Finanțe

De ce nu își fac românii asigurare de viață?

Reading Time: 3 minute

Este scumpă, nu cred că au nevoie de ea și nu știu la ce ajută – acestea sunt principalele motive pentru care românii nu își fac asigurare de viață, arată un studiu UNSAR.

 “De ani buni știm că asigurările de viață au potențial, dar astăzi ponderea acestora în total prime brute subscrise nu depășește 18%. Dacă ne uităm în piețele mature, ponderea este de trei ori mai mare, de circa 60%”, a declarat Virgil Șoncutean, membru al Comitetului de Direcție al Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR).

De peste 10 ani, România continuă să aibă una dintre cele mai scăzute rate de penetrare a asigurărilor de viață din Europa, cu un grad scăzut de dezvoltare, chiar și în comparație cu statele centrale și est europene.

De ce rămâne piața asigurărilor de viață la un nivel scăzut în România? Virgil Șoncutean crede că dincolo de discuțiile privind lipsa facilităților fiscale, problema este că nu sunt înțelese beneficiile asigurărilor de viață.

Deși potrivit mai multor studii de piață privind finanțele personaleromânii se arată îngrijorați de siguranța financiară, aceștia nu percep și nu aleg asigurările de viață ca instrumente de stabilitate a bugetului familiei.

Un studiu UNSAR privind percepția asupra asigurărilor de viață arată că 82,4% dintre respondenți consideră că responsabilitatea pentru securitatea financiară a familiei este individuală. 30,9% dintre respondenți consideră că această responsabilitate revine întreținătorului și 13,2% statului.

Același studiu arată că aproape 80% dintre respondenți consideră că asigurarea de viață este accesibilă.

“Cum facem legătura între zona de mit – asigurarea de viață este scumpă și o zona de realitate? Între cele două este un vid, pe care noi trebuie sa îl umplem”, a spus Virgil Șoncutean, la un eveniment organizat de UNSAR.

Beneficii pe termen scurt vs beneficii pe termen lung

Asigurătorii au mapat produse variate, toate având la bază acoperirea de deces, plecând de la nevoile clientului: de protecție, de economisire ori de investiție.

Asigurările de viață cu componentă de protecție sunt asigurări de viață cu durată relativ scurtă de valabilitate, motiv pentru care se potrivesc, spre exemplu, celor care vor să contracteze un credit de nevoi personale. Acoperă decesul persoanei asigurate, iar dacă la maturitatea/ încheierea perioadei contractuale evenimentul nu s-a produs, beneficiarul nu va primi o sumă asigurată, iar produsul nu are valoare de răscumpărare.

Asigurările de viață cu componentă de economisire au o durată de valabilitate pe termen lung și vin în întâmpinarea clienților care doresc, spre exemplu, să ofere copiilor lor o sumă care să acopere costurile generate de învățământul superior. În funcție de opțiunea aleasă, plata unei sume asigurate la maturitatea contractului se poate face în tranșă integrală sau sub formă de rente și/sau dota. Aceste asigurări acoperă decesul persoanei asigurate, însă garantează o sumă asigurată și la maturitatea contractului. Produsul are valoare de răscumpărare.

Asigurările cu componentă de investiție (unit-linked) sunt asigurări cu durată de valabilitate pe termen mediu și lung, care vizează clienții cu un apetit crescut pentru instrumente financiare, permițându-le diverse operațiuni de transfer și redirecționare în programele investiționale disponibile, creșterea valorii contului de investiții sau protejarea împotriva inflației. Aceste asigurări acoperă decesul persoanei asigurate și, la maturitatea contractului, beneficiarii pot primi fie suma asigurată și valoarea contului de investiții, fie valoarea contului de investiții. Produsul are valoare de răscumpărare.

Oana Voinea

Recent Posts

Ultimele zile pentru redirecționarea a 3,5%. „În cazul nostru, la fel ca în cazul multor ONG-uri din România, impactul proiectelor noastre este unul real”

Doar până pe 27 mai 2024, persoanele fizice mai pot alege cum sunt folosiți 3,5% din impozitul lor, prin redirecționarea…

2 zile ago

Banca Transilvania a obținut un profit mai mare cu 35% în primul trimestru din 2024

Banca Transilvania a obținut rezultate pozitive în primele trei luni ale anului, cu creșteri ale economiilor clienților, soldului creditelor, volumului…

2 zile ago

AI Expo Europe: Cea mai mare conferință despre AI din Europa Centrală și de Est are loc în octombrie la București

AI Expo Europe, cea mai mare conferință interactivă din Estul și Centrul Europei, va decripta impactul Inteligenței Artificiale asupra prezentului,…

2 zile ago

UniCredit este partener al RAD ART FAIR 2024. Discount-uri de 20% la achiziția biletelor cu cardul

UniCredit Bank devine anul acesta partenerul RAD ART FAIR 2024, cel mai important eveniment dedicat scenei de artă contemporană din…

2 zile ago

Studiu KilometrulBine despre siguranța rutieră pietonală: traversarea neregulamentară e în topul comportamentelor negative

KilometrulBine, platforma de responsabilitate socială a mărcii Dacia, a lansat un studiu amplu ce și-a propus să aducă în prim…

2 zile ago

Pledoarie pentru strategie

Marketerii spun că, în continuare, companiile nu apreciază pe deplin fundamentele marketingului – strategia și managementul de brand. Am discutat…

3 zile ago