Ce proiecte merg mai departe în etapa globală a NASA Space Apps Challenge
Reading Time: 6 minuteDouă echipe din București și una din Cluj-Napoca merg mai departe în competiția globală NASA Space Apps Challenge, în urma celui mai mare hackathon global, care a avut loc în weekend în cele două orașe din România, plus alte aproape 400 din lume.
Juriul din București a premiat trei echipe: AiRo, Paradis și Exo Explorer. Regulile internaționale permit trimiterea în etapa globală a două echipe, având în vedere numărul total de proiecte înscrise în competiția locală.
Echipa AiRo a dezvoltat un algoritm pentru business-uri care poate evalua impactul asupra mediului, pe care îl pot avea deciziile de afaceri. Membrii echipei AiRo sunt: Mihai-Ovidiu Burea, Mihai-Carol Bâzgă, Gabriel-Cosmin Bilciurescu, Mihai Pasaroiu, Andrei Gabriel Mitran.
Echipa Paradis a propus o platformă de învățare vizuală pentru fenomene în domeniul fizicii și astrofizicii, care traduce elemente tehnice în limbaj vizual și ușor de înțeles. Platforma este dedicată elevilor, dar și publicului larg. Membrii echipei Paradis, care au venit din Iași pentru a participa la hackathon în București, sunt: Dragoș Andrei Bobu, Mihai Jarda, Radu Tudor Androne, Loredana Sava și Alexandra Maftei.
Echipa clasată pe locul al treilea, Exo Explorer, a creat o bază de date navigabilă și vizuală pentru catalogarea exoplanetelor și a detaliilor despre acestea. Membrii echipei sunt: Codruț Eduard Bicu, Mihai Stamatescu, Mihnea Munteanu, Tania Lorena Vînturiș, Mihnea Ștefan Stamatie și Mihnea Zamfir.
Printre jurații care au departajat echipele se numără Aleodor Tabarcea, engineering manager la Stripe; Tiberius Beganu, Principal Group Software Engineering Manager la Microsoft; Octavian Thor Pleter, profesor de inginerie aerospațială la Universitatea Politehnica; Diana Nițescu, consultantă în politici cibernetice și fondatoare OctogonHUB; Lucian Popovici, engineering director la Cegeka România; Vlad Koblicica și Adrian Țurțulea, ROSPIN și Ada Roseti, trainer și cercetător în comunicarea științei și tehnologiei.
„A fost o experiență extraordinară să fac parte din juriul hackathonului NASA. Atmosfera a fost plină de energie, curiozitate și dorința de a învăța. M-au impresionat nu doar ideile participanților, ci și maturitatea cu care au lucrat în echipă, modul în care și-au împărțit rolurile și felul în care au găsit soluții creative la provocări reale. Cred cu tărie că evenimentele de genul acesta sunt o sursă de inspirație, atât pentru tineri, cât și pentru Microsoft, pentru că ne reamintesc de ce inovația pornește, de fapt, din entuziasm, colaborare și din dorința de a face lucrurile mai bine”, a declarat Tiberius Beganu, Principal Group Engineering Manager la Microsoft, membru al juriului din București.
„Energia de la hackathonul NASA Space Apps a fost molipsitoare. M-au impresionat entuziasmul participanților, curajul lor de a aborda probleme complexe și felul în care ideile au prins viață în doar 24 de ore. Proiectele au fost incredibil de diverse: de la aplicații de analiză a datelor satelitare până la soluții creative pentru mediu și explorare spațială. Mi-a plăcut mult felul în care echipele au combinat rigurozitatea științifică cu gândirea creativă, un amestec mai rar chiar și în hackathoanele din tech. Evenimente ca acesta sunt aur pentru tineri, pentru că le oferă un spațiu autentic de învățare rapidă, experimentare și conectare cu oameni pasionați ca ei. Dar au și o valoare reală pentru companii precum Stripe: aici se conturează viitorii inovatori, oamenii care nu doar visează la soluții, ci le și construiesc”, a declarat Aleodor Tabarcea, engineering manager la Stripe, jurat al ediției din București a NASA Space Apps Challenge.
În evaluarea proiectelor, jurații au ținut cont de acuratețea și complexitatea tehnică (ideile bine fundamentate și soluțiile solide), aplicabilitatea în lumea reală (capacitatea proiectelor de a fi folosite sau dezvoltate imediat), coeziunea echipelor și claritatea prezentărilor (felul în care au lucrat împreună și au prezentat proiectele).
Particle Warriors din Cluj, participanți în competiția globală
În Cluj-Napoca, juriul a ales o echipă care merge în etapa globală. Este vorba despre Particle Warriors, care a dezvoltat AirSignal, o platformă de inteligență ambientală bazată pe AI, care transformă monitorizarea calității aerului în informații utile care pot fi aplicabile în timp real. Prin combinarea datelor satelitare, a senzorilor tereștri și a informațiilor despre activitățile locale (trafic, industrie, vreme, fenomene naturale), motorul de inteligență artificială al AirSignal corelează anomaliile de poluare cu sursele probabile, fie ele umane sau naturale. Astfel, aplicația ajută guvernele și organizațiile să înțeleagă, să prevină și să raporteze depășirea valorilor limită, accelerând astfel progresul către obiectivele UE de poluare zero. Membrii echipei Particle Warriors sunt: Ovidiu-Adrian Drăgan, Aaron de Miranda Colaço, Claudiu Constantin Bogdan, Ionuț Hodina, Filip Csibi.

În deschiderea ediției din București, cosmonautul Dumitru Prunariu i-a inspirat pe participanți cu poveștile reale trăite în timpul expediției în spațiu și i-a încurajat să își urmeze visurile, oricât de imposibile ar părea la început.
„Mai mult ca niciodată, acum e o perioadă plină de oportunități, de colaborări internaționale între toate continentele și instituțiile spațiale ale lumii. Nu există un moment mai propice pentru aceia dintre voi care își doresc o carieră în în acest domeniu. Căutați, întrebați, propuneți, descoperiți, românii au potențial uriaș”, a declarat Dumitru Prunariu, primul și singurul cosmonaut român care a ajuns în spațiu.
Ministrul Educației și Cercetării, prof. univ. dr. psih. Daniel David, a deschis Hackathonul NASA Space Apps Challenge 2025 și a încurajat participarea românească la un nivel cât mai reprezentativ și mai performant.
„M-am gândit la cinci lucruri care au contat pentru mine și care s-ar putea să îi ajute și pe participanți. ‘Imposibilul rămâne așa, până îl schimbăm’, cum spunea Nelson Mandela. Trebuie să țintim mereu lucruri mari, complexe și complicate, a căror rezolvare schimbă paradigme, având un impact substanțial și o relevanță socială mare și pozitivă. Apoi, ‘cel mai practic lucru este o teorie bună’, dacă îl parafrazăm pe Kurt Lewin, adică un cadru teoretic adecvat ne ajută să putem aborda, corect și comprehensiv, lucrurile complexe și complicate, pregătind și inovații disruptive, nu doar incrementale. ‘O problemă bine formulată este pe jumătate rezolvată’ (Charles Kettering), în sensul că situațiile complexe sau complicate trebuie filtrate prin teorii puternice, pentru a defini clar problema, în termeni de raportare la obiectiv: unde suntem față de unde vrem să ajungem. ‘Uneori trebuie să inventăm probleme noi’ (Gilles Deleuze), nu ajunge să rezolvăm probleme existente, mai mult sau mai bine formulate, ci trebuie să definim unele noi, a căror rezolvare implică și inovații în beneficiul oamenilor. În acest context, putem spune că cea mai bună modalitate de a prezice viitorul este aceea de a-l inventa tu. Iar ‘într-o competiție mereu câștig sau învăț pentru a câștiga data viitoare’, citându-l tot pe Nelson Mandela, cu alte cuvinte eșecul este parte din procesul de inovație, de aceea este important să învățăm din el, pentru a progresa”, a declarat Daniel David, Ministrul Educației.

Cele 3 proiecte câștigătoare vor fi trimise mai departe către etapa globală, unde specialiștii NASA vor alege câștigătorii din mii de proiecte. În etapa globală se oferă 10 premii pentru: cea mai bună utilizare a științei, cea mai bună utilizare a datelor, cea mai bună utilizare a tehnologiei, impact galactic, cel mai bun concept de misiune, cel mai inspirator proiect, cea mai bună poveste, conexiune globală, artă și tehnologie, impact local.
Câștigătorii la nivel global vor avea ocazia de a vizita un centru sau o facilitate NASA, unde vor fi premiați și unde vor descoperi cele mai recente realizări științifice direct de la liderii agenției.
Evenimentul din București a avut loc la sediul Upgrade Education, un startup care pregătește liceeni din România să fie admiși la universități de top din străinătate. Evenimentul din Cluj-Napoca s-a desfășurat spațiul de coworking ClujHub.
„De ce e important să organizăm acest eveniment în România? Pentru că România are potențial. Și nu doar potențial tehnologic, ci mai ales potențial uman. Avem în jurul nostru o generație de tineri care întreabă „de ce nu?” în loc de „oare se poate?”, care își doresc să facă parte din soluții, nu doar să observe problemele. Vrem să le oferim ocazia să fie văzuți, auziți, validați. Să le dăm acces la instrumente, la date, la mentori, la inspirație. Să le arătăm că poți schimba lumea, pas cu pas, și că poți începe chiar de aici, dintr-o sală din București sau din Cluj, cu o idee bună și o echipă hotărâtă și muncitoare. Atunci când ne unim mințile, dar mai ales inimile – nici cerul nu mai e limita. Și trecem și dincolo de spațiu”, a declarat Diana Iosu, fondatoare DiFine PR și organizatoare a hackatonului.
Misiunea NASA Space Apps Challenge este de a stimula colaborarea, creativitatea și gândirea critică, de a încuraja interesul pentru explorarea Pământului și a spațiului, de a crește gradul de conștientizare la nivel global a datelor NASA și de a dezvolta următoarea generație de oameni de știință, ingineri, specialiști în tehnologie și designeri.
Printre agențiile spațiale partenere ale evenimentului se numără: Agenția Spațială Europeană, Agenția Spațială din Australia, Agenția Spațială Braziliană, Agenția Spațială Canadiană, Organizația de Cercetare Spațială Indiană, Agenția Spațială Italiană, Agenția de Explorare Aerospațială Japoneză, Agenția Spațială din Mexic, Comisia Națională pentru Activități Spațiale din Argentina, Agenția Spațială Națională din Bahrain, Agenția Spațială din Paraguay, Agenția Spațială Națională din Africa de Sud și Agenția Spațială Turcă.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz