Analize

Cumpăr companie telecom. Rog număr mare de abonați!

20 mart. 2018 3 min

Cumpăr companie telecom. Rog număr mare de abonați!

Reading Time: 3 minute

Vodafone și Deutsche Telekom își dispută filialele Liberty Global din Europa, companii care operează, inclusiv în România, sub brandul UPC. Dar gheața subțire a businessului telecom din Europa face ca și alți operatori de tradiție să fie înghițiți de competiție. lupta pentru supraviețuire e mai dură ca niciodată în industria de comunicații.

De mai bine de patru ani, posibila megatranzacție Liberty Global – Vodafone este unul dintre subiectele fierbinți de pe piața de comunicații din Europa. O tranzacție gigant, în condițiile în care părțile s-ar fi înțeles asupra tuturor detaliilor, diferite de la piață la piață, nemaivorbind de aprobările arbitrilor telecom din fiecare țară sau de la Bruxelles. În orice caz, un prim pas s-a concretizat în 2016, atunci când UPC Olanda (Ziggo) a fuzionat cu operatorul britanic, formându-se un joint venture cu numele VodafoneZiggo. Ca și în alte cazuri, performanțele businessului de televiziune prin cablu (cea mai largă rețea din Olanda) au fost obiectivul numărul unu în decizia britanicilor.

Odată încheiată această operațiune, negocierile Liberty Global – Voda­fone s-au mutat către piețele din Marea Britanie și Germania, dar și către anumite filiale din Europa Centrală. De stagnarea discuțiilor a profitat însă colosul german Deutsche Telekom, care în decembrie 2017 a preluat UPC Austria, prin filiala sa T-Mobile de acolo, pentru suma de aproximativ 2 miliarde de euro. În aceste condiții, au redevenit publice discuțiile dintre Liberty Global și Vodafone, imperiul american de cablu (TV și internet), fiind în continuare obiectul dorinței intense a britanicilor, care vor să acopere “petele albe” din pachetul multi-servicii de comunicații oferite clienților, alături de presiunea din partea concurenței.

În orice caz, recentele tatonări dintre John Malone, legendarul miliar­dar și președinte al Liberty Global, și CEO-ul grupului Vodafone, Vittorio Colao, au dus la o creștere a acțiunilor companiei americane la bursa de la New York de peste 3 procente. În orice caz, oficialii de la UPC continuă și să consolideze businessul pe anumite piețe, așa cum se întâmplă în Elveția, după cum preciza recent CEO-ul companiei, Mike Fries, în conferința de presă ocazionată de prezentarea raportului financiar Li­berty Global pe 2017. Doar că acest lucru este condiționat de o “infuzie” de capital, respectiv o nouă achiziție făcută de Vodafone din portofoliul european UPC.

Cine mai rămâne în joc?

Bursele, clienții și businessurile cola­terale de pe piața de comunicații din Europa nu sunt fixate doar pe această lungă și complicată dispută în trei. Deutsche Telekom a mai anunțat în decembrie 2017 alte două înțelegeri importante, pe lângă cea menționată din Austria: un joint venture cu Tele2 Group (cu 75% acțiuni la DT) în Olanda și un acord cu Orange în Polonia. De asemenea, nici Europa de Nord nu este ferită de aceste mișcări de pe piața telecom. În Suedia, Tele2 Group și Com Hem Holding au anunțat o fuziune a businessului, ceea ce va duce la apariția unei companii cu aproximativ 4 milioane de clienți de telefonie mobilă, 800.000 abonați la servicii de broadband fix și peste 1 milion clienți de televiziune digitală, poziționându-se astfel pe locul second în piața suedeză. Com Hem Holding este absorbit de Tele2, dar CEO-ul Com Hem, Anders Nilsson, va deveni directorul general al noii entități.

În sfârșit, o altă tranzacție care ține în suspans piața europeană de comunicații s-ar putea derula în Balcani. Pentru suma de 2 miliarde de euro, compania norvegiană Telenor ar putea vinde operațiunile sale din regiune fondului de investiții american KKR. Nici piața ungară nu aduce multă satisfacție norvegienilor, așa că în eventualitatea unei tranzacții în regiune, filialele Telenor din Serbia, Muntenegru și Bulgaria plus Ungaria însumează 10 milioane de clienți. Atât oficialii de la Telenor, cât și cei de la KKR au infirmat zvonurile legate de aceste posibile tranzacții.

Export de top  management  românesc

Revenind la UPC, coincidență sau nu, în luna februarie, Liberty Global a anunțat schimbări organizaționale ale operațiunilor din Europa Centrală și de Est care au inclus și filiala din România. Astfel, Robert Redeleanu, în prezent director general al UPC România și UPC Ungaria, a fost numit director general al UPC Polonia începând cu 1 aprilie 2018. Pe de altă parte, de la 1 aprilie 2018, Mihnea Rădulescu, în prezent vicepreședinte pentru operațiunile B2B din UPC Europa Centrală și de Est, coordonând activitățile pentru divizia business din România, Ungaria, Polonia, Slovacia și Cehia, va fi noul director general al UPC România. Pe de altă parte, în iunie 2015, Severina Pascu (ex-CEO al UPC România) era numită la conducerea Liberty Global pe Europa Centrală si de Est. Din august 2017, Ionuț Voinea, Technology Director la UPC România, a devenit VP Integration & Operations pentru Regiunea Europa Centralã și de Est a Liberty Global.

Business solid în România

UPC România a încheiat 2017 cu creștere de 6,5% a veniturilor, de la 689,3 milioane lei în 2016 la 734,4 milioane lei. Compania și-a mărit baza de clienți în 2017 la 1.345.600, reprezentând o creștere de aproape 4% față de 2016. Operatorul a ajuns la 581.700 de abonamente de internet, 673.200 de clienți de televiziune digitală prin cablu și 535.400 de clienți pentru serviciile de telefonie. La sfârșitul anului 2017, serviciile digitale UPC erau disponibile pentru 3.034.200 de gospodării din România.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: