Despre jazz, 1 mai și clasa muncitoare, la ARCUB

Patru muzicieni din România, Elveția, Statele Unite și Austria se întâlnesc joi, 12 aprilie, de la ora 20.00, pe scena ARCUB pentru concertul de jazz „La classe operaia va in paradiso” inspirat de lumea comunismului. Concertul face parte din cel de-al doilea sezon Artist in Residence de la ARCUB, organizat de Primăria Capitalei și îi are ca protagoniști pe Mircea Tiberian, Claudio Puntin, Chris Dahlgren și Alfred Vogel.

Proiectul „La classe operaia va in paradiso” (Clasa muncitoare merge în paradis) împrumută titlul de la o celebră peliculă din vremurile de aur ale neorealismului italian. Muzica programului creionează satirico-melancolic drumul către eșec al utopiei comuniste, văzut din perspectiva experiențelor artistului Mircea Tiberian în așa-numitul Ostblock și a modului idealist în care Occidentul se raporta la aceleași realități, arată Arcub, într-un comunicat de presă.

„Cred în actualitatea acestui proiect, mai ales acum, când tot mai mulți tineri care nu au traversat experiența anilor totalitarismului intră sub influența unei modalități distorsionate de prezentare a trecutului și proiectează traiecte iluzorii de viitor”, declară inițiatorul proiectului Mircea Tiberian.

Piese originale precum „E iarăși 1 Mai/ Here’s to Labor Day Again”, „Looking Forward for the Past/ Înainte, că înainte era mai bine!”, „La classe operaia va in paradiso” sau „A Decadent Movement” se vor combina cu părți de improvizație liberă, de instant composing sau cu unele citate muzicale evocatoare.

Pentru concertul din 12 aprilie de la ARCUB, pianistul și compozitorul Mircea Tiberian colaborează cu trei muzicieni de renume internațional, clarinetistul Claudio Puntin din Elveția, contrabasistul american Chris Dahlgren și bateristul austriac Alfred Vogel. „Cu unii dintre ei am mai colaborat pe unele albume, iar cu alții îmi va face plăcere să lucrez într-un proiect concertistic, mai ales că între ei există clare afinități muzicale”, declară liderul grupului Mircea Tiberian Quartet.

Contrabasistul Chris Dahlgren este un vechi colaborator al lui Mircea Tiberian, cu care realizează patru albume. Un muzician deschis spre toate formele de expresie ale jazzului, Chris Dahlgren a terminat Coservatorul în America, unde a scos mai multe albume cu trioul său, Slow Commotion. În prezent predă compoziție și contrabass jazz la Academia Hans Eisler din Berlin.

Claudio Puntin, clarinetist originar din Elveția, e un muzician complex, compozitor de muzică simfonică, electronica, membru în ansalmbluri de muzică veche și mai ales improvizator de mare clasă, reușind să acopere o paletă stilistică complex, de la be-pop la avangardă. „Dovadă a deschiderii sale către între fenomenul muzical, l-am ascultat recent într-un ansamblu ce reunește cei mai talentați clarinetiști din estul Europei și Turcia, cântând muzică din Balcani”, spune Mircea Tiberian.

Bateristul Alfred Vogel este un personaj interesant al scenei jazzistice europene, împletind activitatea de muzician cu cea de producător și manager. A realizat zeci de discuri la casa de discuri proprie și organizează serii de concerte și festivaluri de jazz în Austria. Ca muzician posedă o inventivitate și expresivitate care ne aduc aminte de marii percuționiști ai avangardei anilor ’60 din America, Rashid Ali sau Ronald Shannon Jackson.

Mircea Tiberian este compozitor și pianist de jazz cu o vastă activitate concertistică ce se întinde pe mai mult de patru decenii și include peste 20 de albume discografice apărute sub nume propriu, cele mai recente fiind Dinner for One, Pale Dot, Raphael și Both Sizes of the River. Experiența artistului se întinde și în aria pedagogiei, fiind actualmente profesor universitar la Universitatea Națională de Muzică din București, fondatorul și coordonatorul secției de Jazz / Pop Music.

PROGRAM CONCERTE APRILIE – IUNIE 2018

Joi 26 aprilie | ora 20.00 | 4’34’’ – Maurice de Martin 

John Cage, Ludwig van B., and a Cowbell

Maurice de Martin (DE) – percuții

Christopher Dell (DE) – vibrafon

Pedro Negrescu (RO) – contrabas

Joi 10 mai | ora 20.00 | Toma Dimitriu Quartet

Soulful Encounters

Daniel Torres – saxofon (ES)

Toma Dimitriu – pian (RO)

Andrea Caruso – contrabas (IT)

Owen Hart Jr. – baterie (US)

Joi 24 mai |  Double Duets – prima parte | ora 20.00

Evocative

Magnets Duo

Cătălin Milea – saxofon (RO)

Dan Mitrofan – chitară (RO) 

Double Duets – a doua parte | ora 20.00

Blacksalt

Lucian Ban / Abraham Burton

Lucian Ban – pian (US / RO)

Abraham Burton – saxofon (US)

Joi 7 iunie | ora 20.00 | Nicolas Simion Quartet feat. Sorin Romanescu

Parallel Universes

Nicolas Simion – saxofoane, bas clarinet, flaut, pian (AT / RO)

Tibi Menyhart – contrabas

Iulian Nicolau – baterie, percuție (RO)

Sorin Romanescu – chitară și electronics (RO)

Joi 17 iunie | ora 20.00

Lee Konitz Quartet | All The Things You Ever Wanted To Be

Lee Konitz – saxofon alto (US)

Florian Weber – pian (DE)

Jeremy Stratton – contrabas (US)

George Schuller – tobe (US)

Biletele pot fi achiziţionate online de pe http://arcub.ro/ sau de la casa de bilete de la sediul ARCUB (Strada Lipscani, nr. 84-90). Prețuri: 35 lei (Categoria I). Elevii, studenţii și pensionarii care se prezintă la Casa de Bilete ARCUB cu legitimaţiile pot achiziţiona bilete la preţul de 25 lei (Categoria II).

Programul ARTIST IN RESIDENCE

Inaugurat în 2016, Jazz @ ARCUB – Artist in Residence invită muzicienii de jazz din România să curatorieze un sezon de concerte cu o temă propusă de ei înșiși. Modelat după programe similare din San Francisco, New York și Amsterdam, Artist in Residence prezintă în premieră publicului bucureștean proiecte originale ce ilustrează tema stagiunii. Programul se remarcă printr-o selecție spectaculoasă de muzicieni români și internaționali. Curatorul artist al celei de-a doua stagiuni Artist in Residence este pianistul și compozitorul Mircea Tiberian, iar tema propusă este Jazz – un limbaj muzical al viitorului”.  

“În zilele noastre lumea muzicii e din ce în ce mai distinct împărțită între larga majoritate, consumatoare a unor produse de serie simpliste, predictibile, lipsite de orice potențial creativ și o minoritate rezistentă, deschisă  încă spre firesc, spre arta vie. În acest peisaj schizoid muzicianul de jazz, creatorul de muzică în timp real, se pare că posedă încă mijloacele de supraviețuire. O dovedește numărul din ce în ce mai mare de improvizatori într-un context instituțional destul de puțin ofertant. Ce-i determină pe muzicieni să aleagă această cale a expresiei artistice? Se pare că a face muzică improvizată, a o elabora în colectiv e, până la urmă, o îndeletnicire plăcută ce se și potrivește mai bine noilor comandamente  moral-sociale sau estetice ale contemporaneității. Așa se explică, pe lângă numărul crescând, și mobilitatea  acestor creatori spontani, prezenți în mai toate sectoarele vieții muzicale. Bucuria de a cânta a  muzicienilor de jazz, implicarea lor în actul artistic mă fac să mă gândesc la un viitor când, poate, nu vor mai exista ascultători ci numai creatori, desigur cu grade diferite de talent și inspirație. Din păcate, dacă lucrurile vor continua pe făgașul pe care au pornit, nu toată lumea va mai avea legături cu muzica. O mare parte dintre oameni o vor mai auzi doar, fără să o înțeleagă. Întregul spațiu auditiv va fi parcelat probabil cu zgomote controlate ce vor ritmiza comportamentul multora dintre noi.  Totuși, la fel ca în scenariile filmelor science-fiction,  imaginez o comunitate mică ce va continua să celebreze prin sunet, expresie, dans și cuvânt creativitatea muzicală. Și vreau să cred că asta va conta pentru formația spirituală a omului. De aceea, având onoarea să fiu ales noul curator al programului Artist in residence am decis să plasez seria concertelor din această stagiune sub deviza Jazz – un limbaj muzical al viitorului sau Jazz – a musical language of the future”, declară Mircea Tiberian, artist curator Artist in Residence.