Fascinatia zborului

Mugur Patrascu_3930

Mugur Patrascu, Managing Partner la iLeo

Cand nu munceste, Mugur Patrascu, Managing Partner la iLeo si profesor asociat al Facultatii de Jurnalism si Stiintele Comunicarii, se dedica pasiunilor, dintre care cea mai mare este aviatia

Fascinatia pentru zbor o are din vremea liceului, pe cand descoperea cartile pilotului de vanatoare Doru Davidovici. Si-a dorit sa ajunga pilot militar, insa chiar daca nu si-a implinit acest vis, pasiunea a ramas. In urma cu trei ani, Mugur Patrascu, Managing Partner al agentiei de comunicare digitala iLeo, a gasit timpul si resursele sa invete pentru licenta de pilot privat, pe care a obtinut-o in 2014. Asa ca de un an incearca sa zboare cat de mult poate, prin toata tara, mai ales vara, ca sa acumuleze experienta si sa stapaneasca cat mai bine pilotajul, o arta pentru care este nevoie de rabdare si seriozitate. Dar mai ales de parcurgerea cu multa rigoare a tuturor etapelor, pentru ca, atunci cand se intampla o situatie neprevazuta, cum a fost de pilda in timpul unui zbor de noapte cand s-au stins toate luminile din cockpit si in afara de motor nu prea mai functiona nimic in avion, nici macar radioul, sa stie ce sa faca.

Un curs de planorism costa in jur de 3.000 – 4.000 de euro, iar cu avioane ultrausoare cursul poate sa ajunga pe la 5.000 de euro. Licenta de pilotaj privat se poate obtine dupa un curs care dureaza aproximativ un an si costa in jur de 9.500 de euro. Dupa obtinerea licentei principala miza este acumularea cat mai multor ore de zbor. Ora de zbor cu un avion de mici dimensiuni, cu un singur motor, costa 100 – 130 de euro, fara benzina. Cum intr-un an este nevoie de minimum 50 de ore de zbor, costurile anuale depasesc 7.000 de euro. In ceea ce priveste posibilitatea de a avea propriul avion, unul decent costa minimum 20.000 de euro, la care se adauga costurile cu intretinerea, de aproximativ 6.000 de euro.

Aviatia nu este singura pasiune a lui Mugur. Ii plac motoarele si senzatiile asociate acestora, practica motociclismul, ii plac marea, Delta si tot ce inseamna senzatii pe apa, de la barcile cu motor la cele cu panze, si este un foarte bun manuitor al masinii de tuns iarba. Pasiunile care l-au urmarit toata viata sunt muzica si sculele hi-fi dintre anii ’70 si ’90, muzica redata analog, din care are o colectie interesanta. Cea mai exotica pasiune a sa ramane infrastructura, poate oricand sa descrie cum se face o autostrada sau un pod si cand se inau­gureaza urmatoarea autostrada. Dintre toate pasiunile, cea care il deconecteaza este cititul. In toate celelalte se conecteaza si traieste altceva. Si asta il ajuta sa se dezvolte in mai multe directii si mai ales sa se cunoasca mai bine pe sine.

Pornind de la pasiunea pentru aviatie, s-a gandit chiar sa dezvolte un business conex acestui domeniu – o firma de aviatie pentru stropit campurile, asta deoarece o alta pasiune de-a sa este agricultura, dar si pentru ca este de parere ca businessurile pornite sau conduse prin pasiuni sunt printre cele mai bune:

“Daca ne-am conduce afacerile asa cum ne cultivam pasiunile, am fi mult mai buni in afacerile pe care le facem”. In plus, se simte imediat diferenta intre abordarea unui cunoscator si a unuia care a trebuit sa invete pe subiect. In cele din urma, de cele mai multe ori, esenta startup-urilor ramane pasiunea. “Iar daca am avea in business curajul si naivitatea pasiunii, lumea ar fi mult mai buna”, crede Mugur Patrascu.