Analize Business

Efectele inflației: Prețurile au crescut cu peste 20%, dar valoarea coșului mediu de cumpărături a rămas la același nivel

22 iun. 2023 3 min

Efectele inflației: Prețurile au crescut cu peste 20%, dar valoarea coșului mediu de cumpărături a rămas la același nivel

Reading Time: 3 minute

Cum prețurile nu se opresc din creștere, consumatorii din Romania se adaptează situației inflaționiste prin reducerea consumului, orientarea către mărcile private și vizitarea mai frecventă a magazinelor, cu accent pe cele de proximitate și pe discounteri, potrivit datelor de Retail Audit NielsenIQ pentru primele patru luni din 2023.

Pe parcursul anului 2023, presiunea inflaționistă și creșterea economică lentă vor continua să reprezinte o problemă pentru consumatorii români, care adoptă noi soluții pentru a-și ține bugetele sub control. Cea mai întâlnită metodă este renunțarea la categoriile considerate neesențiale, urmată de respectarea strictă a listei de cumpărături cu care pleacă de acasă. În plus, consumatorii români urmează modelul altor țări din regiune, precum Polonia, Ungaria și Slovenia, și se îndreaptă către magazine de tip Discount, care înregistrează o creștere semnificativă în acest prim trimestru al anului (+20,7%).

Conform datelor de Retail Audit NielsenIQ, în Q1 2023, retailul de FMCG a crescut cu 18,4% în valoare față de anul anterior, în linie cu restul regiunii est-europene (în creștere cu 17,4%), în timp ce volumele au continuat să scadă într-un ritm accelerat. Luna aprilie a venit însă cu o ușoară atenuare a inflației (+20% în Aprilie vs +23% în Q1) și a declinului volumelor (-1,9% în Aprilie față de -4,7% în Q1).

Ce produse au avut vânzări mai mari

Din cauza inflației, toate macro-categoriile de produse au înregistrat creșteri valorice în primele 4 luni din 2023. Cea mai mare creștere este cea a categoriei de produse alimentare, care crește cu 20,1% și care reprezintă 56% din totalul coșului de cumpărături din retailul alimentar din România, urmată de băuturile non-alcoolice, ce au înregistrat o creștere valorică de 18,9%. Produsele non-alimentare cresc în valoare cu 16,4%, iar băuturile alcoolice cu 13,0%.

Cu toate ca 82% din categoriile de produse au crescut în valoare, doar 31% dintre ele au reușit să crească și în volum. Cele 15 categorii de top ce au crescut mai mult de 10% în valoare în acest prim trimestru sunt berea, carnea, băuturile acidulate, brânza, apa, ciocolata, cafeaua, snacks-urile, laptele, biscuiții, legumele, pâinea, produsele de menaj și spirtoasele, iar singura categorie din top ce crește și în consum este carnea.

Una dintre principalele metode de adaptare în față presiunii inflaționiste pe care au pus-o în practica românii a fost îndreptarea către mărcile proprii ale retailerilor, ridicând cota de piață a acestora cu 0,8%. Aceste produse reprezintă acum 19,5% din totalul vânzărilor pieței de larg consum din România, încă sub media globala de 21% și la o distanta semnificativa față de piețele dezvoltate din vestul Europei (Elveția 52%, UK 46%, Spania 43%) , dar peste media Europei de Est.

Tipurile de magazine populare în primele 4 luni din 2023

În primele 4 luni din 2023, mini-marketurile sunt canalul cu cea mai dinamică creștere (+26,0% în valoare), urmate de discounters (+25.5%), supermarketuri (18,7%), comerț tradițional (+15%) și hypermarketuri (14,0%).

Hypermarketurile (Kaufland, Carrefour, Auchan, Cora), deși cu cea mai lentă creștere, rămân cel mai mare canal de vânzare, cu o cotă de 25% din total piața FMCG. Cu un coș mediu de cumpărături în valoare de 114 lei și aproape constant în ciuda inflației (110 lei în Q1’22), numărul de tranzacții în hypermarketuri crește cu doar 9%, în timp ce cantitățile cumpărate sunt în scădere.

Raportat strict la categoriile de produse alimentare, în 2023 se remarcă pentru prima oară o egalizare a importanței fiecărui tip de canal de retail, fiecare dintre ele (hypermarketuri, supermarketuri, discounteri și comerțul tradițional) ajungând la o cota valorică de circa 25% din total România.

Comerțul online monitorizat de NIQ înregistrează o creștere valorică de 15,1% în primul trimestru al anului 2023, dar sub nivelul inflației prețurilor. Zona de e-commerce este dominată de categoriile de îngrijire personalî și a casei (40% din total FMCG, în creștere cu 22,2% față de 2022.). Cu toate că acest canal continua să aducă creștere valorică, trendurile globale arata ca e-commerce se stabilizează, după finalul pandemiei.

Cumpărătorii caută tot mai mult promoțiile

La finalul lui 2022, 36% dintre consumatorii români declarau că încearcă în mod activ să cumpere produse la ofertă sau cu prețuri promoționale, în timp ce numărul promoțiilor era în scădere. Odată cu stabilizarea costurilor de producție și desfacere ce a urmat calmarii creșterilor de prețuri din energie, retailerii și producătorii au crescut în primul trimestru al anului numărul ofertelor promoționale cu aproximativ 2%.

În trimestrul 1 al anului 2023, 22,1% din vânzările din comerțul modern s-au desfășurat în cadrul ofertelor promoționale, în creștere față de aceeași perioada a anului precedent. Macro-categoriile de produse care au crescut nivelul promoțional față de anul trecut sunt produsele alimentare și băuturile alcoolice, cele din urmă fiind singurele care au reușit să și crească eficiența promoțiilor față de anul precedent (73,1% eficiență în Q1 2023 față de 68,5% în aceeași perioada a anului trecut).

În contextul în care inflația se preconizează a rămâne cu doua cifre în perioada următoare, pe parcursul anului 2023 vom asista probabil la o intensificare a eforturilor companiilor din industrie pentru a-și face loc pe listele de cumpărături din ce în ce mai scurte ale consumatorilor români.

Foto: 43403993 © Radub85 | Dreamstime.com

Array

Articole pe aceeași temă: