fbpx
Companii Interviuri

Farmacie independentă cu creșteri record în pandemie9 min

02/06/2020 6 min read

Farmacie independentă cu creșteri record în pandemie9 min

Reading Time: 6 minute

Farmacia Sisești, o farmacie independentă cu receptură, specializată în prepararea tratamentelor medicale personalizate a înregistrat, pe fondul pandemiei, o creștere veniturilor cu peste 70% în luna martie, comparativ cu februarie

Dana Șerban, farmacist-șef și administrator Farmacia Sisești ne-a oferit mai multe informații despre evoluția farmaciei în pandemie, despre stocurile de medicamente făcute de români la începutul crizei de sănătate publică, dar și despre cum s-a simțit criza de măști și de dezinfectanți în farmacii.

Care au fost cele mai căutate produse farmaceutice în timpul stării de urgență? De ce?

Imediat după declararea stării de urgență, pe fondul panicii, cererea a fost foarte mare pentru vitamina C, paracetamol, vitamina D, antiinflamatoare, antitusive, diferite combinații pentru dureri în gât (în general, tratamente pentru prevenirea și tratarea infecțiilor respiratorii), dar și pentru măști, mănuși și soluții dezinfectante – produse pe care oamenii au dorit să le aibă în casă, pentru a se proteja de infecția cu noul coronavirus. De asemenea, a crescut și numărul antibioticelor prescrise de medici și s-a înregistrat o creștere și în rândul pacienților cu boli cronice, pentru că aceștia au primit rețete pentru 3 luni, pentru a evita deplasarea la medicul de familie.

Măștile au fost la mare căutare, chiar dacă în perioada stării de urgență nu a fost obligatorie purtarea lor în spații publice închise. Am observat o cerere crescută pentru acestea încă de dinainte de declararea stării de urgență. Cererea pentru măști a crescut mai ales după ce în spațiul public au început să apară tot mai multe recomandări în favoarea purtării lor, asta după ce inițial specialiștii în sănătate publică și autoritățile, la nivel global, au sfătuit populația că nu este nevoie să le poarte. Cel mai probabil pentru a nu epuiza stocurile dedicate personalului medic, dar și pentru că fluxul de oameni în spațiile publice era mai scăzut, pe fondul carantinei, deci și riscul de transmitere – mai mic.

Utilizarea frecventă a substanțelor dezinfectante, dar și igiena sporită a condus și la creșterea cererii pentru cremă de mâini. Așa că am preparat în receptură și o cremă de mâini reparatoare, potrivită pentru a fi folosită în această perioadă, pe care pacienții au preferat-o, pentru că nu conține parabeni sau conservanți.

Perioada martie – aprilie a fost plină de incertitudini, necunoscute și informații contradictorii, așa că alegerile și obiceiurile de consum ale oamenilor au fost influențate major de agenda publică, într-o continuă dinamică. În momentul în care eram asaltați de știri potrivit cărora virusul rezistă mai multe zile pe suprafețe și de aceea este nevoie să dezinfectăm totul în calea noastră, cererea pentru dezinfectanți a explodat. Pe măsură ce noi informații au apărut în spațiul public și specialiștii au început să declare că riscul de răspândire a virusului prin intermediul suprafețelor este mic, cererea pentru soluții dezinfectante a scăzut și ea. Nu putem spune că știm foarte multe lucruri nici acum, dar cererea s-a stabilizat – pe de o parte, oamenii și-au făcut stocuri, pe de altă parte, o anumită relaxare este vizibilă și în comportamentul de consum. Desigur, și oferta din piață a crescut, pe măsură ce dezinfectanții, măștile și mănușile au început să pătrundă din nou în țară și să ajungă în farmacii și la retaileri.

La începutul epidemiei în țară au circulat multe știri false cu privire la medicamente care ajută în lupta cu Covid-19 sau care întăresc sistemul imunitar. V-ați confruntat cu astfel de cazuri în care au venit clienți cu liste de pe internet? Ne puteți da mai multe detalii despre aceste „mituri” pe care le-ați auzit de la clienți?

 Așa este, oamenii au fost influențați rapid de știrile false și de teoriile vehiculate în jurul COVID-19. Este de înțeles la nivel uman, panica ne determină să recurgem la auto-medicație și să încercăm să găsim „leacuri miraculoase”. De exemplu, mulți pacienți ne-au solicitat atunci o listă de medicamente care a circulat în mediul online cum că ar fi folosită de medicii de la Spitalul MAI pentru întărirea imunității și protejarea față de infecția cu noul coronavirus – un fake news, dar mulți doreau doar produsele de pe acea listă și nimic altceva.

Și tratamentul pentru infecția cu noul coronavirus a fost la mare căutare. Ne-am confruntat cu o cerere foarte mare pentru medicamentele folosite în spitale pentru tratarea COVID-19. Oamenii au aflat de ele din presă și au dorit să le aibă în casă, preventiv, doar că acestea nu se pot elibera fără prescripție și oricum au fost distribuite doar către spitale. Totuși, această direcționare către spitale a afectat tratamentul multor pacienți cu boli cronice autoimune, cum ar fi lupus eritematos sistemic și poliartrită reumatoidă, pentru că ei nu au mai avut de unde să și-l procure. Am întâmpinat și întâmpinăm în continuare probleme la achiziționarea multor medicamente pentru boli cronice.

Ce stocuri de medicamente și-au făcut românii la începutul pandemiei? De ce?

Așa cum unii dintre ei și-au făcut și stocuri de făină, mălai, drojdie și alte produse considerate esențiale în situații de criză, în farmacie, în primele zile, cererea a fost foarte mare pentru vitamina C, paracetamol, vitamina D, mănuși, dezinfectanți, măști, antiinflamatoare, antitusive și diferite combinații pentru dureri în gât.

Paracetamolul a fost un caz aparte. Cei mai mulți pacienți au dorit să îl aibă în casă, depășindu-ne și nouă așteptările. Deși făcusem un stoc suficient pentru 6-7 luni, paracetamolul s-a epuizat în 2 săptămâni din farmacie și chiar a existat o perioadă scurtă când nu l-am mai găsit nici noi la distribuitori. Cum era de așteptat, prețul de achiziție al intrărilor din acea perioadă a crescut cu aproximativ 180%, o creștere simțită, desigur, în prețul final, de către pacient, chiar dacă noi am am preferat să scădem adaosul.

Tot în acea perioadă, a crescut și numărul antibioticelor prescrise de medici și s-a înregistrat o creștere și în rândul pacienților cu boli cronice, aceștia primind rețete pe 3 luni, pentru a evita deplasarea la medicul de familie. Mulți dintre ei, fiind vârstnici, au avut nevoie de ajutorul rudelor, nepoților, copiilor, pentru că au primit rețetele în format digital. După aproximativ o lună de la declararea stării de urgență, cererea pentru medicamente a început să scadă, un lucru care era oarecum de așteptat, având în vedere că majoritatea oamenilor își făcuseră deja stocuri, iar tratamentul pentru boli cronice fusese deja acoperit pentru 3 luni.

Cum s-a simțit criza de măști chirurgicale și mânuși în farmacii?

Prețul mănușilor a crescut între 150%-300% în perioada imediat următoare declarării stării de urgență – chiar și așa, mulți distribuitori aveau stoc 0. Măștile au lipsit o bună perioadă de pe piață, iar singurele care se mai găseau erau cele de bumbac, confecționate local. O bună perioadă am preferat să nu achiziționăm deloc, pentru că multe dintre măști nu îndeplineau standardele de calitate, nu aveau certificate de calitate. La un moment dat, prețul unei cutii de 50 de măști ajunsese și la 450-500 lei! Treptat, au început să ajungă în țară, cu prețuri între 200-300 lei/cutia, iar acum prețurile sunt în scădere (în jur de 100- până la 180 lei).

Care au fost cele mai mari provocări cu care v-ați confruntat în timpul stării de urgență? De ce?

 A fost, într-adevăr, o perioadă neobișnuită, în care ne-am confruntat cu o serie de provocări, printre care creșteri de prețuri fără precedent (măști, mănuși, paracetamol, substanțe folosite la prepararea dezinfectanților) și stocuri epuizate pentru anumite produse.  De asemenea, ne-am confruntat și cu întârzieri de până la o săptămână la livrarea unor comenzi din partea furnizorilor.

O altă provocare a fost livrarea produselor către oameni. În perioada carantinei, dat fiind că oamenii erau sfătuiți să rămână în case, ne-am adaptat și noi nevoilor acestora, încercând pe cât posibil să le trimitem produse (excepție fac medicamentele) prin curier și prin servicii precum Glovo – în special soluții dezinfectante, mănuși etc.

O altă provocare a fost și readaptarea programului și modului de lucru în farmacie, pentru a ne proteja echipa, dar și pacienții: am instituit munca prin rotație (un singur farmacist prezent în farmacie și restul, online – înregistrarea comenzilor via email, astfel încât acestea să fie ridicate rapid din farmacie).

 Sunteți una dintre puținele farmacii independente cu receptură din București și ați preparat in-house dezinfectanți în perioada în care aceștia nu se găseau pe piață. Ne puteți da mai multe detalii despre aceasta și cum a funcționat în această perioadă?

Până la jumătatea lui aprilie, dezinfectanții au lipsit de la distribuitori. Așa că în martie, când cererea a fost foarte mare, am luat decizia să îi preparăm noi în receptură (laboratorul nostru propriu), după formula Organizației Mondiale a Sănătății, cu o concentrație mare de alcool (80%) – o provocare și pentru noi, întrucât găseam cu greu materii prime, iar prețul lor creștea de la o zi la alta. În cazul alcoolului etilic și izopropilic, au existat și creșteri de 200-250%. În plus, a fost nevoie ca un farmacist să se ocupe doar de prepararea soluțiilor dezinfectante. O provocare a fost să găsim și ambalaje pentru soluțiile preparate, majoritatea furnizorilor epuizând stocurile, iar importurile fiind îngreunate. Dar astfel am putut onora cererea crescută a pacienților. Am încercat să ajutăm și spitalele, care se confruntau de asemenea cu o criză de dezinfectanți, donând 50 de litri de soluții dezinfectante preparate de noi, prin Asociația Zi de Bine.

 Cum a evoluat cifra de afaceri a companiei în primul trimestru al acestui an, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut?

În martie 2020, am înregistrat o creștere cu 70-80% față de februarie 2020, creștere pe care o punem doar pe seama situației COVID-19. Creșterea a fost mai mare, de 130%, dar s-a datorat și altor colaborări, independent de contextul pandemiei.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *