CSR

Fundația Renașterea marchează Ziua Internațională de Conștientizare privind HPV prin lansarea campaniei #MulțumescMama

Reading Time: 5 minute

Cu prilejul Zilei Internaționale de Conștientizare privind HPV, Fundația Renașterea, în colaborare cu Institutul Oncologic „Prof. Dr. Ion Chiricuță” Cluj-Napoca și MSD România, lansează campania #MulțumescMama.

Inițiativa este menită să evidențieze rolul crucial al mamei în promovarea sănătății in familii, inclusiv în ceea ce privește prevenția cancerelor și afecțiunilor determinate de infecția cu HPV.

Instalația multimedia expusă în cadrul Muzeului Art Safari ce marchează debutul campaniei #MulțumescMama va fi accesibilă publicului larg timp de două săptămâni începând cu data 8 martie și va fi un spațiu unde oamenii pot împărtăși lecțiile prețioase de viață, în special despre sănătate și îngrijirea de sine, învățate de la mamele lor.

La evenimentul de lansare de la Art Safari, alături de membrele Boardului Fundației Renașterea – Mihaela Geoana, Cristiana Copos, Veronica Savanciuc, Andreea Mihai, Amalia Nastase, Adriana Cazacu și directoarea Fundației, Cătălina Negara, au participat Andreea Marin, Laura Cosoi, Sonia Argint, Flavia Mihasan, Ana Maria Bucura, Eli Roman, Andreea Vasile, Ioana Ciocan – Director General Art Safari, Dr. Carmen Ungurean-INSP, Dr. Delia Nicoară – Institutul Oncologic Cluj, Marcelo Pascual Morales – Managing Director MSD România, alături de alți susținători ai campaniei.

“Mama, ca prim mentor al unui copil, joacă un rol esențial în formarea atitudinilor și comportamentelor legate de sănătate. Sfaturile mamei privind importanța prevenției pot influența semnificativ deciziile viitorului adult pentru păstrarea sănătății. Discuțiile deschise și informate despre prevenție, între mamă și copil, adolescenți sau tineri adulți, sunt esențiale pentru creionarea unui viitor mai sănătos al tinerelor generații.

Campania #MulțumescMama își propune să le celebreze pe cele care ne-au dăruit viață, dar și cele mai importante principii după care ne ghidăm în viață. Prin această campanie ne dorim să transformăm statisticile alarmante privind cancerul de col uterin și alte tipuri de cancere și afecțiuni determinate de infecția cu HPV, în povești de speranță și pași spre decizii corecte.

Fiecare poveste împărtășită în cadrul campaniei este o dovadă a puterii educației pentru sănătate și prevenție, dar mai ales o manifestare a iubirii”, afirmă Mihaela Geoană, Președinte al Fundației Renașterea.

Studiile arată că atitudinile și convingerile mamelor influențează rata de acoperire vaccinală în rândul copiilor lor, inclusiv pentru vaccinul anti-HPV. Nu există încă estimări oficiale privind ratele de vaccinare anti-HPV din România, însă datele disponibile sugerează pe o tendința favorabilă privind vaccinarea fetelor în vârstă de 11-18 ani.

De asemenea, acestea arată că gradul de acoperire vaccinală în țara noastră este mult sub idealul recomandat de Organizația Mondială a Sănătății, sub nivelul ce ar putea efectiv preveni infectarea cu HPV, rupând astfel ciclul evolutiv de la infecție persistentă – cel mai adesea asimptomatică și nediagnosticată – către leziuni precanceroase și, ulterior, către cancer de col uterin.

În același timp, România are unele dintre cele scăzute rate de participare la screening pentru cancer de col comparativ cu țările din Uniunea Europeana ce oferă prin programe dedicate o soluție de depistare cât mai precoce a leziunilor precanceroase ce evoluează în timp către cancer.

O dovada a sub-utilizării screeningului este oferită de anchetele de sănătate derulate periodic în țările UE. Astfel, România avea în anul 2019 cel mai mare procent de femei în vârstă de 20-69 ani care au declarat că nu au beneficiat niciodată în viața de un test de screening pentru cancerul de col uterin (47.4%), asta în timp ce în toate celelalte țări europene ponderea celor netestate era între 2,6% în Cehia și maxim 23,5% în Bulgaria.

În majoritatea țărilor europene, implementarea în paralel a unor programe solide de prevenție primară (vaccinare anti-HPV) și prevenție secundară (screening/triaj prin test HPV sau Babeş Papanicolaou) a condus deja la reducerea incidenței și a mortalităţii prin cancer de col uterin, și implicit a suferinţei şi costurilor cu aceasta boală la nivel de individ, familie şi societate.

„Infecția cu HPV este la originea a 99% din cazurile de cancer de col uterin, în dezvoltarea verucilor (papiloamelor) genitale și a altor tipuri de cancer localizate in regiunea ano-genitală. Educația și prevenția joacă roluri cheie în reducerea incidenței acestor afecțiuni. Este esențial să înțelegem și să promovăm vaccinarea anti-HPV și screeningul regulat ca măsuri de prevenție primară și secundară ce contribuie la sanatatea natiunii noastre.

Pe lângă faptul că femeile sunt cele dătătoare de viață, prin deciziile care contribuie la sănătatea lor și a copiilor lor, mamele constituie catalizatori cheie în menținerea stării de sănătate și prevenirea irosirii unor vieți. Femeia constituie vectorul social cel mai important pentru dezvoltarea și prezervarea capitalului uman al oricărei societăți”, a explicat dr. Delia Nicoară, medic sănătate publică Institutul Oncologic „Prof. Dr. Ion Chiricuță” Cluj – Napoca.

Campania #MulțumescMama vine într-un context favorabil, fiind menită să susțină  progresele din domeniul sănătății publice în România, în special în ceea ce privește prevenția infecției cu HPV. Începând cu 1 decembrie 2023, au avut loc schimbări importante menite să extindă accesul populației la vaccin.

Astfel, vaccinarea împotriva infecțiilor cu HPV este în prezent compensată 100% pentru fete şi băieţi cu vârsta între 11 și 18 ani (19 ani neîmpliniți), pe baza unei reţete compensate eliberată de medicul de familie sau de medici de orice altă specialitate aflați în contract cu casele de asigurări de sănătate.

Vaccinarea anti-HPV a fetelor și a băieților este de preferat a fi efectuată la o vârsta cât mai precoce, întrucât acesta este cel mai bun mod de a-i proteja împotriva diverselor tipuri de cancer cauzate de acest virus.

De asemenea, femeile cu vârsta între 19 şi 45 de ani pot beneficia de vaccinarea anti-HPV in regim compensat 50%, pe baza unei reţete compensate* eliberată de medicii de familie sau de medici de altă specialitate aflați în contract cu casele de asigurări de sănătate.

Rezultatele unui studiu sociologic realizat în noiembrie 2023 în cadrul proiectului ReThink HPV Vaccination, cofinanțat de Comisia Europeană, pe un eșantion de 1110 persoane la nivel național, arată, printre altele, faptul că : 79% dintre respondenți au auzit despre infecția cu HPV; aproape 6 din 10 persoane consideră intervalul optim pentru vaccinare între 10 și 15 ani ; 67% dintre respondenți nu au primit recomandări privind vaccinarea nici din partea instituțiilor medicale, nici din partea familiei sau apropiaților ; peste jumătate dintre respondenți (57%) consideră vaccinarea împotriva HPV drept sigură sau foarte sigură ; doar 1 din 10 dintre părinții cu copii minori în grijă și-au vaccinat copiii împotriva HPV.

Prin amplificarea vocilor mamelor ca piloni ai educației pentru sănătate, Fundația Renașterea, Institutul Oncologic „Prof. Dr. Ion Chiricuță” Cluj-Napoca și MSD România invită comunitatea să se alăture efortului de a transforma conștientizarea în acțiune, de a modela viitorul sănătății publice și de a lăsa o moștenire valoroasă generațiilor viitoare, celebrând în același timp rolul important al femeii în familie și în societate.

Romanita Oprea

Recent Posts

Startup-ul Nestor lansează o ”librărie” de sugestii AI pentru companii

Startup-ul Nestor lansează o nouă soluție care are la bază librării de skill-uri și sugestii AI. Noua soluție oferă informații…

10 ore ago

Întâlnire cu Antreprenorii Viitorului, pe 14 mai, la The Marmorosch Bucharest, Autograph Collection

Toți cei care doresc să facă pasul spre antreprenoriat, antreprenorii la început de drum, dar și cei cu experiență care…

10 ore ago

Eviden deschide la Timișoara un centru de cloud și securitate cibernetică

Eviden, parte a grupului Atos, companie specializată în domeniul digital, cloud, big data și securitate, a lansat CloudSecOps Center în…

10 ore ago

Afacerile Neakaisa.ro, în creștere cu 20%, până la 8,5 milioane de lei

Neakaisa.ro business online cu obiecte sanitare și produse pentru amenajarea casei, a raportat o cifră de afaceri de 8,5 milioane…

10 ore ago

Habitat for Humanity organizeaza CEO Build în 2024

Habitat for Humanity România are plăcerea să anunțe organizarea unui eveniment unic în România, CEO Build, ce va avea loc…

11 ore ago

SVN: Piața creditelor ipotecare noi a depășit 1,1 mld. euro în primul trimestru din 2024

În primele trei luni ale acestui an au fost acordate credite ipotecare noi în valoare de aproximativ 1,1 miliarde de…

13 ore ago