Glasul inovator al roților de tren

Alstom, producătorul francez de trenuri, care a adus în România, la finele anului trecut, primul tren hibrid al companiei, Coradia Polyvalent, ce poate funcționa și pe linii neelectrificate, plănuiește ca în trei ani să devină partenerul preferat al clienților din toate zonele geografice.

Henri Poupart-Lafarge, CEO și Președinte al Alstom, a vorbit pentru revista Biz despre planurile companiei în România, despre viitorul transportului feroviar, unde gigantul francez a făcut un pas important după lansarea primului tren de pasageri cu zero emisii, dar și despre vânzarea afacerii din domeniul energiei electrice către General Electric.

În urmă cu câțiva ani, Alstom a vândut afa­cerea sa în domeniul energiei electrice către General Electric și de atunci operează doar în industria transporturilor. La aproape doi ani după ce s-a axat pe activitatea în transporturi, ce mai face Alstom?

Alstom face foarte bine. Compania beneficiază de imaginea foarte solidă din trecut, ceea ce ne dă o bună vizibilitate. Suntem bine poziționați pe toate continentele și, în ultimele luni, am putut profita de oportunități comerciale importante, cum ar fi extinderea metroului din Dubai, trenurile de mare viteză pentru coridorul de nord-est din Statele Unite și trenurile regionale din Olanda și Italia.

Ne puteți descrie, în câteva cuvinte, strategia Alstom în privința expansiunii pe plan internațional?

Ne-am stabilit o ambiție foarte clară pentru 2020: aceea de a deveni partenerul preferat al clienților noștri în toate zonele geografice și pe toate segmentele pieței. Printr-o organizare orientată spre client, la nivel global, Alstom oferă o gamă completă de soluții și inovează permanent pentru a crea valoare în beneficiul operatorilor și al pasagerilor. Compania depune eforturi în direcția excelenței din punct de vedere operațional și al protecției mediului, iar reușitele sale au la bază o echipă diversă, antreprenorială care acționează în întreaga lume.

Digitalizarea reprezintă o tendință majoră în numeroase industrii. Are aceasta un impact asupra domeniului de activitate al Alstom? În acest sens, ce strategie și ce planuri are Alstom pentru următorii ani?

Digitalizarea este o tendință actuală foarte importantă, iar eforturile Alstom sunt îndreptate spre o abordare inovatoare. De exemplu, am dezvoltat soluția HealthHub, alcătuită din mai multe elemente precum TrainScanner, un portal special care, în momentul trecerii unui tren, măsoară și evaluează diferiți parametri tehnici care reflectă starea trenului, datele colectate fiind transmise mai departe, astfel încât să se poată lua o decizie în cazul în care ceva trebuie reparat.

De asemenea, digitalizarea este esențială pentru a ne îmbunătăți performanța și competitivitatea. Echipa din România face parte dintr-un grup mai larg care lucrează la dezvoltarea Factory 4.0, pentru a vedea cum va arăta depoul de reparații al Alstom în 5-10 ani. Toate trenurile produse în prezent de Alstom sunt echipate pentru a putea comunica reparațiile de care au nevoie înainte de a ajunge la depou, lucru care va aduce un spor semnificativ de eficiență.

Un pas esențial în această direcție a fost făcut recent, după achiziția Nomad Digital. Ne puteți spune câteva cuvinte despre viziunea companiei în acest domeniu și despre soluțiile pe care Nomad Digital le va furniza în viitor?

Nomad Digital este lider mondial în furnizarea de soluții de conectivitate pentru industria feroviară, pe o piață având o rată de creștere de două cifre, ale cărei afaceri sunt, în proporție de 80%, făcute direct cu operatorii. Aceste soluții vor completa portofoliul Alstom în privința conectivității cu pasagerii și cu flota, de la Wi-Fi pentru pasageri și inovatoarele sisteme de informare pentru pasageri până la portale pentru pasageri, instalate la bord, platforme media și de divertisment, precum și soluții moderne de telementenanță pentru operatori, cum este monitorizarea online de la distanță.

Cum credeți că va arăta viitorul transporturilor?

Mobilitatea evoluează rapid, odată cu apariția de noi tehnologii. În acest context, noi privim transportul feroviar ca fiind coloana vertebrală a mobilității în viitor, deoarece rămâne cel mai sigur și mai durabil mijloc capabil să transporte cel mai mare număr de persoane. Ne mândrim cu eforturile noastre în direcția mobilității durabile. De exemplu, ne bucurăm să facem parte din recent lansata inițiativă intitulată Consiliul Hidrogenului, unde directori generali și președinți ai unor companii importante din industrie s-au reunit pentru a reafirma rolul esențial pe care ar trebui să îl joace soluțiile bazate pe hidrogen. Deja Alstom a făcut un pas important în această direcție cu trenul Coradia iLint, pe care l-am lansat recent, un tren de pasageri cu emisii zero, acționat de o celulă de combustie cu hidrogen. Singurele emisii constau în abur și apă condensată, iar trenul prezintă un nivel redus de zgomot. Alstom este primul producător din industria feroviară care deține un prototip de tren de pasageri bazat pe această tehnologie.

Ce înseamnă România pentru Alstom și ce planuri are compania, pe termen mediu și scurt, pentru România? Ce ne puteți spune despre planurile pe termen lung pe piața locală?

Pentru Alstom, România este un cap de pod important în regiunea Europei de Est. Avem angajați români, management local și facem parte din societatea românească. Aceasta este strategia noastră: să fim mereu prezenți lângă clienții noștri. Avem aproximativ 500 de angajați permanenți aici și suntem prezenți pe piața locală de peste douăzeci de ani. Compania Alstom este implicată în proiecte semnificative de modernizare a căilor ferate în această parte a Europei și sperăm că vom continua să fim implicați. De asemenea, în România desfășurăm activitățile de întreținere pentru metroul București, care merg foarte bine. Pe partea de control al traficului, implementăm standardul european pentru ERTMS (sistemul european de management al traficului feroviar) în România. Înregistrăm progrese și sperăm că vom avea oportunități în viitoarele proiecte de infrastructură.

Care sunt principalele provocări cu care se confruntă Alstom în România și, dacă există, care sunt deficiențele legate de legislație?

Există un puternic potențial de piață în infrastructură, material rulant și întreținere. România are nevoie atât de trenuri și tramvaie moderne, cât și de reabilitarea infrastructurii. Există și acces la fonduri europene, dar proiectele trebuie să prindă viață. Procesul decizional greoi reprezintă principala provocare în această țară. Dacă ne referim la coridoarele europene, există fonduri importante disponibile și depinde de guvern și de Ministerul Transporturilor dacă accelerăm aceste investiții pentru ca proiec­tele să devină, cât mai curând, realitate. Avem o echipă la Bruxelles care cunoaște toate procedurile și, desigur, avem produsele – controlul traficului, electrificare, trenuri noi, în funcție de proiect, deci cred că ușile sunt larg deschise pentru noi proiecte.