Ce se face la Stup?

Reading Time: 8 minute

În prima săptămână de la deschiderea Stup în București de către Banca Transilvania, adunase deja 1.000 de conturi deschise de antreprenori și viitori antreprenori. Sub umbrela #sefacelastup, BT a creat infrastructura necesară conectării antreprenorilor cu furnizori de servicii și produse pentru înființarea, gestionarea, managementul unei afaceri. Am aflat mai multe detalii despre cum a început totul și ce își propune Stup de la Tiberiu Moisă, director general adjunct IMM & midcorporate, Banca Transilvania.

Ce v-a inspirat să lansați Stup?

Aș vrea să vă pot spune o poveste care să conțină acel moment special, când te lovește inspirația și știi exact ce ai de făcut. Nu a fost așa. Stupul nu a apărut ca urmare a unui proces creativ. S-a născut din normalul discuțiilor noastre, dintr-o serie de căutări care n-au fost neapărat cursive, însă au fost animate de întrebarea: cum putem ajuta în privința nevoilor care apar în primii ani de business?

Nu avem pretenția că am înțeles sau că doar noi știm ce este de făcut. Asta în sine este o realizare pentru că ne ajută să ieșim din propriile idei fixe și să căutam o perspectivă mai largă. Totul este în schimbare, iar lista nevoilor este dinamică. Nu căutăm cu strictețe nevoile de astăzi, ci mai degrabă vrem să înțelegem modul în care acestea se schimbă odată cu timpurile. Așa s-a format ideea Stupului. Este locul unde firul roșu înseamnă căutare permanentă, experimentare și o conexiune profundă la antreprenoriat.

Banca Transilvania sau BT Mic au o legătură strânsă cu firmele mici și mijlocii, însă discutăm mult despre accesul la finanțare și ajungi să crezi, involuntar, că totul se învârte în jurul accesului la credite. Gândindu-ne la Stup, am ajuns, de fapt, să lărgim pers­pectiva și să căutăm mereu direcțiile noi pentru ca serviciile noastre să rezolve nevoi reale care contează. Am știut relativ repede ce nu vrem. Nu ne-am propus să facem un spațiu de coworking pentru antreprenori, să fim incubator sau accelerator.

În București există deja asemenea inițiative și sunt minunate. De obicei ele vizează o nișă, un profil de antreprenori. Prin Stup ne dorim să fim pentru orice antreprenor, indiferent de domeniu. Nici măcar nu este obligatoriu să fie client al BT. Vrem să ne uităm la întreg, să înțelegem în modul cel mai intim provocările primilor ani de business și, acolo unde vom fi capabili, să venim cu soluții sistemice.

Cât a durat de la idee până la implementare și care au fost principalele provocări?

Aproape patru ani. Odată ce am știut că vom avea nevoie de un spațiu ge­neros, am început căutările. Ne-am dorit zona tradițională a Bucureștiului, bine conectată la transportul public, fără vecinătatea copleșitoare a marilor clădiri de birou. Am analizat inclusiv variante de hale vechi, cu istorie bogată, pe care să le reconvertim și să le dăm înapoi orașului în acest mod.

N-a fost să fie. Opțiuni am avut, însă ne-a fost teamă că va dura prea mult să autorizăm și să aducem la viață acest proiect. Până la urmă, inima poveștii noastre nu este imobiliară, ci una despre cum să faci lucruri concret și să te descurci cu ce ai. După un an de căutări am devenit foarte pragmatici și ne-am concentrat pe anumite zone. Iar Tine­retului și vecinătatea parcului Carol ne-au atras imediat.

Am optat în cele din urmă pentru o construcție nouă – ne-a plăcut proiectul U-Center și ne-am dat seama de oportunitățile pe care le avem gândind spațiul nostru încă din fazele de construcție. Ne pregăteam să intrăm în linie dreaptă cu toate când ne-am trezit în… pandemie. De aici alte întârzieri. Însă acum nu mai contează, suntem gata.

Provocarea cea mai mare a urmat cu șase luni înainte de des­chidere, când visul nostru care suna foarte bine la nivel conceptual, de ­poveste, a trebuit să se desfacă în elemente concrete, operaționale. Iar întrebarea „Bine, bine, dar de fapt de ce au nevoie acești oameni?” s-a pus de sute de ori.

Cum ați ales numele și ce reprezintă pentru voi?

Numele nu a venit ușor. Între noi, am botezat locul în fel și chip. Nu eram mulțumiți de variante, însă nici n-am fost stresați. Am avut tot timpul sentimentul că la un moment dat vine de la sine.

N-a venit. La un moment am profesionalizat căutările și am contractat servicii de naming. Am văzut multe propuneri, în sine partea aceasta a fost cu voie bună. La un moment dat, unul dintre colaboratorii noștri a venit cu sugestii, printre care Stup. Dragoste la prima vedere! Este memorabil, e scurt, sugerează direcția bună, arată bine vizual. Pe scurt, îl avea pe vino-ncoa’.

Tiberiu Moisă, director general adjunct IMM & midcorporate, Banca Transilvania si reprezentant Stup

Cum ați ales partenerii cu care ați ­început la drum?

Odată ce am stabilit lista nevoilor cu care începem, ne-am dorit ca soluțiile propuse să fie de calitate. Să avem un produs sau un serviciu bun. Ne-am uitat de cât timp este acesta în piață, câți utilizatori îl folosesc deja, cât de prioritar este în planurile de dezvoltare ale fiecărui partener. Iar asta nu doar cu gândul la a avea un produs bun acum, azi, ci de a menține nivelul de calitate și pe viitor.

Apoi ne-a interesat disponibilitatea partenerilor de a se alătura Stupului în logica lui experimentală, cu tot ce înseamnă acesta. Colaborarea a început încă din perioada de design a proiectului, atunci când am agreat nu doar ce produse aducem, ci și cum să așezăm cât mai bine cadrul activităților ca totul să fie ușor de asimilat pentru antreprenori. La fel și de acum încolo: avem o linie unitară de comunicare, evaluăm împreună ce se întâmplă în Stup, decidem împreună cum putem îmbunătăți lucrurile.

Suntem conectați unii cu alții. Stup este un concept colaborativ și credem că este abordarea potrivită pentru o perspectivă largă asupra nevoilor. BT are rol de orchestrator, însă fiecare partener este conectat într-un mod foarte real, hands-on. Iar asta spune multe și despre dorința fiecăruia de a contribui la dezvoltarea țesutului antreprenorial.

Vor exista oferte speciale din partea acestor parteneri pentru antreprenorii care vor face parte din comunitatea Stup?

Există oferte speciale pentru toate produsele și serviciile oferite în Stup. Așa am început, așa va rămâne în permanență. Fiecare partener de business își oferă produsul la un preț discountat față de oferta standard din piață a acestuia.

Mai mult de atât, avem o zona cu extra-reduceri pentru antreprenorii care se nasc în Stup. Ştiți că pentru oricine vrea să facă un business, aici poate să înființeze firma din punct de vedere legal, poate să ia o soluție de facturare/contabilitate, inclusiv contabil, o casă de marcat dacă are nevoie, i se setează o minimă prezență în online. Ei bine, aici o bună parte din produse/servicii sunt gratuite pentru primul an de activitate.

Însă ceea ce credem că este valoros este faptul că orice antreprenor beneficiază de consultanță legat de orice nevoie are. Iar aceasta este gratuită pentru oricine, oricând. Oamenii vin și întreabă, iar în funcție de contextul lor, au nevoie de lămuriri. Nu este că nu știu, de fapt nu știu că nu știu. Vor avea cu cine sta de vorba și vor primi răspunsuri la întrebări.

Dincolo de serviciile de business, în Stup mai avem o zonă dedicată dialogului antreprenorial de orice fel – workshops, sesiuni de training, de networking, diverse evenimente. Toate cu tematica de interes antreprenorial și toate oferite gratuit oricărui membru al comunității Stup.

Ce procese pot fi realizate virtual și câte necesită neapărat prezența fizică? De ce?

Pe btstup.ro antreprenorii găsesc informații relevante despre ce facem și pot să-si facă un cont în platformă. Acesta le permite să facă programare pentru o discuție punctuală sau la un eveniment organizat în Stup. În cazul înscrierii la un eveniment, cine dorește, poate să comunice direct sau să se conecteze online cu ceilalți participanți. Odată ce devii membru, afli cu prioritate despre tot ce se întâmplă la noi.

Aceasta este organizarea noastră de acum, odată cu lansarea activităților. Însă avem o listă întreagă de idei în pregătire. Suntem convinși că o să descoperim noi direcții valoroase pe măsură ce interacționăm cu antreprenorii. Așa vom învăța cel mai mult.

Care este targetul vostru pentru 2022-2023?

Pornim cu două obiective importante pentru următoarele 12 luni.

Primul este legat de notorietatea și poziționarea Stupului. Vrem să arătăm cât mai simplu și sugestiv ce facem. Credem că va fi nevoie de timp pentru a-l face înțeles așa cum trebuie. Stupul nu este un alt hub, nu este un alt coworking space, nu este un spațiu uzual de organizare de evenimente.

Stupul este un loc în care poți găsi o soluție concretă, dedicată, pentru businesul tau, beneficiind de consiliere în fiecare pas. Ai acces la aceste servicii oricând ai nevoie, indiferent dacă ai un business de 1 lună sau de 5 ani, indiferent dacă ești client al BT sau nu. Iar aici vedem o noutate la nivel de piață.

Partea de dialog antreprenorial, de evenimente, urmează același principiu – conținut cât mai aplicat și un networking de calitate. Dincolo de asta, Stupul găzduiește activitatea noastră de microfinanțare, care facilitează accesul la credite pentru afacerile mici. Vorbim de un one stop shop, care oferă lucruri concrete, pe loc, într-un mod responsabil.

Al doilea obiectiv urmărește să avem un trafic antreprenorial cât mai mare pentru activitățile pe care le desfășurăm. Ne dorim să vină multa lume pentru că așa vom putea regla direcția. Toată infrastructura este gândită pentru a asigura accesibilitate și inclusivitate. Anticipăm pentru această toamnă 600/700 de antreprenori lunar, urmând ca anul viitor să ajungem la 1.000, poate chiar mai mult.

Ce rol deține creativitatea la Stup?

Nu creativitatea ne preocupă în mod direct, ci libertatea și autonomia. Stupul are ca fir roșu experimentarea și căutarea, în așa fel încât să înțelegem nevoile reale ale primilor ani de business. Pentru aceasta, oamenii Stupului au nevoie de libertate de mișcare și cred că aceasta va aduce și creativitate în mod natural.

Care ați spune că sunt în prezent cele mai mari nevoi ale antreprenorilor și de ce?

Mediul antreprenorial actual este unul foarte dinamic. Ca antreprenor, nu este deloc simplu să ții pasul cu noutățile, cu avalanșa de informații. Mai ales dacă ești un start-up sau o afacere de familie. Iar de aici apar întrebări relevante multor antreprenori, indiferent de dimensiunea businessului sau sectorul de activitate: cum fac să aleg cele mai bune soluții pentru afacerea mea? Iar odată alese, cum să le valorific cât mai bine în business? 

Într-o lume în care totul se derulează teribil de repede, în care aproape tot discursul de dezvoltare este legat de digital, în care se dezvoltă soluții care se integrează cu alte soluții, toate noi, te întrebi cum poți ține pasul. Cum pot să îți organizezi businessul în noua economie astfel încât să rămână relevant și, mai mult, să se dezvolte. Pornind de la acest gând, se conturează o serie de nevoi  – de la a rămâne conectat la informații despre lucrurile care îmi pot impacta businessul, până la nevoia de a alege și folosi soluții potrivite afacerii mele.

La bază lucrurile nu s-au schimbat mult. Până la urmă, orice antreprenor își dorește creșterea vânzărilor și optimizarea costurilor, însă instrumentele prin care poți obține asta se schimbă constant. Iar acum traversăm una din cele mai accelerate perioade de transformare. Aceasta înseamnă nivel de stres suplimentar în orice business.

Ce poți face concret în Stup, tu ca antreprenor sau viitor antreprenor?

Avem multe soluții de business. De exemplu, cineva care dorește să facă un business, găsește în Stup produsele de bază de care are nevoie, consiliat fiind la fiecare pas: poate să înființeze firma din punct de vedere legal, poate să ia o soluție de facturare & contabilitate, inclusiv servicii de contabilitate, o casă de marcat, o soluție de plăți. Toate sunt lucruri necesare încă din prima lună de funcționare, iar aici le găsește la un loc.

Pentru cei care au deja au o afacere și vor să scaleze mai mult prin online, avem o abordare integrată. Ca prim pas, are loc o discuție de consultanță despre business și despre cât este de potrivit pentru mediul online pentru a stabili în ce etapa sunt: marketplace, magazine online, site de prezentare. Apoi trecem direct la implementarea soluției alese de antreprenor.

Avem inclusiv serviciile conexe. De exemplu, dacă optezi să îți faci propriul magazine online, în Stup găsești soluții de fotografie de produs, găzduire web, soluții de plată, tot ce este nevoie pentru a avea un magazin online funcțional. Odată ce ai o prezență în online, este nevoie să te gândești la promovarea în online, la ce campanii de marketing să faci, cum să le setezi, cum să îți evaluezi rezultatele – toate sunt lucruri pe care le găsești în Stup.

Pe lângă acestea, avem o serie de soluții punctuale. Câteva exemple: semnătură electronică, consultanță pentru proiecte cu fonduri europene, soluții de recrutare și beneficii pentru angajați. Consiliere pentru deschiderea unui business în franchiză. Stupul găzduiește și activitatea noastră de creditare a afacerilor mici, precum și servicii de cont curent în agenția BT dedicată.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 366 (16 septembrie – 16 octombrie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: