fbpx
Opinii

Criza si rasturnarea valorilor la romani

11/02/2011

author:

Criza si rasturnarea valorilor la romani

<p> Probabil ca niciodata in istoria noastra nu au avut loc transformari semnificative intr-o perioada atat de scurta de timp, de numai doi ani. Barometrul de incredere a consumatorilor realizat de GfK pentru Comisia Europeana a atins in 2010 cel mai scazut nivel, putand fi numit mai degraba “Barometrul de neincredere a consumatorilor”. De asemenea, rezultatele studiului Roper Report al GfK arata ca valorile romanilor s-au modificat radical din 2008 pana in 2010, de la “Putere” catre “Traditie”.<br /> <br /> Anul 2010, cel putin in prima sa jumatate, a fost marcat de atingerea multor minime negative, atat la nivelul increderii populatiei in situatia economica prezenta si cea viitoare, cat si la nivelul consumului. Oamenii au resimtit puternic efectele crizei asupra propriului buzunar. Pentru trei sferturi dintre romani, criza s-a dovedit a fi mai severa decat se asteptau, vazandu-se nevoiti sa reduca la sange cheltuielile si sa se multumeasca cu strictul necesar. Astfel, consumul casnic in FMCG a cunoscut prima reducere (de 4%) din ultimul deceniu, in vreme ce vanzarile de bunuri de folosinta indelungata au scazut mult mai dramatic, cu 15% in trimestrul al doilea 2010 fata de aceeasi perioada din 2009.<br /> <br /> Climaxul a fost atins in iulie, cea mai fierbinte luna la propriu si la figurat, odata cu punerea in aplicare a planului de recesiune al guvernului – taierea salariilor bugetarilor si cresterea TVA. Nivelul pesimismului a atins la acel moment, cum era si firesc, minime istorice, confirmate de Barometrul de incredere. In ciuda acestor masuri de austeritate, corroborate cu rata tot mai mare a somajului, romanul si-a dovedit o data in plus abilitatile de supravietuitor. Si-a dat seama ca este esential sa invete sa se adapteze foarte repede la noile conditii ale pietei, sa fie mai inteligent si mai planificat in cheltuieli si sa-si ajusteze stilul de viata, prioritatile si valorile pornind de la aceasta stare de fapt. Conform Roper Report, valorile care au prins contur in 2009 au fost confirmate si intarite in 2010, ceea ce a consolidat “continutul” traditional precum familia, nevoia de securitate, de stabilitate, respectul pentru inaintasi si, mai ales, credinta.<br /> <br /> Daca in 2008 era pregnanta nevoia de afisare a statutului si de recunoastere, in 2010 romanul s-a intors mai mult spre valorile de baza. La nivelul  comportamentului de consum, oamenii au inceput sa devina mai atenti cu banii, sa caute cai de a cheltui mai putin, sa mearga mai rar la cumparaturi in care isi umplu cosul, sa aleaga variantele care sa le permita sa pastreze cat mai multe categorii in consum, dar sa le si ofere cel mai avantajos raport pret/cantitate. Ultimele luni ale anului au venit cu o incercare de “revenire la matca”.<br /> <br /> Dupa socul confruntarii cu ce a fost mai rau, o usoara revenire a optimismului s-a resimtit in aceasta toamna. Astfel, datele din Barometrul de incredere a consumatorului din noiembrie arata o diminuare a pesimismului comparativ cu primele luni din an. Chiar daca este inca nota dominant pentru romani, majoritatea asteptandu-se ca lucrurile sa evolueze rau in continuare, fata de prima parte a anului se inregistreaza o scadere a nivelului pesimismului. Si, chiar daca ramane cel mai accentuat comparative cu alte tari din regiune, este bine sa vedem si partea buna a lucrurilor si anume ca nu a continuat accentuarea pesimismului si ca premisele pentru aceasta perioada din an sunt unele de stagnare. Pe acest fond, rezultatele studiului GfK TEMAX, cel care monitorizeaza piata bunurilor de folosinta indelungata, au adus si ele vesti ceva mai bune pentru trimestrul al treilea, aratand o usoara crestere pentru majoritatea  sectoarelor de piata fata de trimestrul doi. <br /> <br /> In continuare in 2011, consumatorii nu vor fi dispusi sa isi asume niciun risc si vor cauta informatii pentru a lua cea mai buna decizie cu privire la achizitiile lor. In acelasi timp, ei invata din experienta celorlalti, astfel incat “word-of-mouth”-ul are o greutate din ce in ce mai mare. Desigur, 2011 nu are cum sa aduca evolutii pozitive. Ma astept ca in prima parte a anului chiar sa ne fie mai greu. Totusi, am sperante pentru cea de-a doua jumatate, cand ma astept la o imbunatatire.<br />  </p>

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE