fbpx
Finanțe

Costul creditului depinde de digitalizare

22/03/2019

author:

Costul creditului depinde de digitalizare

Costul creditului depinde de costurile operaționale, de tehnologie și de educația financiară, a arătat Dana Dima Demetrian, Vicepreşedinte Executiv Retail şi Private Banking BCR, la evenimentul „The Financial Conference”, organizat de revista Biz la Institutul Bancar Român.

“Discutăm despre paradigma politică în ultima vreme și acest lucru ne ocupă tot timpul. Ar trebui să vorbim de paradigma vieții reale. Și viața reală are în spate o schemă logică în care există trei influențe majore – banii, comportamentul și tehnologia”, a spus Dana Dima Demetrian, adăugând că cele trei influențe depind una de cealaltă – comportamentul de tehnologie și tehnologia de bani.

Dana Demetrian a arătat că atunci când se vorbește despre bani cuvântul “lăcomie” este urât și dur, astfel că preferă să vorbească despre hărnicie, deși în cazul băncilor, hărnicia este costisitoare.

Lăcomie vs. hărnicie

“Hărnicia aceasta este destul de costisitoare atunci când crești într-un an în care se întâmplă foarte multe lucruri și în politică, și în economie, și în tehnologie și crești cu două cifre – cu 30-40% chiar cu 50% la creditul de consum (…) Atunci când muncești să aduci un produs standard la egalitate cu un produs guvernamental (Prima Casă n.r.), care pare să fie flexibil, dar nu este chiar așa din punct de vedere al fluxului operațional. Și o faci într-o țară în care tehnologia și costurile operaționale sunt atât de mari pentru că nu avem legi care să ne permită tot ce putem consolida în cuvântul digital – semnătură electronică, acordarea creditelor online și deschiderea unor relații cu banca online”, a explicat Dana Demetrian. Ea a arătat că în acele țări în care nu doar că există o agendă digitală, ci se și implementează, costurile operaționale ale băncilor sunt mai mici. “Pot să vă spun că în momentul în care toate aceste lucruri sunt înțelese corect, cu siguranță că nu o să vorbim de lăcomie, ci de o hărnicie dusă la extrem, pentru că românii chiar muncesc. Și muncesc mult”, a adăugat vicepreședintele BCR. Ea a arătat că băncile din România au făcut eforturi extraordinare pentru a depăși faptul că nu există legislație privind tehnologia și “banii, fără tehnologie și fără costuri operaționale scăzute, sunt scumpi”.

Dana Dima Demetrian a arătat că în România costurile operaționale sunt mai mari și din cauza costului riscului și costurilor colectării, care este o procedură costisitoare, ce presupune foarte mulți pași. “Zona operațională este o parte din acel cost al creditului, dar este o parte importantă, poate să varieze de la 20% la 30-40% din costul creditului”, a spus reprezentanta BCR.

Două Românii

Când vine vorba de comportament, Dana Dima Demetrian a arătat că trebuie să ținem cont de faptul că nivelul de educație financiară și de digitalizare al românilor este foarte diferit dacă ne uităm de la cel mai mic sat din Bucovina sau din sudul țării comparativ cu zona urbană.

“Orice investiție pe care o facem în digitalizare – și sunt zeci de milioane de euro – pentru o bancă mare, care încearcă să facă lucrurile altfel, trebuie să țină seama că vorbim despre două Românii – de România urbană și România rurală”, a explicat reprezentanta BCR, adăugând că băncile și companiile din telecomunicații au investit în tehnologie și în zona rurală. “Sunt zone pe care trebuie să le echilibrăm – mediul urban, unde 70-80% folosesc mediul digital, mă refer la banking și undeva la 20-30%, în cel mai fericit caz, în mediul rural. Este un cost pe care îl suportăm în paralel – zona digitală avansată și zona rurală”, a spus Dana Demetrian.

Un alt aspect important este încrederea, a arătat reprezentanta BCR, adăugând că un studiu EY arată că nivelul de încredere în bănci este în România la același nivel ca în Europa sau în restul lumii, ceea ce arată că românii au încredere că banii lor sunt în siguranță în bănci. “Același studiu EY arăta că undeva la 66% dintre oameni cred că știu ce înseamnă digitalizarea și doar 25% dintre ei sunt siguri pe ei că știu ce înseamnă un produs bancar. Dar acest gap, această diferență poate fi schimbată tot de bănci, tot de tehnologie, tot de telecom și acest lucru se poate întâmpla doar cu bani. Banii costă, acesta este adevărul, iar dacă nu vom putea să îi facem să coste mai puțin înseamnă că nu ne-am asigurat viitorul următorilor 20 de ani”, a spus Dana Dima Demetrian.

„Haideți să trecem de la paradigma politică la paradigma vieții reale, care înseamnă tehnologie, înseamnă bani investiți în tehnologie, înseamnă oameni care să ducă spre educație financiară și tehnologică și bănci care să investească. Dar când acest lucru se întâmplă în România și în mediul în care trăim, aceste costuri trebuie suportate de cineva și o mare parte din aceste costuri sunt suportate de bănci, chiar dacă acest lucru nu este atât de vizibil pentru populație”, a mai spus vicepreședintele BCR.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE