Analize Companii MarComm

Drumul către o Românie fără fum

7 iul. 2021 4 min

Drumul către o Românie fără fum

Reading Time: 4 minute

Ce alternative au fumătorii care nu renunță la obiceiul de a fuma? În ultimii ani, companiile din domeniul tutunului trec printr-o transformare radicală, care presupune investiții importante, tocmai pentru a le oferi alternative mai bune celor care nu pot renunța la fumat. Iar comunicarea se dovedește un element-cheie în această transformare.

Mai țineți minte că, acum 20 de ani, se vorbea despre faptul că trebuie să renunțăm la combustibilii fosili poluanți pentru producerea energiei și să trecem repede la surse verzi, regenerabile, totul părea doar un vis irealizabil? Astăzi, energia regenerabilă a început să fie dominantă pe tot mai multe piețe. O situație similară pare să fie acum în industria tutunului: companiile producătoare vorbesc despre un viitor fără fum și fără fumători.

Pare o țintă ambițioasă, dar nu imposibil de realizat. „Vin din Italia, unde am lansat IQOS cu puțin timp înaintea României, iar la finele anului trecut, 10% dintre fumători trecuseră de la țigările clasice la IQOS. Practic, în zece ani, italienii ar putea renunța de tot la țigări. În Grecia, procentul este de peste 15%, în Japonia, este de peste 20%. Deci nu este doar un vis, este posibil”, spune Daniel Cuevas, care a devenit Mana­ging Director al Philip Morris România la începutul acestui an.

România fără fum?

Este posibil, desigur, însă, pentru asta fumătorii trebuie să conștientizeze, în primul rând, riscurile asociate fumatului și, apoi, să aibă informații și acces la alternativele mai bune, fără fum. Iar până acum, doar 3% dintre fumătorii români au trecut la alternative fără ardere, procent mic, care arată că mai sunt multe de făcut pentru a fi convinși, în primul rând, să se lase de fumat și apoi, dacă nu reușesc asta, măcar să aleagă aceste alternative.

Consumatorii români sunt adepții tehnologiei și caută soluții inovatoare pentru un stil de viață mai bun atât pentru ei, cât și pentru cei din jurul lor. Grație inovațiilor din știință și tehnologie, aceste alegeri mai bune există deja. Dar, în cazul fumatului, mai avem mult de lucru – fumătorii nu înțeleg motivele pentru care țigările sunt nocive. Prin urmare, este nevoie de o abordare nouă și mai orientată spre inovație și știință, care să încurajaze alternativele fără fum care să reducă efectele nocive ale țigărilor la nivel de societate”, subliniază Daniel Cuevas. De altfel, obiectivul său principal la conducerea Philip Morris România este să ducă la zero numărul de fumători de țigări din România, fie convingându-i să renunțe cu totul la fumat, fie convertindu-i la alternative mai bune.

Fabrica Philip Morris din Otopeni, pentru modernizarea și transformarea căreia compania americană a investit peste 500 de milioane de dolari începând din 2017, exportă cea mai mare parte a producției de rezerve de tutun pentru IQOS. Unitatea de producție de lângă București exportă, în prezent, re­zerve de tutun  pe 43 de piețe din toată lumea, iar exporturile sale depășesc astăzi ca valoare exporturile de vin ale României. Azi, 80% din producția de la Otopeni este acoperită de rezervele din tutun încălzit, restul de 20% reprezintă încă producția de țigări tradiționale.

Ținta companiei la nivel global este ambițioasă: să elimine produsele din tutun cu ardere. Pentru asta, însă, sunt necesare eforturi mari de educare și comunicare, iar asta presupune implicarea tuturor stakeholderilor, nu doar a companiilor din industrie. La nivel global, acum, sunt deja 19 milioane de fumători care au trecut la alternative mai bune, iar 70% dintre aceștia folosesc exclusiv produsele fără fum, un semnal puternic că acestea pot reprezenta o alternativă mai bună. Nu doar pentru fumători, ci și pentru familii lor, rude și cei din jur. Pe lângă impactul direct asupra faptului că, potrivit studiilor științifice realizate de companii precum Philip Morris International, fumătorii nu mai inhalează substanțele nocive rezultate din arderea tutunului, dispar și alte inconveniente: mirosul din încăperi, de pe haine, problemele stomatologice etc. „Schimbarea este radicală. Fumătorii au un obicei de durată. Încearcă să se convingă că nu e chiar atât de rău pe cât se spune, dar țigările sunt foarte periculoase, generează mulți compuși nocivi ca urmare a arderii tutunului. În esență, substanțele rezultate în urma arderii reprezintă cauza principală a bolilor asociate fumatului”, arată ­Daniel Cuevas.

Pentru companii precum Philip Morris International, care a investit în ultimii ani peste 8 miliarde de dolari în cercetare pentru dezvoltarea alternativelor la țigări, transformarea este radicală nu doar la nivel de producție, ci și de comunicare. Dacă acum 4-5 ani Philip Morris România nu avea departament de comunicare, astăzi, cel care conduce acest departament este parte din echipa de top management și raportează direct Managing Director-ului. Iar informarea și educarea privind renunțarea la fumat și alternativele mai bune la țigări este prioritară pentru strategia companiei. „Pot să înțeleg că mulți oameni, inclusiv din presă, guvern și ONG-uri nu cred ce spunem. Dar există o diferență. Suntem atât de încrezători și siguri de ceea ce spunem, încât facem publice toate cercetările, toate studiile noastre științifice pot fi verificate. Vrem să avem un dialog deschis cu autoritățile, jurnaliștii și societatea în general. Țigările sunt foarte periculoase, produsele precum IQOS nu sunt lipsite de riscuri și cel mai bine pentru fumători este să renunțe la fumat și nicotină. Și mai bine este ca oamenii să nu se apuce de fumat, iar minorii să nu aibă acces la produse din tutun. Dar fumătorii care nu pot sau nu vor să se lase trebuie să știe că au alternative mai bune”, conchide Daniel Cuevas.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 354 (15 iunie – 15 iulie 2021). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: