Analize Lifestyle

Intensitatea vietii de artist

24 feb. 2016 4 min

Intensitatea vietii de artist

Reading Time: 4 minute

A interpretat trei roluri intr-un singur spectacol si in altul a reusit performanta de a trece din registrul bas-bariton in cel de contratenor. Este singurul roman In mai bine de o suta de ani care a cantat pe scena Festivalului Wagner din Bayreuth. L-am Intalnit pe Sorin Coliban la Staatsoper din Viena, dar canta si la Volksoper, unde in martie va debuta cu “Cneazul Igor” de Alexandr Borodin.  

Sorin Coliban_2862
Sorin Coliban / Foto: Vali Mirea

La 25 de ani, unii tineri nu prea stiu ce vor de la viata, incotro s-o apuce sau ce sa faca. Nu si Sorin Coliban, care la acea varsta isi incepea deja cariera internationala. Era 1996 si debuta la Atena cu rolul titular din opera “Don Giovanni”, in regia celebrului bas italian Ruggero Raimondi. Se intampla la mai putin de un an dupa ce absolvise Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti si era rezultatul unui concurs castigat in timpul facultatii, ce avea ca premiu trei spectacole cu Don Giovanni in regia lui Raimondi. La scurt timp dupa debut a fost invitat la Opera Regala din Londra – Covent Garden, unde a revenit constant in stagiunile ce au urmat. Pana in 2002 a urmat o cariera de liber profesionist pe mai multe scene, printre care la Paris, in cadrul operelor Bastille, Garnier si Chatelet, si apoi doi ani la Lucerna, in Elvetia, unde a avut sansa sa fie auzit de Ioan Holender, care era director al Staatsoper din Viena si care i-a propus sa vina in Austria.

Din 2004 a inceput colaborarea cu Volksoper si Staatsoper, in primii cinci ani ca angajat al Volksoper, dar cu colaborari numeroase la Staatsoper pentru diferite roluri. Ulterior i s-a propus un contract la Staatsoper, dar a continuat sa cante si pe scena Volks­oper, in paralel cu numeroase aparitii pe scenele teatrelor de opera si ale festivalurilor din intreaga lume: San Francisco (War Memorial Opera House); Tel Aviv (New Israeli Opera); Monte Carlo; Bergen (Norvegia); Tokio; München (Staatsoper); Düsseldorf; Basel, St. Gallen, Lucerna (Elvetia); Wiener Festwochen, Bregenz (Bregenzer Festspiele), Klagenfurt (Austria), La Coruña (Mozart Festival – Spania), Pesaro (Rossini Opera Festival – Italia), Edinburgh (Festivalul de la Edinburgh), acestea fiind doar cateva dintre cele mai sonore exemple.

In cei 20 de cariera pe care ii implineste anul acesta, Sorin Coliban a adunat un repertoriu care cuprinde peste 60 de roluri de opera, printre care: Timur in “Turandot” de Puccini, Fasolt din “Das Rheingold” de Richard Wagner, Der Justiziär din “Der Evangelimann” de Wilhelm Kienzl, Fra Melitone din “La forza del destino” de Verdi, Comandorul din “Don Giovanni” de Mozart, Colline in “La Boheme”, Basilio in “Il barbiere di Seviglia”, Der Bauer din “Die Kluge” de Carl Orff, Ramfis din “Aida”, Filippo II si Marele Inchizitor din “Don Carlos” de Verdi, Der Holländer in “Der fliegende Holländer”. Un punct de referinta pentru inceputul carierei a fost rolul de debut la Covent Garden, Colline in “La Boheme”, alaturi de Leontina Vaduva, performanta fiind cu atat mai mare cu cat la acea vreme era un tanar absolvent de facultate.

Cea mai intensa perioada din cariera a fost atunci cand a debutat in primul sau mare rol wagnerian, in 2011 – 2012, Landgraf Herrmann din “Tannhäuser”. A avut sase spectacole cu acest rol si, in paralel cu alte roluri, a debutat si cu o seara de lieduri, la Musikverein din Viena, celebra sala unde in fiecare an se face concertul de Anul Nou. Tot in acea perioada a dat auditii pentru Festivalul Wagner din Bayreuth, unde a fost acceptat si a debutat in 2013, cu “Inelul Nibelungilor”, o productie extrem de avangardista, in regia lui Frank Castorf, catalogata de unele publicatii de profil drept productia secolului. In acest festival a cantat doua stagiuni si este singurul artist roman care a cantat acolo in ultimele doua secole, XX si XXI, primul fiind baritonul Dimitrie Popovici, care a cantat in secolul XIX.

“Sunt mandru de publicul din Romania. Am constatat ca publicul romanesc, nu doar de opera, dar si de simfonic, de vocal-simfonic, de concerte de muzica clasica, in general, este foarte cultivat. Aici, la Viena, publicul este foarte amestecat, vin si foarte multi turisti. Sunt aproape 2.000 de locuri in sala, multe sunt de stat in picioare.” – Sorin Coliban, bas-bariton, Staatsoper – Viena

Intensitatea vietii de artist variaza, sunt luni cand are si cate 12 spectacole, cum a fost in ianuarie anul acesta, si luni in care nu canta deloc la Staatsoper, insa nivelul de solicitare si implicare pentru fiecare rol e intotdeauna la cote maxime, chiar daca lejeritatea si modestia cu care Sorin Coliban povesteste despre munca sa lasa impresia ca nu e nimic complicat la mijloc. Rezultatele se vad de fiecare data in cele cateva ore pe scena in fata publicului, dar numai cine nu a pasit vreodata intr-o opera nu-si poate imagina ca in spatele fiecarui spectacol stau saptamani intregi de munca, de la studiul partiturii pana la orele de repetitii, in jur de sase pe zi, pana la probele de costume si repetitiile finale, cu public, si orele de minutioasa pregatire de dinainte de spectacol. Iar cand se intampla ca intr-un singur spectacol sa interpreteze trei roluri, cum a fost in “Flautul fermecat” de Mozart, pe scena Staatsoper (Sarastro, Zweite geharnischte Mann si Sprecher), atunci gradul de solicitare artistica creste corespunzator.

Oricat de mare ar fi dedicarea pentru fiecare spectacol in parte, inevitabil fiecarui artist unele roluri ii sunt mai aproape de suflet. Pe lista preferintelor bas-baritonului Sorin Coliban sunt Filip al II-lea din “Don Carlos”, Landgraf Herrmann din “Tannhäuser”, Don Brasilio din “Barbierul din Sevilla”, pe care l-a interpretat de peste 30 de ori la Staats­oper si de vreo 15 ori la Volksoper, Alidoro din “Cenusareasa de Rossini”. Si daca ar fi sa se gandeasca la un rol nou pe care i-ar placea sa-l joace, acesta ar fi Boris Godunov de Modest Musorgski, in primul rand datorita complexitatii personajului, datorita muzicii, dar mai ales datorita faptului ca este un rol extrem de solicitant pentru bas. Nu in ultimul rand, provocarea de ordin lingvistic este un alt aspect pentru care i-ar placea un astfel de rol.

Rolurile care l-au consacrat sunt de bas si bariton, dar abordeaza frecvent si alte genuri muzicale precum vocal-simfonic si lied, iar pe viitor i-ar placea sa interpreteze si in spectacole de musical. De asemenea, este unul dintre putinii cantareti care au interpretat pe doua voci diferite in acelasi spectacol, bas-bariton si contratenor, in opera contemporana “Macbeth” a lui Salvatore Sciarrino, in urma cu 12 ani.

 

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: