la traficul din București și Cluj”, spune Cosmin Nimigean, European Sales Manager la OneMile Team, brand de trotinete electrice premium dezvoltat de E-Boda în colaborare cu o companie chineză. E-Boda mai are un brand de trotinetele electrice, FreeWheel, într-o categorie de preț mai accesibilă. Se disting două categorii de utilizatori: pe distanțe mari – cei care merg peste 15-20 de km pe zi cu trotineta, deci au nevoie de o autonomie crescută a acumulatorul, respectiv utilizatorii de trotinete pe distanțe scurte, „Last Mile”, cei ce îmbină transportul cu mașina și cu trotineta. Mai exact, locuiesc la margine de București, vin cu mașina în oraș și o lasă într-o parcare, iar de acolo pleacă pe trotineta pe care o au în portbagaj. Aceștia nu depășesc 10-15 km pe zi, deci și autonomia acumulatorului poate fi scăzută, dar au nevoie de fiabilitate și sisteme de pliere cât mai eficiente, explică oficialul OneMile. Pentru celelalte categorii menționate, la zona „Fun” intră modelele pentru copii, în timp ce categoria „Extreme” este considerată o zonă riscantă, dar deja în afara legislației rutiere din UE. „Cu toate acestea, segmentul crește și cu ajutorul pieței gri de trotinete, acei comercianți ce aduc cutii din China fără garanții și dispar după vânzarea mărfii”, spune Cosmin Nimigean.

O piață sofisticată

În mod obișnuit, clienții care își doresc o trotinetă electrică încep prin a achiziționa produse mai ieftine, vehiculele electrice reprezentând o categorie de produse relativ nou introdusă pe piața din România. Astfel, clienții optează inițial pentru un model dintr-o categorie de preț mai scăzut, pentru că își doresc să beneficieze de avantajele pe care le oferă o trotinetă electrică, precum ușurință în deplasare și manevrabilitate, rapiditate, autonomie etc., însă nu sunt dispuși la investiții mai mari. Ulterior achiziționează trotinete electrice mai scumpe, care oferă autonomie mai mare, sunt mai confortabile și mai ușoare.

Când achiziționează o trotinetă electrică, clienții români țin cont de autonomia trotinetei, dimensiunea acesteia, design, cât de rapid accelerează, puterea motorului, frâne, timpul de încărcare, dotări (claxon, oglinzi, lumini), spune Mihai Pătrașcu, CEO al evoMAG. Potrivit lui Pătrașcu, volumul vânzărilor de vehicule electrice (un calcul care include și biciclete electrice, din care nu fac parte hoverboard-urile), ar putea ajunge la 80 de milioane lei până la finalul anului.

Lupul sau limeta?

Un alt segment care a luat avânt și în zona trotinetelor electrice este reprezentat de serviciile de închirieri. Cel mai recent jucător intrat pe piața din România este Lime, un startup din SUA fondat în 2017 și care a introdus trotinetele electrice în serviciile sale de ride sharing în 2018. Pentru a folosi Lime, utilizatorii trebuie să descarce aplicaţia, să localizeze o trotinetă pe hartă şi să o deblocheze. Aceștia au nevoie de un card bancar și să fi împlinit 18 ani. La încheierea călătoriei, utilizatorii trebuie să urmeze instrucţiunile din aplicaţie pentru a finaliza călătoria şi a parca în mod responsabil.

Lime S Segway

Pentru deplasarea cu Lime, costul de deblocare este de 3 lei, iar pentru fiecare minut de călătorie se va adăuga suma de 60 de bani. Echipele locale Lime se vor ocupa de întreţinerea, reîncărcarea şi amplasarea flotei în oraş, spune Rebecca Stelea, Global Lead of Juicer Community, Lime. Trotinetele sunt disponibile în principalele zone din București, la gurile de metrou, lângă parcuri, instituții publice, teatre și muzee.

Cu o lună însă înainte de apariția trotinetelor Lime pe străzile din România, un alt startup s-a lansat pe această piață: Wolf-e, un proiect de business în care sunt implicați mai mulț investitori. Investiția curentă a depășit 500.000 de dolari, constând în dezvoltarea platformei informatice, aplicațiilor mobile, primele două generații de e-trotinete construite conform specificațiilor proprii, cu electronica și soluțiile de monitorizare/urmărire și suita de aplicații IT de gestiune a flotei cât și cheltuielile de capital de lucru, spune Ciprian Păltineanu confondator Wolf-e Ride. „Operăm o flotă de câteva sute de trotinete, care vor fi introduse etapizat, în funcție de cerere, urmând să ajungem la peste 1.000 de trotinete (de mai multe generații, inclusiv cele made in Romania) în sistem sharing în România. Până la acest moment avem peste 15.000 persoane care au folosit cel puțin o dată aplicația Wolf-e”, adaugă Păltineanu.

Ciprian Wolf e

Închirierea trotinetelor electrice se face pe baza aplicației instalate pe telefonul mobil (Android și iOS), pentru călătorii scurte în zone cu trafic ridicat. La Wolf-e, prețul cuprinde 2 componente: taxa de pornire de 2 lei, apoi fiecare minut este taxat cu 50 bani. „Pe termen scurt avem ca obiectiv principal pornirea producției de e-trotinete în sistem sharing la nivel local, în România (o premieră pentru Europa), extinderea și în cel puțin alte 2 orașe din țară, direct și prin lansarea unei platforme multi-client și lărgirea ariei de acoperire în cadrul orașelor de referință”, declară oficialul Wolf-e.

Educație și legislație

Jucătorii din piață spun că în momentul de față există trei mari provocări: educarea pieței, comportamentele antisociale și infrastructura. Cei ce folosesc trotinetele electrice trebuie să respecte regulile de circulație iar cei care conduc autovehicule să fie mai atenți și să accepte acest mijloc de transport ca și opțiune. „În majoritatea țărilor europene, legislația este în proces de finalizare. Există țări precum Franța, Belgia sau Germania, unde reglementările legale sunt foarte clare și trasează direcții clare între legalitate și ieșirea de sub incidența legii. În România, legislația este total neclară în momentul acesta. Ne dorim o reglementare cât mai rapidă pentru a evita accidentele din trafic sau perturbarea traficului”, spune Cosmin Nimigean, de la OneMile Team.

În ceea ce privește partea educațională, lucrurile sunt mai complicate. „Atunci când vine vorba de tentative de furt sau vandalizări, repetăm cu fiecare ocazie că acest sistem este monitorizat în permanență cu sisteme de securitate redundante, de înaltă calitate. Așadar, știm în orice moment unde se află orice trotinetă Wolf-e. Monitorizăm utilizarea, avem ansamblul de componente electronice construite în așa fel încât nu pot fi valorificate sau folosite împreună cu piese generice provenite de la alte e-trotinete”, arată Ciprian Păltineanu confondator Wolf-e Ride. Trotineta este nevandabilă dacă e furată. Toate piesele componente sunt înseriate, nu pot funcționa una fără cealaltă. „Nu merită să riști închisoarea ca să iei piese care nu folosesc la nimic. De asemenea, insistăm ca cetățenii să conștientizeze că e-trotinetele în sistem sharing nu se comercializează în piețele reale sau virtuale, vândute «fără încărcător» sau «pentru piese»: toate acestea sunt produse furate, iar cumpărătorii acestora nu pot fi considerați cumpărători de bună credință!”, arată reprezentantul Wolf-e.

Cod rutier pentru trotinete

Un proiect de lege depus recent la Camera Deputaților, pentru modificarea Codului rutier, vrea să reglementeaze circulația trotinetelor electrice pe drumurile publice. Trotineta electrică este definită ca un vehicul cu două sau trei roți, a cărui viteză maximă prin construcție nu depășește 40 km/h și care este echipat cu un motor electric a cărui putere nominală continuă maximă nu depășește 2 kW. Documentul mai prevede ca numai persoanele cu vârsta peste 14 ani să poată merge cu trotineta electrică pe drumurile publice, iar cei care au sub 18 ani trebuie să poarte cască de protecție. De asemenea, aceste vehicule trebuie să aibă mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente. Dacă un drum este prevăzut cu o pistă specială destinată circulației bicicletelor și a trotinetelor electrice, acestea vor fi conduse numai pe pista respectivă.

Ce vor românii de la o trotinetă electrică:

– autonomie mare

– dimensiuni compacte

– design atractiv

– accelerație rapidă

– motor puternic

– frâne bune

– timp de încărcare redus

– dotări – claxon, oglinzi, lumini

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: