Interviuri Sustenabilitate

Certificare cu impact

21 nov. 2023 4 min

Certificare cu impact

Reading Time: 4 minute

Impact Market Romania este o inițiativă locală cu misiunea de a ajuta companiile să își evalueze și maximizeze impactul pozitiv. Fondatoarea acestei inițiative, Corina Radu, este business coach și acreditată de B Corp pentru a sprijini companiile în procesul de certificare și în crearea unor modele de afaceri sustenabile. Am discutat cu ea despre procesul prin care trec companiile, cum poate ajuta un B leader și ce trebuie să știe companiile pentru următorii ani.

Corina Radu alta mai buna nu are

Ce face un B leader în cadrul procesului de certificare și evaluare a impactului? 

Procesul de certificare B Corp reprezintă un proces holistic de măsurare a impactului unei companii, care pornește din interiorul ei și merge până în comunitate și mediu înconjurător. Măsurarea impactului se realizează cu ajutorul instrumentului B Impact Assessment (BIA), care are rolul de a evalua și cuantifica impactul firmei, măsurat pe cinci arii de impact. Rolul meu ca B leader este de a ghida companiile să utilizeze corect BIA, să descopere și să cuantifice impactul creat (sau lipsa acestuia) în anumite zone, să pregătească un plan de optimizare și implementare a impactului (dacă este cazul). Și, bineînțeles, rolul meu este și de a îndeplini toate cerințele pentru obținerea certificării B Corp.

Cum arată procesul prin care trec companiile pentru a obține certificarea B Corp?

Procesul pe care îl utilizez cuprinde șase pași. Începem cu B Scan, care presupune înțelegerea modelului de business și verificarea cerințelor legale înainte de începerea evaluării. Al doilea pas constă în colectarea datelor cantitative și calitative necesare în evaluare, urmând ca apoi să avem kick off meeting, unde caut să înțeleg care este motivația companiei de a aplica pentru B Corp și ce impact vrea să creeze pe piața activă.

Urmează completarea B Impact Assessment, care constă într-un chestionar de 200 de întrebări împărțite pe cinci arii de impact: Guvernanță, Angajați, Comunitate, Mediu și Clienți. Dacă scorul BIA este peste 80 de puncte, compania trimite chestionarul pentru evaluare la B Corp. Ultimul pas constă în evaluarea și revizuirea scorului, proces ce este făcut de către un analist B Corp. În urma validării finale a evaluării și a scorului de peste 80 puncte, compania este eligibilă pentru a primi certificarea. 

De ce ar trebui să aspire o companie la certificarea B Corp și care sunt beneficiile majore ale acesteia? 

Certificarea B Corp este cea mai mare și holistică certificare pe care o poate primi o companie responsabilă. Este un fel de Oscar al certificărilor de sustenabilitate. Ea atestă performanța socială și de mediu a companiei și se extinde dincolo de produsele sau serviciile sale. În plus, această certificare evaluează aspecte precum modul în care compania este gestionată și condusă, motivația și satisfacția angajaților, dar și contribuția socială și economică pentru comunitatea în care operează.

De asemenea, sunt analizate diversificarea produselor și a serviciilor în ceea ce îi privește pe clienții existenți, dar și pe acei clienți care nu beneficiază de servicii pe piață. Grija față de mediul înconjurător, diminuarea consumului de resurse și inovația tehnologică necesară sunt și ele evaluate. Există multiple beneficii pentru care acest efort de măsurare a impactului intern și extern merită făcut.

Crearea sau pivotarea către un model de business de impact, atragerea clienților care doresc să achiziționeze produse și servicii responsabile, recrutarea tinerilor talentați care vor să lucreze pentru firme responsabile sau creșterea vânzărilor cu aproximativ 30% sunt doar câteva dintre ele.

De asemenea, creșterea ratingului brandului respectiv, atragerea investitorilor care sunt interesați să investească în companii și startup-uri cu impact foarte mare, chiar dacă nu au încă rezultate financiare extraordinare, sunt motive de luat în calcul pentru companii.

Care sunt cele mai comune preocupări ale companiilor când decid să se implice în procesul de certificare? 

Consider că lipsa informației și teama de a nu ști care sunt pașii concreți reprezintă cele mai mari piedici în certificarea companiilor. Lucrez cu antreprenori care doresc să înceapă procesul de evaluare a impactului, dar au multe incertitudini.

Cele mai multe țin de lipsa informațiilor legate de modul de începere și persoanele pe care să le includă în echipa de lucru, cum să evalueze propriul model de business și ariile de impact, ce resurse (timp și efort) sunt necesare și ce se întâmpla dacă nu obțin scorul minim de 80 puncte din 200 disponibile. Pentru toate aceste întrebări există răspunsuri clare și soluții ușoare pe care un B leader care să îi ghideze în proces le poate oferi. 

Care sunt principalele descoperiri pe care le-ai făcut în calitate de consultant acreditat? 

Companiile, organizațiile de orice fel, reprezintă oameni. Mentalitatea prezentă este aceea că o companie nu poate fi profitabilă și cu impact mare în același timp. Prin munca mea, caut să demontez acest mit. Pentru a avea o companie responsabilă și cu performanțe ridicate trebuie căutate toate oportunitățile prin care aceasta să ofere produsele și serviciile pe o piață activă și să ofere soluții pentru probleme existente pe piață. 

Ce ar trebui să știe companiile interesate de certificarea B Corp pentru următorii ani? 

Standardele B Corp trec în prezent printr-un proces de actualizare și aliniere cu alte standarde internaționale, care vor face ca procesul de certificare să aibă un nivel mai ridicat de rigurozitate și de aliniere cu sustenabilitatea la nivel global. Pe termen scurt, certificarea B Corp va deveni noua normă în sustenabilitate și multe companii certificate vor căuta să lucreze cu alte companii ca ele, promovând mesajul B Corp. Cursa nu se va da pentru a fi cea mai bună companie din lume, ci pentru a fi cea mai bună pentru lume – adică pentru comunitate, angajați, mediu înconjurător și societate, în ansamblul ei.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 378 (6 noiembrie – 6 decembrie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Photo © Dzmitry Skazau | Dreamstime.com

Array

Articole pe aceeași temă: