Interviuri Interviuri & Opinii MarComm PR Stiri

Cătălin Hosu (ARRP): Noile provocări ale industriei de comunicare

7 iul. 2022 4 min

Cătălin Hosu (ARRP): Noile provocări ale industriei de comunicare

Reading Time: 4 minute

Asociația Română de Relații Publice (ARRP) are un nou Consiliu Director. Printre altele, ARRP își propune să mențină afilierea la ICCO, ca reprezentantă a României în cea mai importantă organizație a agențiilor de relații publice din lume, precum și colaborări cu asociații relevante pentru industrie, locale sau internaționale. Am aflat mai multe de la noul președinte al ARRP, Cătălin Hosu.

Ce vă propuneți din această poziție pentru primul an?

E un an greu, un an de recuperare și revenire după doi ani de incertitudini, un an în care trebuie să demonstrăm membrilor noștri că suntem dispuși și doritori să lucrăm temeinic și consecvent în interesul lor și al întregii industrii a relațiilor publice și comunicării din România. Împreună cu Consiliul Director nou ales, în care am mare încredere și pe care mă bazez, vom stabili direcțiile strategice de dezvoltare a asociației.

Care vor fi primele decizii / direcții luate?

Una dintre primele decizii pe care deja am luat-o în Consiliul Director este cea de continuare a colaborării cu Organizația Internațională a Consultanțelor de Comunicare (ICCO), un organism prestigios în care ARRP a intrat în 2017. E important să păstrăm o legătură constantă cu această industrie la nivel internațional și să putem aduce către membrii noștri și către toți comunicatorii beneficiile pe care ARRP le are prin calitatea sa de membru ICCO.

Cum ați caracteriza în acest moment industria de comunicare din România?

Deși e în recuperare postpan­demică, părerea mea este că industria comunicării din România se află, în general, înaintea ­altor domenii ale pieței. E o industrie cu care ne putem mândri, cu specialiști și experți profesioniști și pricepuți. E adevărat, există și comunicatori, agenții și ­beneficiari care se mulțumesc cu puțin sau chiar preferă uneori „the dark side of communication”, chiar la limita fake news și a eticii câteodată. Însă e o industrie în plină dezvoltare  și cred că avântul său este caracteristica principală.

Care sunt atuurile noastre în comparație cu alte țări?

Punctele forte sunt creativitatea, dinamica, adaptabilitatea și entuziasmul. Suntem un domeniu de activitate foarte vizibil și care creează vizibilitate și România a demonstrat că, deși (oarecum) la început, există performanță și profesionalism. Societatea românească e în plină dezvoltare, astfel că nevoia de comunicare este în continuă creștere. Dar trebuie să fim atenți, ca nevoia de cantitate să nu ducă la scăderea calității.

noul președinte al ARRP, Cătălin Hosu

Ce ar trebui îmbunătățit?

Întotdeauna este loc de mai bine, nu? Dar, dacă ar fi să numesc repede doar câteva aspecte, acestea ar fi legate de autoevaluare, auditare și criterii de măsurare a performanței. E un clișeu și toată lumea o spune, dar schimbarea – singura cale spre progres – începe cu noi înșine.

Spuneați că vreți să creșteți reputația industriei. Cum veți face acest lucru?

Din păcate, crizele din ultimii ani – alegerile pentru președinția SUA, Brexit, avântul partidelor extremiste din Europa, pandemia, războiul din Ucraina, inflația și criza economică, crizele politice – au dus în întreaga lume la o scădere a credibilității industriei. Tot mai mulți pun un semn de egalitate între relații pu­blice și manipulare, dezinformare și fake news. Dar ce putem face noi este destul de simplu: „back to the basics”, adică revenirea la calitățile și valorile universal acceptate ale PR-ului: onestitate, competență, consecvență, independență loialitate și corectitudine.

Relațiile publice au o influență și importanță tot mai mare, iar ARRP a participat în 2017 în cadrul ICCO la elaborarea Declarației de la Helsinki, prin care membrii ICCO se angajează în orice moment să respecte un set de principii. Ne dorim să promovăm această declarație nu doar în rândul membrilor, ci în întreaga breaslă a comunicatorilor din România.

Vom investiga capacitatea pieței pentru promovarea și implementarea CMS, Consultancy Management Standard, singura certificare de calitate recunoscută la nivel global pentru agențiile de PR și comunicare, o certificare de calitate care garantează profesionalismul și etica organizației.

Vom continua direcția de acțiune a ARRP împotriva fake news, atât prin evenimente publice majore, cât și prin acțiuni și campanii de conștientizare și acțiune împotriva acestora, a manipulării și dezinformării. Și, cel mai important, va trebui să gândim proiecte și programe de educație pentru publicul de toate vârstele.

Cât de mult ați spune că a fost afectată / influențată de pandemie industria?

Din păcate, multe organizații din industrie au avut de suferit din cauza limitărilor și restricțiilor. Dar și foarte mulți au înțeles importanța și nevoia unei comunicări metodice, sistematice, corecte și consecvente, în special în situații de criză și post-criză. Cu riscul de a folosi din nou un clișeu, au prosperat cei care au transformat criza în oportunități.

Cât timp credeți că se vor mai simți efectele asupra industriei și a agențiilor?

Cred că ar trebui să ne adaptăm, pare că trecem dintr-o criză în alta: am avut pandemia, acum avem inflație și criză economică. Să gândim soluții astfel încât să fim afectați cât mai puțin de viitoarele crize, de orice natură ar fi ele; trebuie să fim pregătiți să ne adaptăm cât mai ușor provocărilor, pentru că, așa cum spunea Charles Darwin, vor supraviețui (și, îmi permit să adaug, vor progresa) cei care se adaptează cel mai bine la schimbare.

Cât de mult a schimbat avântul digi­talului și social media industria de comunicare?

Schimbările sunt enorme, chiar fundamentale. Viteza cu care putem comunica, publicul (publicurile) la care putem ajunge, canalele și mij­loacele de comunicare pe care le folosim, targetarea tot mai precisă a audienței, toate sunt schimbări profunde pe care învățăm, din mers, să le gestionăm. Și cei care vor reuși să se mențină pe piață, să crească și să câștige pe termen lung sunt cei care respectă valorile fundamentale ale comunicării, care merită enumerate încă o dată: onestitate, competență, consecvență, independență, loialitate și corectitudine.

Ce prevedeți pentru viitor?

Așa cum preconizează și Comisia Europeană, profesiile din industria comunicării – consultanți, planificatori de evenimente online, manageri de platforme de comunicare socială și planificatori media – vor prospera în lumea post-COVID-19. În ARRP, vom continua direcțiile despre care am vorbit – lupta împotriva fake news, colaborarea internațională și inițiativele de educație – și vom încerca să devenim un facilitator al colaborării dintre mediul academic și cel de afaceri, pentru o corelare corectă a nevoii pieței cu oferta facultăților de profil din țară.   

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 364 (16 iunie – 17 iulie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: