Business

B Lab, comunitatea companiilor cu impact

11 ian. 2023 4 min

B Lab, comunitatea companiilor cu impact

Reading Time: 4 minute

Există peste 6.000 de companii care au intrat în comunitatea B Corp la nivel global, din care peste 1.100 sunt bazate în Europa. Ce este certificarea B Corp, cum se obține ea și ce spune această emblemă despre o companie sunt subiecte pe care le-am discutat cu Sarah Garcia, Head of Markets Development la B Lab Europe și cu Nicolás Gemio, Business Development Coordinator, B Lab Europe.

Cum a apărut B Lab și de ce a fost nevoie de el?

B Lab a fost înființat în 2006, când trei prieteni, Bart, Jay și Andrew, își doreau un mod mai bun de a face business, după ce au văzut companii construite pe valori solide, care ajungeau să fie vândute și deveneau de nerecunoscut după achiziție.

Astfel, au văzut că e nevoie să putem compara mere cu mere și să evaluăm cât de bine se concentrează o afacere pe crearea unui impact pozitiv semnificativ asupra întregii sale afaceri. De asemenea, au înțeles că dacă nu există obligația legală de a conduce afacerea în interesul diferitelor părți interesate, aceasta devine opțională.

Mai exact, când proprietatea companiei se schimbă, nu mai este necesară menținerea valorilor inițiale. Ei credeau că un alt tip de economie este nu numai posibil, ci și necesar. Așa s-a născut organizația nonprofit B Lab și a început dezvoltarea stan­dardelor sale și prima evaluare a impac­tului (B Impact Assessment) – instrumentul gratuit de management al impactului utilizat acum de mii de companii din întreaga lume.

Sunt 200.000 de utilizatori ai instrumentelor ­noastre de ­gestionare a impactului și aproximativ 100 de companii care îl utilizează în România. 

B Corp Sarah Garcia
Sarah Garcia, Head of Markets Development la B Lab Europe

Ce este mai exact certificarea B Corp?

Companiile certificate B, sau B Corps, sunt companii verificate de B Lab pentru a îndeplini standarde înalte de performanță socială și de mediu, transparență și responsabilitate. Standardele B Lab sunt în centrul mișcării B Corp și al Teoriei noastre a Schimbării, definind cele mai bune practici sociale, de mediu și de guvernare pentru afaceri. ­

Chiar și fără certificare, companiile pot afla detalii despre aceste standarde, pot contribui și, în cele din urmă, pot lua măsuri utilizând eva­luarea impac­tului B ca instrument de management gratuit. A deveni o companie certificată B Corp și a avea parte de acea terță verificare a evaluării reprezintă o modalitate de a semnala pieței și părților interesate că această companie tratează cu seriozitate îmbunătățirea propriului impact.

Deși poate fi un proces lung și amănunțit, înseamnă, de asemenea, că vă alăturați unei comunități globale unice de lideri de afaceri care au aceleași idei.

Cum poate o companie să obțină o asemenea distincție? Care este procesul?

În prezent, există trei cerințe pentru ca o companie să devină B Corp. Se completează evaluarea impactului B, unde trebuie atins un scor minim verificat de 80 de puncte. De asemenea, companiilor li se cere să partajeze documentație pentru a-și valida răspunsurile.

Trebuie îndepli­nite cerințele legale prin schimba­rea structurii de guvernanță corporativă pentru a ne asigura că toate părțile interesate sunt luate în consi­derare în luarea deciziilor, nu doar acționarii. Oferim îndrumări cu privire la acest subiect în instrumentul juridic de pe site-ul nostru.

Nu în ultimul rând, e nevoie de transparență, ce este demonstrată făcând publice performanța și dezvăluirile suplimentare pe profilul companiei în ­Directorul B Corp. Pentru a-și menține certificarea, companiile trebuie să se recertifice la fiecare trei ani.

Cum se fac calculele și cum verificați toate aspectele nece­sare pentru această certificare?

Folosind datele din ultimele 12 luni, companiile răspund la aproximativ 200 de întrebări în cadrul evaluării, acoperind cinci domenii de impact: guvernanță, angajați, comunitate, mediu și clienți. Este necesar un scor minim de 80 de puncte pentru a ­depune evaluarea pentru certificarea ca B Corp.

În rare situații companiile ating acest scor din prima încercare și, ulterior, multe sunt obligate să facă îmbunătățiri pe baza politicilor și practicilor evidențiate în Evaluarea impactului B. Dar, nu există conceptul de a eșua. Pur și simplu trebuie făcute îmbunătățiri.

Odată ce evaluarea este depusă, compania începe ceea ce numim procesul de revizuire. Acesta implică diferite etape (de exemplu, evaluare, verificare) în timpul cărora analiștii de la B Lab și alte echipe interacționează cu compania pentru a-și revizui răspunsurile și pentru a solicita dovezi suplimentare. Odată ce procesul este finalizat cu succes, este timpul să sărbătorim!

Oricine este interesat de punctajul obținut de către un B Corp poate verifica profilul companiei în directorul B Corp.

Ce ar trebui să știe clienții despre companiile care primesc o certificare B Corp?

Credem că oamenii de astăzi sunt mai împuterniciți ca niciodată să țină companiile sub control și să le tragă la răspundere. Ceea ce ar trebui să știe oamenii când văd sigla „Certified B Corporation” pe un produs sau într-o vitrină este că aceste companii s-au angajat într-o călătorie de îmbunătățire continuă și responsabilitate.

Deci, data viitoare când alegeți de la ce companii să cumpărați, cu care să lucrați sau să colaborați, știind că sunt o companie B este un indicator al angajamentului lor de a lucra în beneficiul oamenilor, comunităților și a planetei.

Care este obiectivul final al B Lab și ce impact dorește să aibă?

Vrem ca mișcarea B Corp să se extindă peste granițe și să crească o comunitate foarte diversă, astfel încât să fim bine echipați pentru a accelera tranziția către un nou sistem economic. Asta înseamnă că avem nevoie și de afaceri românești la bord! În cele din urmă, scopul nostru este să schimbăm regulile jocului, precum și narațiunile și așteptările culturale ale companiilor. Credem că într-o zi nu va mai fi nevoie de o certificare B Corp, ­deoarece toate afacerile vor fi ­folosite ca forță spre bine.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 369 (19 decembrie 2022 – 15 februarie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: