Analize

In mintea unui campion

1 mart. 2012 4 min

In mintea unui campion

Reading Time: 4 minute

Radu Georgescu incepe orice business cu ambitii globale si cu gandul la exit. Le creste urmand un tipar bine stabilit, bazat pe cicluri de dezvoltare, fiecare cu o alta echipa si alt stil de management. Acum, pregateste Avangate sa cucereasca lumea chiar din Silicon Valley. Nu e prima, nici ultima data cand face asta. Care e reteta succesului sau?

Greu il poti gasi pe Radu Georgescu in Bucuresti in aceasta perioada, fiindca este aproape tot timpul in Statele Unite, mai precis, in Silicon Valley. Fondatorul si presedintele GECAD se ocupa in acest moment de mutarea cu arme si bagaje in SUA a Avangate, companie ce activeaza pe piata globala a solutiilor de distributie electronic de software. Este pasul urmator in dezvoltarea companiei, in drumul sau spre listarea pe NASDAQ si o cifra anuala de afaceri de un miliard de dolari. “Pe site-ul Avangate.com se vede ca managementul era romanesc pana acum 6 luni, in acest moment este cel putin jumatate-jumatate”, spune Georgescu.

Aceasta “americanizare” a companiei nu este deloc o intamplare si nici o decizie determinata de schimbari de moment ale contextului economic. Este parte a planului de dezvoltare a Avangate gandit, practic, inca de la inceputul acesteia. “Pornesc toate businessurile cu intentii internationale. Diferenta intre cat effort suplimentar pui pentru un business international si avantajul potential din faptul ca ai un business international este atat de mare si inclina balanta atat de tare spre a face acest efort, incat nu vad de ce n-ai face-o”, spune Radu Georgescu.

Daca dam timpul inapoi cu 9 ani, observam cum acelasi tipar de dezvoltare a ajuns in punctul culminant pentru primul exit rasunator al lui Radu Georgescu. Vanzarea solutiei de securitate RAV catre Microsoft in 2001 a parut pentru multi o lovitura norocoasa. Dar, pentru Georgescu, era doar punctul culminant al strategiei de dezvoltare si exit pe care o pregatise pentru RAV. “In 2003 eram pe un traseu foarte bine definit. RAV incepuse sa-si dezvolte businessul international, care deja aducea venituri foarte bune.

In momentul respectiv aveam trei targeturi pentru exit: Microsoft, IBM si Symantec. Incepuseram tatonari in toate directiile, Microsoft s-a miscat cel mai repede”. In paralel, GECAD pregatea RAV si pentru o listare la bursa, dar si pentru o even tuala crestere a businessului pana la a ajunge sa faca ceea ce face azi Bitde fen der. “Incep toate businessurile cu gan duri de exit. Care-i alternativa? Nu cred in businessurile lasate mostenire copiilor”, spune fara sa clipeasca Georgescu.

DE LA ZERO LA PAYU

Dupa RAV, Radu Georgescu nu s-a gandit niciun moment sa agate haina de antreprenor in cui. Nu este stilul lui. “Mi s-a parut intotdeauna sensational sa faci lucruri. Eu nu pot sa stau si sa nu ma trezesc de dimineata. Trebuie sa ma trezesc uitandu-ma in oglinda si spunand: «Hai, avem treaba. Ce facem astazi?»”. Asa ca, impreuna cu doi colegi, Cristi Badea si Daniel Nicolescu, care facusera parte din echipa de vanzari online a RAV, au decis sa porneasca iar de la zero. Cum Badea si Nicolescu aveau experienta de vanzare online internationala pe partea de software, s-au gandit ca pot construi in Romania o piata de plati online. Asa a aparut GECAD ePayment. In acelasi timp, echipa GECAD a decis sa se implice pe piata vanzarilor online de software contra unui monopol la acea vreme, Digital River. Asa s-a nascut Avangate. Initial, cele doua au fost businessuri unit-uri intr-o singura companie, apoi s-au despartit.

Pe zona de plati pe internet, lucrurile s-au miscat repede, astfel ca GECAD ePayment a devenit lider de piata, in 2010 procesand 2,08 milioane de tranzactii, la o valoare de 121 de milioane de euro, dintr-un total al pietei de 127,8 milioane de euro. In luna octombrie a aceluiasi an, compania internationala Naspers a preluat prin grupul Allegro pachetul majoritar la GECAD ePayment, iar la jumatatea anului trecut a inceput procesul de rebranding, finalizat pe 23 ianuarie, cand compania a devenit PayU Romania. Grupul international PayU desfasoara operatiuni de integrare plati online in Polonia, Cehia, Romania si Ungaria, procesand in 2010 un numar de 31 milioane de tranzactii in valoare de peste 800 milioane de euro. In Romania, PayU este lider pe piata de plati online, cu peste 2 milioane de tranzactii procesate in 2011, in valoare de 138,8 milioane de euro si o cota de 88% din volumul total al Romcard.

Din nou, ideea lui Radu Georgescu de a tinti mereu pietele international a prins contur. “Includerea in grupul PayU a adus noi obiective, vizand in special extinderea internationala prin export tehnologic. Platforma de plati online a fost selectata pentru a fi utilizata in toate tarile in care grupul intentioneaza sa isi extinda operatiunile si, in consecinta, PayU Romania a inceput in 2011 un amplu proces de extindere a platformei in Ungaria si in alte 10 tari in urmatorul an si jumatate”, au declarat pentru Biz reprezentantii companiei.

URMATORUL PAS

Ca si pana acum, Radu Georgescu cauta mereu noi oportunitati. In acest scop, a lansat initiativa VentureConnect, prin care cauta proiecte antreprenoriale in care sa investeasca. “VentureConnect nu este o mana de ajutor pentru antreprenori. Este o investitie. Daca gasesc companii care sa merite investitia, voi investi. Nu este un premiu”, spune Radu Georgescu. A alocat 300.000 de euro pe urmatorii trei ani pentru investitii venite din VentureConnect. “Refuz sa cred ca, in urmatorii trei ani, nu voi gasi 1, 2, 3, 4, 5, 6 investitii care sa merite. Daca nu gasesc la prima, la a doua voi avea un buget de 100.000 de euro. Daca nu gasesc nici la a doua, la a treia voi avea un buget de 150.000”, arata acesta.

In acest moment, GECAD continua sa dezvolte businessuri. Pe langa Avangate, care se muta acum in SUA, si participatia minoritara in PayU, grupul mai cuprinde Axigen – o platforma integrata de mesagerie electronica (e-mail, calendar si colaborare) bazata pe o arhitectura proprie, Phoenix – solutie de storage in cloud desprinsa din Axigen, GECAD NET – care vinde si implementeaza solutii software, si OTOMED – centru privat de audiologielogopedie si psihologie din Romania.

Strategia lui Radu Georgescu in orice business are la baza principiul ciclurilor de dezvoltare a companiilor. Primul ciclu este cel antreprenorial, care tine de construirea si livrarea produsului. Urmeaza cresterea veniturilor prin strategii orientate catre vanzari. Al treilea ciclu consta in maximizarea profitului si pregatirea ei pentru urmatorul nivel: exit prin vanzare sau listare. Cititi in paginile urmatoare pe larg cum trecerea Avangate prin aceste cicluri dezvaluie strategia dupa care Radu Georgescu creste businessuri

 

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: