Interviuri

Aura Oprea, Chocolissimo: „Drumul nu a fost ușor, dar am făcut totul cu pasiune și am învățat din fiecare experiență”

11 ian. 2024 5 min

Aura Oprea, Chocolissimo: „Drumul nu a fost ușor, dar am făcut totul cu pasiune și am învățat din fiecare experiență”

Reading Time: 5 minute

Chocolissimo România, unul dintre principalii jucători de pe piața de cadouri corporate, ce comercializează praline și produse pe bază de ciocolată, a înregistrat o creștere a numărului total al cererilor cu 40%, iar în noiembrie 2023, pe segmentul corporate, vânzările au crescut cu 15%, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

Aura Oprea, owner Chocolissimo ne-a vorbit despre primii pași în antreprenoriat și despre cele mai valoroase lecții pe care le-a deprins în cei nouă ani de când a pus bazele Chocolissimo în România.

Cum a început povestea Chocolissimo în România?

Povestea a început acum nouă ani, în 2014, când am descoperit brandul întâmplător, într-un research online. Mi-a plăcut atât de mult imaginea de brand, tipul de produse, felurile în care puteau fi personalizate, încât mi-am propus să aduc Chocolissimo și în România, pentru că pe piață noastră nu exista un brand atât de creativ și de ofertant.

Inițial am fost refuzată de ownerii brandului, aceștia neconsiderând România o piață potrivită, dar eu m-am bazat pe situația din România, la acel moment. Viitorii competitori direcți activau de ceva timp, totuși nu aveau în portofoliu produse din categoria super premium, iar cerere știam că există, consumatorii românii fiind deschiși către inovație și dorindu-și produse de calitate.

În primul an am lucrat exclusiv cu clienți corporate, aceștia reprezentând în continuare cea mai mare parte din portofoliul nostru. Ne-am extins și pe piața clienților individuali, încercând să fim cât mai aproape de ei, oferindu-le ceea ce își doresc.

Care sunt lecțiile învățate în cei nouă ani de când sunteți pe piață? 

Drumul nu a fost ușor, dar am făcut totul cu pasiune și am învățat din fiecare experiență, fiecare interacțiune și fiecare produs nou lansat. Cred că este foarte important să învățăm atât din greșeli, cât și din reușite, și nu doar din cele mari, ci și din cele mărunte, zilnice. Am învățat mult despre piață, despre business, despre oameni și despre dorințele lor, dar și despre ceea ce pot face eu, cine sunt ca antreprenor, despre echipă și leadership. Iar procesul acesta nu se încheie după un număr de ani sau de experiențe, iar faptul că sunt mereu atentă la piață și la cum ne putem adapta, dar mai ales cum putem inova, păstrează foarte tânăr spiritul Chocolissimo și ne va ajuta mereu să rămânem alegerea perfectă. Sumarizând aceste experiențe, cred că cele mai importante lecții sunt următoarele:

Lecția răbdării. Este nevoie de timp pentru a construi un brand și chiar și atunci când promovezi un brand deja matur într-o piață, cum a fost în cazul nostru, brandul fiind deja cunoscut pe piețele din Polonia, Germania, Franța, Austria, pe piața nou abordată este o noutate și trebuie să își demonstreze calitatea, să își susțină promisiunile pe care le face consumatorilor și să se valideze în timp. 

Lecția adaptabilității. Am trecut prin multe provocări în ultimul an, de la pandemie, la război, la instabilitate economică. A trebuit să fim foarte conectați cu piața și să ne adaptăm la nevoile contextuale, să venim cu produse și servicii adaptate prezentului. Am reușit să facem asta observând permanent tendințele pieței și factorii de impact, dar în primul rând am ținut cont de ceea ce au nevoie oamenii cu adevărat.

Lecția acceptării. Chocolissimo se remarcă în primul rând prin calitatea ciocolatei, apoi a ambalajelor care fac din produs o experiență de consum în sine și apoi prin serviciile adiacente. Primim foarte des cereri de la clienți care își doresc să aibă cadouri pentru care valoarea percepută de către cei care le vor primi să fie mare, prin prisma cantității. Am investit mult timp și multă energie încercând să găsim o soluție pentru astfel de cereri de cadouri ieftine și cu multe produse. Până când ne-am dat seama că nu avem produse pentru astfel de cereri și că nu putem să lucrăm cu toată lumea, iar cel mai bine este să acceptăm acest lucru și să ne concentrăm pe cererile care pun accent pe calitate și nu pe cantitate. Chocolissimo înseamnă în primul rând calitate și este sinonim cu o experiență unică, memorabilă.    

Prin ce se deosebesc produsele Chocolissimo de alte produse de pe piață?

Calitatea ciocolatei este diferențiatorul nostru principal. Puțini oameni știu că pralinele belgiene sunt și ele împărțite, de maeștrii ciocolatieri, în categorii, iar cele mai relevante sunt în funcție de calitate: super premium, premium, medium și affordable. Toate produsele Chocolissimo sunt din categoria premium și super premium.

Locul de origine al ciocolatei este și el important. Pralinele sunt produse în fabrici din Belgia, după rețete realizate cu meticulozitate de maeștrii ciocolatieri cu experiență. Noi nu producem ciocolata local, în laboratoarele noastre. Un produs artizanal, dacă nu este un produs realizat cu efort și dedicare, nu va avea niciodată aceeași calitate, mai ales în cazul pralinelor din ciocolată.   

Foto 3

Ambalajele contribuie și ele la experiența consumatorului cu brandul Chocolissimo. Avem un departament specializat, de cercetare și dezvoltare, care lucrează pe parcursul întregului an pentru a avea colecții de sezon cu design și ambalaje speciale. În ultimii trei ani ambalajele noastre au fost premiate la competiția internațională The Art of Packaging pentru design și inovație.

Personalizarea este, de asemenea, un serviciu care ne diferențiază. Putem realiza orice formă din ciocolată și am realizat în acest timp multe logo-uri de companii, dar și camioane, tiruri, arme, produse cosmetice sau telefoane din ciocolată. De asemenea, oferim ambalaje dedicate pentru clienții corporate, în funcție de campaniile lor de comunicare, dar și mesaje din ciocolată, cu texte personalizate.

Ce își dorește consumatorul român de la o astfel de categorie, ce produse, specialități sau ingrediente preferă?

Produsele sunt achiziționate în proporție de 90% pentru a fi făcute cadou, atât de clienții individuali cât și de clienții corporate, prin urmare aceștia pun accent pe calitate și experiența primirii cadoului. Își doresc să fie produse speciale, care nu se găsesc ușor. Ei aleg Chocolissimo după ce au investit timp și răbdare pentru a fi siguri că au făcut alegerea potrivită. Un produs de lux se alege cu grijă, clienții se informează, testează, își personalizează cererea; nu este o alegere întâmplătoare, făcută în grabă. Nu vor doar să ofere un cadou, ci transmit un mesaj, creează o emoție, o experiență.

Care este cel mai longeviv produs din portofoliu și care sunt produsele cele mai solicitate?

Telegrama din ciocolată este produsul nostru vedetă, pentru că este ușor de personalizat și pentru că are un efect incredibil asupra celui care o primește, este o experiență specială în sine. Produsul este livrat într-o cutie în forma de plic, iar la deschidere destinatarul descoperă un text personalizat, scris cu litere din ciocolată.

În ultima perioadă, produsele de tip advent sunt din ce în ce mai solicitate și pe piață noastră. Este vorba de Calendarul Crăciunului sau Calendarul de Advent, respectiv cutii speciale cu sertărașe sau uși numerotate, care ascund mici surprize de ciocolată.

Care sunt planurile de viitor pe termen mediu și lung pentru Chocolissimo România?

Suntem în continuare foarte prezenți pe piață din România, ne dorim să creștem aici, să ne consolidam poziția, să oferim în continuare ciocolată de calitate celor care o apreciază. Piața locală are încă un potențial foarte mare, pentru că din ce în ce mai mulți oameni sunt mai interesați de calitate, mai ales în cazul produselor de tip desert. Pentru că lucrăm preponderant cu clienții corporate, ne vom concentra în continuare să fim furnizori de încredere pentru companiile cu care lucrăm și să livrăm produsele de care ei au nevoie, pentru ocaziile de peste an.

Am dezvoltat anul acesta și o divizie de evenimente, organizăm degustări, zile dedicate ciocolatei la birou, sau diferite choco bufeturi tematice, pe care ne dorim să o consolidăm în perioada următoare.

Ce sfaturi ai pentru antreprenorii români care vor să își dezvolte afacerea pe o nișă de piață, cu produse premium?

Să se înarmeze cu răbdare, clienții și consumatorii din această nișă sunt educați și atenți la consum. Un produs premium trebuie să își valideze în timp acest statut, prin interacțiunea cu piața. O piață care există și în România și este în creștere. Oamenii au înțeles importanța calității și vor din ce în ce mai multe produse premium.

Array

Articole pe aceeași temă: