Învață, încearcă, bucură-te!

Când și-a dat demisia din corporația în care lucra și a decis să pornescă un business pe cont propriu, părinții nu i-au mai vorbit o lună, dezamăgiți că preferă riscul antreprenoriatului unui loc de muncă sigur. Ioana Uretu a mers însă mai departe și și-a urmat pasiunea pentru cărți, dulciuri și flori.

În antreprenoriat, drumul spre succes este  pavat de cele mai multe ori cu povești simple și frumoase, dar și cu decizii dificile. Pentru Ioana Uretu, a început cu pasiunea pentru deserturi. “Am pornit din multinațională și am plecat fiind condusă de pasiune. În fiecare zi, după ce plecam de la birou, îmi relaxam mintea prin prăjiturit. Și după câteva luni bune mi-am dat seama că asta îmi place să fac”, își amintește antreprenoarea. Și-a dat demisia și spune, râzând, că părinții nu i-au mai vorbit o lună când au auzit, crezând că așa o vor convinge să renunțe la “joaca” ei de-a antreprenoriatul. Avea doar 25 de ani, iar tatăl inginer și mama care lucra în domeniul bancar nu o puteau vedea decât într-un birou, în spatele unui calculator. Ea spune însă că a avut de mică spirit antreprenorial, de lider, fiind copilul acela din grupul de joacă ce se impunea într-un mod plăcut, dar în același timp ușor autoritar. Lua decizii și era “șeful de echipă”. 

“Am pornit businessul gân­dindu-mă să fac ce îmi place cel mai mult să fac. Sunt curajoasă și îmi place în general să risc. Am obținut tot ce am pentru că am riscat”, spune Ioana Uretu. Pasiunii pentru deserturi i-a alăturat plăcerea de a face aranjamente florale și pentru că se gândea la un cadou special și voia să se diferențieze, a considerat că o carte este un cadou deosebit, cu care nu poți să greșești. Așa a luat naștere conceptul Cărți, Dulciuri și Flori.  “Caut să fac ceva semnificativ, ceva pe care trebuie să‑mi pun amprenta personală. Simt nevoia să contribui, să fac ceva în folosul comunității, să spun: «Eu am adus lucrul ăsta sau eu am reușit să fac ceva»”, spune antreprenoarea, adăugând că bucuria pe care o aduci în dar se întoarce la tine. Preferă să lucreze cu oamenii și spune că un job care presupune să stea închisă într-un birou nu i se potrivește. Încearcă să vorbească cu fiecare client pentru că așa cadoul poate fi personalizat în funcție de destinatar. A evoluat învățând și învață continuu. “Îmi plac dulciu­rile, citesc mult și apoi încerc. Combin diverse gusturi. Pot să încerc o rețetă și de cinci ori și să schimb ingredientele”, spune Ioana Uretu când este întrebată cum dezvoltă rețetele. Cele mai mari volume de vânzări vin din partea de dulciuri care merge în zona horeca (circa 40%).

”Bucuria pe care o aduci în dar e bucuria ce se întoarce la tine iar”, spune Ioana Uretu, Owner Cărți, Dulciuri și Flori

Când vorbește despre flori, spune că este vorba de har. Dincolo de regulile care vorbesc despre combinarea culorilor sau a texturilor diferitelor flori, antreprenoarea spune că pur și simplu a știut întotdeauna să facă aranjamente florale. Flerul a fost însă completat de cursuri, vizionarea unor filmulețe pe YouTube și traininguri pe zona de design floral. “Antreprenorul este în primul rând caracterizat de responsabilitate, pentru că trebuie să pornească la drum fără să știe ce îl așteaptă, chiar dacă are un plan stabilit de dinainte. Îi trebuie curaj, încredere în sine, o doză de noroc, fler, intuiție. Muncă, determi­nare și documentare conutinuă. Am învățat din greșelile proprii, am experimentat, am analizat și am evoluat”, spune Ioana Uretu.

Extindere pe trei direcții

Cărți, Dulciuri și Flori este întâi de toate un concept de cadou, iar cadourile se îndreaptă atât către clientul final, cât și către clienții corporate (iar de aici vin cele mai mari volume de vânzări, mai ales în perioada sărbătorilor – Paște, Crăciun, 1 și 8 Martie, Valentine’s Day, Dragobete etc.). Ulterior, businessul s-a dezvoltat și în alte direcții: organizare de evenimente cu deserturi (candy-bar), organizare de evenimente florale, distribuție de deserturi în horeca și organizare de evenimente în locația proprie – workshop-uri, festivități, ședințe corporate, brunch-uri, evenimente de lansare de produse pentru branduri locale și internaționale sau, pur și simplu, cine private.

Și-a început businessul online, pentru că la început nu avea suficienți bani pentru o locație, dar anul trecut a deschis şi un showroom în zona Floreasca – Dorobanţi. A investit 40.000 de euro în amenjarea acestuia (are și un laborator propriu) și spune că odată cu locația fizică a simțit că businessul său se dezvoltă cu adevărat. “De când ne-am mutat într-o locație cu showroom s-a dezvoltat partea de organizare evenimente. Este o locație micuță, dar versatilă. La masă încap circa 16 persoane și organizăm petreceri private sau corporate, festivități, ședințe corporate, brunch-uri sau lansări de produse pentru branduri locale și internaționale”, spune antreprenoarea. Totodată, faptul că are un showroom i-a dat ocazia să se bucure și mai mult de pasiunea sa pentru flori și să îi bucure și pe alții – organizează workshop-uri de design floral în showroom, iar din această toamnă predă cursuri de floristică la DallesGo.

În ceea ce privește livrarea de dulciuri în zona de horeca, Ioana Uretu spune că, pentru ea, criza de forță de muncă din domeniu s-a reflectat într-o creștere a businessului – cofetarii buni sunt greu de găsit și există restaurante care preferă să ia deserturile de la Cărți Dulciuri și Flori. Are o echipă de trei cofetari cu experiență pe care se poate baza, dar până să ajungă aici, a trecut și prin experiențe mai puțin plăcute. “Am avut fel și fel de experiențe cu oamenii. Asta e cea mai mare provocare. S-a întâmplat ca la 7 dimineața să nu vină angajatul și eu trebuia să livrez către clienți”, își amintește antreprenoa­rea. Ce a făcut? Și-a suflecat mânecile, a pus “osul la treabă”, a anunțat clientul că vor avea o mică întârziere și a mers mai departe. “Am evoluat alături de colegii mei, domeniul meu de activitate presupunând o muncă în echipă. Cred foarte mult în echipă. Este cea mai importantă investiție pe care am făcut-o până acum și cred că este esențială pentru a construi un business solid”, spune antreprenoarea.

Când vine vorba de dulciuri, Ioana Uretu spune că sunt preferate cele naturale, fără coloranți, și deserturile personalizate. ”În materie de cărți, cele mai cumpărate sunt cele despre dezvoltare personală, bucurie, fericire și wellbeing, pentru că femeile sunt cele care primesc cadouri și tot ele sunt cele care cumpără cadouri. Ponderea este de 80%”, spune antreprenoarea. Businessul s-a dezvoltat pe toate cele trei direcții. Cărți, Dulciuri și Flori a înre­gistrat în prima jumătate a anului o creștere cu 20% a cifrei de afaceri comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, iar Ioana Uretu este optimistă în ceea ce privește evoluția business-ului și spune că nu exclude francizarea.

Articol publicat în revista Biz nr. 325