Criza a facut un mare serviciu PR-ului

<p> <strong>Bogdan Theodor Olteanu este Managing Director la Bortun Olteanu</strong></p> <p>  </p> <p> <strong>Moare sau nu PR-ul?</strong><br /> Nu moare. Dimpotriva, se dezvolta si se reinventeaza. La nivel global PR-ul este una dintre categoriile din comunicare care a avut cele mai mari cresteri in ultimii ani. In 2010, conform Holmes Report, industria de PR a avut o cifra de afaceri de peste 8 miliarde de dolari, la nivel mondial. O scadere de doar 8% fata de 2009 este destul de putin intr-o piata de consultanta, afectata indirect de toate crizele clientilor. Criza a facut un mare serviciu PR-ului, pentru ca a subliniat importanta reputatiei. Castigatorii recesiunii au un numitor comun: au fost companii sau branduri care au beneficiat de incredere, din partea clientilor, partenerilor si angajatilor. La nivelul Romaniei, stiu cel putin doua exemple de businessuri a caror supravietuire a fost direct legata de reputatie. Faptul ca un furnizor important are incredere in tine si accepta plati la 90 de zile in loc de 30 (e doar un exemplu) poate sa faca diferenta intre faliment si redresare. Recesiunea economica a fost o lectie dura, pe care antreprenorii si managerii nu o vor uita prea curand. Iar “reputatie” sau “incredere” s-au transformat din niste concepte abstracte in obiective de business. Si asta stie PR-ul sa faca cel mai bine.<br />  </p> <p> <strong>Cum crezi ca se va reinventa PR-ul in urmatorii cinci ani?</strong><br /> Cele doua motoare de crestere ale industriei vor fi serviciile din zona de digital si comunicarea de brand.<br /> <strong>Zona de digital </strong>este inca un teritoriu incomplet cartografiat, de catre clienti si agentii deopotriva. Toata lumea aloca resurse si incepe sa faca proiecte acolo: agentii de publicitate, agentii de PR, agentii de interactive marketing. Dar nicio disciplina nu isi poate proclama intaietatea si superioritatea in acest mediu. Teoretic, agentiile de PR au un avantaj, caci online-ul este o zona care incurajeaza dialogul (in dauna discursului de tip advertising). Practic insa oricine poate gandeasca asa si poate sa opereze eficient. "Batalia" intre discipline este deschisa si ramane de vazut cine ce parte din piata va castiga.<br /> <strong>In comunicarea de brand </strong>avem o altfel de situatie. Pana acum cativa ani agentiile de ATL se jucau aproape singure aici. Insa din ce in ce mai mult clientii iau in considerare solutii de PR pentru comunicarea de marketing. Asta presupune si din partea agentiilor de PR o usoara reinventare. Pentru ca, daca vorbim de consumer marketing, apar alte tipuri de obiective decat cele cu care agentiile de PR erau obisnuite sa lucreze. Simplificand: daca PR-ul vrea bani de la branduri trebuie sa accepte evaluari legate direct de obiectivele de business pe termen scurt.<br />  </p> <p> <strong>Care a fost cea mai importanta lectie pe care ai invatat-o, ca om de PR, in ultimii doi ani?</strong><br /> Nu am invatat-o ca PR-ist, ci ca manager. Am inceput sa acord timp si atentie managementului financiar.  In perioada in care industria crestea exploziv, de la an la an, nimeni nu era din cale afara de preocupat de cifre, iar sintagma “cash flow" nu se auzea decat la contabilitate. Situatia se intalneste in multe alte agentii. Apoi am invatat ca exista o legatura directa intre venituri si calitatea serviciilor. Si nu pentru ca am munci mai neglijent pentru clientii saraci, ci pentru ca un client care plateste prost o agentie nu crede de fapt in ceea ce ii poate livra PR-ul. Se va vede in cum sunt scrise brief-urile, in cat de implicat este clientul in procese si, in cele din urma, in rezultatul final.<br /> <br /> <strong>Cum a inceput 2011 pentru agentia Bortun Olteanu?</strong><br /> Fara vreo schimbare spectaculoasa. Intreaga piata sufera inca de stress post-traumatic, iar asta trece incet, si cu terapie. Strict la nivel financiar exista semne de redresare, dar va mai trece ceva timp pana o sa dispara frica. Iar frica inseamna decizii luate mai greu, procese mai greoaie, timpi mai lungi de implementare.<br /> <br /> <strong>Cum te astepti sa evolueze lucrurile, anul acesta, in industria de PR?</strong><br /> Ne asteptam la o crestere a pietei. Nu una spectaculoasa, dar o crestere.<br />  </p> <p> <strong>Bortun Olteanu</strong><br /> Cifra de afaceri (2010): aprox. 570.000 EUR<br /> <strong>Portofoliu de clienti</strong>: Mercedes-Benz, Gillette, Head&Shoulders, Samsung, Stejar, Ciucas, ECCO, EuroMiniStorage, Ambient, Delaco, ASBIS, Mihaela Glavan, Ordinul Arhitectilor din Romania, Buybooks.ro, CampingGrill.ro, Ideo Ideis, SoNoRo.</p> <p>  </p> <p> ***</p> <p> <strong>PROMO</strong><br /> <a href=”http://www.bizforum.ro/”>PR AND THE WEB</a>. Forum despre PR2.0 si comunicare digitala<br /> <a href=”http://www.bizforum.ro/management360/”>MANAGEMENT360. </a>Conferinta despre strategii si eficienta in management<br /> <a href=”https://www.revistabiz.ro/topsocialbrands/”>TOP SOCIAL BRANDS.</a> Strategiile de social media ale marilor branduri</p>