Interviuri

Georgiana Popovici, profesoara care oferă lecții de matematică pe bon fiscal: „Îmi place să fac lucrurile corect”

13 dec. 2023 4 min

Georgiana Popovici, profesoara care oferă lecții de matematică pe bon fiscal: „Îmi place să fac lucrurile corect”

Reading Time: 4 minute

Au devenit meditațiile un business în România? Câți profesori care oferă meditații chiar fac lucrurile transparent, corect, pe bon fiscal? De câte ori apare în spațiul public subiectul, se discută și calitatea actului educațional din sistemele de stat și privat, salariile profesorilor, dar și cererea tot mai mare pentru lucrul suplimentar la anumite materii. Datele UNESCO arătau că, în 2022, erau peste 40,000 de români la studii în străinătate, dintre care un sfert în Marea Britanie, apoi câteva mii în Olanda și în Italia. Pentru universitățile din aceste țări și nu numai, standardele sunt ridicate, iar pentru admitere sunt necesare examene pentru care pregătirea durează cel puțin un an.

Cu o experiență de peste 20 de ani la catedră, pregătind elevi pentru examene internaționale ca: A-Level, SAT, GMAT, IB (Bacalaureat Internațional), dr. Georgiana Popovici își exersează și latura antreprenorială. Își dorește să ducă  matematica la nivelul excelenței și să sprijine următoarele generații pentru a gândi logic, pentru a fi independente financiar și libere să își îndeplinească visurile.

dr. Georgiana Popovici matematica
dr. Georgiana Popovici

Practicați meditațiile pe bon fiscal. Când credeți că se va normaliza acest aspect în România?

Îmi doresc să se normalizeze, sper să se întâmple curând. Acesta ar fi trebuit să fie firescul, din punctul meu de vedere, de la bun început. Îmi place să fac lucrurile corect, rigoarea și disciplina mă reprezintă, dar și din respect pentru profesie și pentru elevii mei îmi desfășor astfel activitatea.

Cred că numai de noi ține să normalizăm acest aspect și mi-ar plăcea ca tot mai mulți dintre colegii mei să iasă în față și să spună asta răspicat. Profesor cu profesor, fiecare cu câte un pas spre înainte și cu dorința de normalizare – așa doar văd să se schimbe ceva în mai bine. Este o mare nevoie ca profesorii să iasă din era meditațiilor „la negru”, să facă asta la lumină, legal și oficial.

Sunt profesorii apreciați la adevărata valoare, în România? Ați avut motive până acum să vă simțiți sunteți nedreptățită? Și de unde vă găsiți atunci motivația?

Mi se pare îngrijorător că  un profesor, un om cu un impact important în viețile a zeci sau chiar sute de elevi în fiecare an, ajunge să fie plătit mult mai slab decât persoane cu alte profesii. Până la urmă, această muncă vine și cu o componentă morală. Profesorul nu doar predă, dar și inspiră și ghidează.

Eu am un spirit antreprenorial destul de dezvoltat și, cum am fost mereu atrasă de examenele internaționale, m-am îndreptat spre învățământul privat și am fondat propriul meu centru de pregătire. Așadar, nu sunt în situația de mă plânge de salariul din sistemul public. Dar sunt solidară cu colegii mei de breaslă și sper ca învățământul să fie considerat curând o prioritate pentru dezvoltarea sănătoasă a țării. În orice caz, motivația nu are legătură cu latura financiară, ci cu satisfacția de a lucra cu tineri inteligenți, plini de viață, pe care îi văd evoluând și mă bucură că pot contribui real la viitorul lor.

Când nu sunteți la ore la școală, pregătiți elevi pentru examene internaționale (A Level, SAT, GMAT) la centrul dvs privat, Excellence in Education Centre. Cum simțiți această nouă generație? E mai îndreptată spre o carieră de business, sunt care vor să ia drumul antreprenoriatului?

Așa e, în 2019 am deschis Excellence in Education Centre, un centru de pregătire pentru examene internaționale, pornind cu gândul că la clasă se poate pierde informație valoroasă din varii motive – copiii pot întâmpina probleme de adaptare la mediu, la profesori noi etc. Cererea de lucru cu mine este mare, așadar și nevoia era imensă. Îi văd pe copii mai curioși, mai determinați să își îndeplinească visurile și să ajungă la universități de prestigiu din întreaga lume. Încrederea în ei e mai mare și simt că și curajul de a o lua pe un drum antreprenorial e suficient încât chiar să îl urmeze. Mulți au în plan să studieze la facultăți de management, observ o cerere mai crescută în ultima vreme în direcția aceasta, da.

Nu ne dorim ca elevii să plece la studii în afară, dar totuși fiecare alege pentru viitorul său. Ajung elevii români la performanță?

E clar că generațiile diferă, însă copii buni am avut mereu, în fiecare an, și am simțit că pot lucra cu ei, am văzut potențial și i-am modelat în această direcție. Așa au venit și rezultatele. În 2019, de pildă, unul dintre elevii pregătiți la centrul meu a luat cea mai mare notă din lume la examenul A-level.

La centrul meu de pregătire lucrez cu elevi de liceu, masteranzi sau candidați pentru MBA la Matematică & Statistică, eu având doctoratul în aceste domenii. Din păcate, capitolul de “Probabilități și Statistică” nu este dezvoltat suficient în programa școlii românești, iar pentru a urma o universitate din străinătate este nevoie de pregătire suplimentară, individual sau cu un profesor.

Dar ca să răspund punctual și ferm, soluții există, motivație există, așa că se poate face performanță, pentru că tinerii români au mare potențial. Cu atât mai mult cu cât și dorința de a reuși e prezentă.

Ce abilități considerați că sunt necesare pentru a face performanță, indiferent de domeniul profesional?

”Eu pot”, ”eu știu”, ”eu vreau” cred că sunt 3 afirmații care te ajută să reușești în viață – prin ele îți răspunzi la întrebări esențiale despre tine și despre capacitățile tale și, totodată, demonstrezi că ești determinat să ai succes în profesie – ești convins de calitățile tale și le pui la muncă în a-ți atinge obiectivele.

Pasiunea, perseverența, optimismul și voința sunt printre cele mai importante, în viziunea mea.

Cum vedeți viitorul învățământului românesc? Dar al României, din prisma elevilor pe care îi pregătiți?

Așa cum se întâmplă în multe domenii, cred că și învățământul va evolua,  se vor adopta automatizări și va fi folosită din ce în ce mai des inteligența artificială pentru diverse sarcini. Ce ne facem totuși cu acea componentă umană, emoțională? Oamenii au nevoie de profesori, de  mentori, de conexiune umană, pentru a învăța. De asemenea, efortul de a înțelege și de a învăța, adică  dezvoltarea gândirii nu poate fi făcută decât prin implicare. Noi vrem simplu și ușor, tehnologizat, însă, din păcate, nu putem sări anumite etape. Pentru a ne putea folosi cu adevărat de avantajele  tehnologiei trebuie în primul rând să gândim logic și matematic. Elevii își doresc libertate și mai puțină îngrădire, ceea ce poate fi o sabie cu două tăișuri. Depinde în ce parte înclini balanța, asta ca să vorbim puțin și în termeni matematici. Elevii pot vedea această libertate ca o modalitate de a rescrie ceea ce avem până acum în termeni mai clari și mai buni, ori vor cădea în plasa uniformizării și vor înțelege ceea ce alții le vor spune că înseamnă această libertate.

Array

Articole pe aceeași temă: