A început cea mai amplă campanie națională de ascultare a elevilor și profesorilor: „Spune, pe bune, ce se întâmplă la tine în școală”
Reading Time: 2 minuteGenerația lui John lansează o inițiativă de amploare națională care pune în centrul dezbaterii educaționale vocile celor care trăiesc realitatea școlară: elevii și profesorii. Campania „Spune, pe bune, ce se întâmplă la tine în școală” își propune să capteze mărturii autentice despre viața în școli, pentru a contribui la schimbări reale și urgente în sistemul educațional.
Inițiativa marchează continuarea unui demers local-pilot defășurat în județul Prahova, și deschide o etapă națională, cu obiectivul clar de a realiza un raport complex despre starea educației românești, bazat pe experiențele directe ale beneficiarilor sistemului.
Generaţia lui John este o platformă-portavoce pentru tineret, dedicată creării unui spaţiu real de exprimare pentru elevi, profesori şi tineri din comunităţi locale. Cei care vor să participe în campanie, pot completa chestionarul pe platforma https://spunepebune.ro/ pe tot parcursul anului școlar 2025-2026, în condiții de anonimat.
Pentru prima dată în România, o inițiativă independentă își propune să surprindă pulsul educației românești și să devină cea mai amplă consultare națională despre viața reală din școli.
Pe termen mediu și lung, campania își propune să schimbe modul în care România vorbește despre educație: de la rapoarte și cifre impersonale, la experiențe reale, umane. Poate inspira prin puterea exemplului, poate genera presiune publică și instituțională pentru reforme, poate aduce în fața societății complexitatea problemelor cu care se confruntă elevii și profesorii și poate mobiliza comunitățile școlare să acționeze.
John Cristea, jurnalist, inițiatorul campaniei și fondatorul „Generația lui John”:
„În fiecare zi, în școlile din România se întâmplă lucruri pe care cifrele nu pot să le surprindă complet. Da, știm statisticile. Sunt dure și vorbesc despre un sistem care se clatină: aproape jumătate dintre elevii de 15 ani nu înțeleg pe deplin ce citesc, țara se află pe penultimul loc în Uniunea Europeană la performanțe educaționale, iar în fiecare an alți 23.000 de copii renunță definitiv la școală. Aproape unul din doi elevi spune că a trecut prin experiențe de bullying, iar 1 din 2 profesori se pregătește să se pensioneze în următorul deceniu, lăsând un vid enorm în sistem.
La aceste realități se adaugă și contextul economic: România investește în educație mai puțin de 3,5% din PIB, din nou penultimul loc în UE. Iar pentru 1,36 milioane de copii care trăiesc în risc de sărăcie, școala ar trebui să fie o șansă, nu încă un factor care îi exclude.
Toate aceste date conturează un tablou îngrijorător. Dar, oricât de grave ar fi cifrele, ele nu spun totul. Lipsesc tocmai vocile celor care trăiesc realitatea din școli, zi de zi: elevii și profesorii. Lipsesc poveștile lor, fricile lor, micile victorii, frustrările, nedreptățile și bucuriile pe care nicio statistică nu le poate cuprinde. Politicile educaționale se bazează în continuare pe date administrative, reci, distante, incomplete, în timp ce experiențele reale rămân neauzite.
Aici intervine Generația lui John. Prin campania „Spune, pe bune, ce se întâmplă la tine în școală”, ne propunem să umplem acest gol și să transformăm vocile elevilor și profesorilor într-o resursă esențială pentru progres.”
Campania „Spune, pe bune, ce se întâmplă la tine în școală” este o inițiativă națională decercetare și advocacy care își propune să colecteze și să amplifice vocile autentice ale elevilor șiprofesorilor din România pentru a genera un raport comprehensiv despre starea reală a sistemului educațional. Edițiile anterioare ale campaniei au generat vizibilitate în presa națională și susținere din partea persoanelor publice Marius Manole, Adrian Enache și Nico Matei.
Generația lui John este o platformă de advocacy pentru tineret, activă din 2012, care și-a câștigat recunoașterea ca portavoce credibilă pentru generația tânără din România.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz


