Companii CSR Interviuri

ECONOS: Detectivii amprentei de carbon

29 sept. 2022 4 min

ECONOS: Detectivii amprentei de carbon

Reading Time: 4 minute

Măsurarea amprentei de carbon și raportarea acesteia devin aspecte pe care companiile nu le mai pot neglija. ECONOS este o firmă de consultanță specializată în raportarea nonfinanciară care ajută companiile private și instituțiile publice la analiza, reducerea și compensarea emisiilor de gaze cu efect de seră, dar lucrează la dezvoltarea unei baze de date naționale de carbon, în parteneriat cu Ministerul Mediului din România, și oferă un software specializat în amprenta de carbon pentru marile companii, ambele în premieră pe plan local.

Am aflat mai multe de la Mathieu Gregori, fondator și președinte al ECONOS.

Ce reprezintă amprenta de carbon și cum se calculează aceasta? 

Amprenta de carbon a unei entități constă în analiza emisiilor sale de gaze cu efect de seră legate direct și indirect de activitatea sa. Evaluarea amprentei de carbon permite oricărei instituții să își analizeze întregul lanț valoric, iar recomandările noastre acoperă atât partea din amonte (furnizori), cât și partea din aval (clienți/parteneri). ­

Pentru a efectua o analiză a amprentei de carbon, solicităm date privind ­cheltuielile și veniturile instituției. Cheltuielile includ facturile de energie, achizițiile de produse și servicii, sau călătoriile cu scop profesional, iar în ceea ce privește veniturile, analizăm amprenta de carbon a produsului/serviciului vândut. Apoi, convertim aceste date din MWh, L, km, kg, lei sau euro în echivalent kg CO2. Cu alte cuvinte, analizăm întreaga activitate a companiei în ceea ce privește veniturile și cheltuielile pentru a determina amprenta sa de carbon.

Econos - amprenta de carbon

Ce au nevoie să știe clienții înainte de a contacta o companie care să îi ajute în acest proces?

În primul rând, clientul trebuie să știe că acest raport devine obligatoriu în Uniunea Europeană, atât din punct de vedere reglementar, prin noile directive europene, cât și din punct de vedere comercial. Tot mai multe companii integrează amprenta de carbon ca o obligație contractuală, deoarece evaluarea amprentei de carbon a furnizorilor lor le afectează propriul scor.

Clientul trebuie să fie conștient și de faptul că această analiză necesită o cantitate mare de date privind acti­vitatea profesională, ce trebuie colec­tate împreună cu echipele sale. Acest lucru poate dura mai mult în primul an, dar echipele noastre sprijină clienții în modelarea datelor pentru a facilita colectarea de date în anii următori.

În cele din urmă, clientul ar trebui să fie conștient că evaluarea amprentei de carbon este un prim pas esențial ce ar trebui completat de obiective echivalente de reducere a emisiilor de CO2 și de compensare a emisiilor de carbon. Analizăm emisiile clienților, în primul rând, pentru a le oferi posibilitatea de a le reduce și de a le compensa.

Cum poate o companie să își reducă amprenta de carbon? Ce soluții pentru reducere și compensare recomandați? 

Prima soluție constă în îmbunătă­țirea surselor de energie. Consumul de ener­gie este responsabil pentru peste 70% din emisiile globale de gaze cu efect de seră, deoarece combustibilii fosili reprezintă încă o mare parte din mixul nostru energetic. Prin urmare, promovăm electricitatea verde ca sursă de energie preferată în detrimentul gazului și benzinei.

Pe altă parte, analiza amprentei de carbon, atât în amonte, cât și în aval, ne permite să facem recomandări privind întregul lanț valoric. ­Astfel, ajutăm clienții să își selecteze mai bine furnizorii, în special în așteptarea noilor legi care interzic anumite produse prea poluante. De asemenea, pentru că este imposibil să reducem în totalitate amprenta de carbon a unei companii, oferim opțiuni de compensare.

Chiar și în prezent, cea mai bună modalitate de a capta carbonul este captarea CO2 de către copaci. Se estimează că un copac ajuns la maturitate captează în medie 25 kg CO2e pe an. În acest sens, lucrăm cu Sergiu Sebesi de la asociația CSR Nest, care finanțează proiecte de împădurire în regiunile defrișate din România. 

Tot mai multe companii aleg să își calculeze amprenta de carbon. Poate deveni raportarea ei obligatorie?

Încă din 2019, Ursula von der Leyen, președintele Comisiei Europene, a declarat că UE are ambiția de a deveni primul continent neutru din punct de vedere al emisiilor de CO2 până în 2050. În acest cadru a apărut European Green Deal, care include un corp legislativ ambițios și oportunități masive de finanțare.

Un prim pas esențial va fi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cu 55% până în 2030, pentru a garanta obiectivul de neutralitate în materie de carbon până în 2050. Analiza, reducerea și compensarea emisiilor de gaze cu efect de seră sunt, prin urmare, esențiale pentru atingerea obiectivului Uniunii Europene de neutralitate a emisiilor de carbon.

În acest context, Comisia Europeană lucrează din 2021 la punerea în aplicare a unor directive europene ambițioase, care să facă obligatorie raportarea nonfinanciară și să se concentreze asupra aspectelor lega­te de dezvoltarea durabilă. Atât în CSRD (Directiva privind raportarea sustenabilității întreprinderilor), cât și în SFDR (Regulamentul pri­vind divulgarea finanțelor durabile), evaluarea amprentei de carbon pare a fi baza pentru raportarea extra financiară. Guvernul român, prin Codul român al sustenabilității, își propune să aplice noi directive europene de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră până în 2050, inspirate din modelul german.

Amprenta de carbon este deja obligatorie pentru companiile românești din sectorul financiar începând din acest an și va deveni obligatorie pentru companiile mari până la sfârșitul anului viitor, iar pentru toate IMM-urile, din 2027. În anticiparea noilor directive europene, ne încurajăm clienții să efectueze o evaluare inițială a emisiilor de carbon cât mai curând posibil, pentru a dezvolta nu numai un avantaj pe piață, dar mai ales o expertiză în acest domeniu ce le va permite să fie pe deplin pregătite atunci când legislația va fi formalizată.  

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 366 (16 septembrie – 16 octombrie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: