Companii Interviuri

Ionuț Bindea, Roca Industry: Viziune și strategie pentru viitor

26 dec. 2023 3 min

Ionuț Bindea, Roca Industry: Viziune și strategie pentru viitor

Reading Time: 3 minute

Cum pot fi transformate companii românești în lideri în regiune și cum arată strategia și viziunea din spatele acestei transformări ne spune Ionuț Bindea, CEO al ROCA Industry.

Care este viziunea ROCA Industry?

Avem două mari direcții după care ne ghidăm. Prima este cea a reindustrializării României, dar care nu în termeni pur cantitativi, ci pe partea de modernizare a industriei. Vorbim în primul rând despre modernizarea liniilor de producție, a tehnologiei din companii. Avem proiecte de investiții mari în toate companiile din portofoliu, avem implementat sau în curs de implementare ERP, avem deja un proiect-pilot de Industry 4.0 pe care urmează să îl extindem în celelalte companii. În general, companiile antreprenoriale românești sunt fondate pe o competență tehnică a antreprenorului și sunt competitive la acest capitol. Noi venim cu competențe în zona de comercial (politici și strategii comerciale), în zona de achiziții, de resurse umane (un element unde chiar suntem deficitari, mai ales în industrie), în zona de financiar.

A doua direcție importantă este că vrem să creștem campioni regionali. Companiile pe care le preluăm sunt lideri naționali, sunt între cele mai mari din țară pe nișa lor, dar trebuie să ajungă jucători regionali. Primul exemplu pe care îl avem este BICO Industries, companie care astăzi este pe segmentul ei de producție de plasă din fibră de sticlă a treia cea mai mare companie din UE și cea mai mare din Europa Centrală și de Est. Am reușit asta în primă fază prin consolidarea capacității operaționale, iar când compania a fost pregătită, a făcut trei achiziții internaționale. Acesta este modelul. Am arătat pe o companie că funcționează, este un principiu pe care vrem să-l implementăm peste tot.

Ce tip de companii căutați?

Ne uităm la companii cu o cifră de afaceri de minimum 10 milioane de euro și EBITDA de măcar 1 milion de euro. Este o dimensiune de la care putem construi și de la care o companie poate suporta acest proces transformațional. Când începi să pui structură pe companie, să implementezi strategii, să aduci oameni, să faci cheltuieli de marketing, toate acestea presupun cheltuieli, iar veniturile vor veni după 6-9-12 luni. Compania trebuie să poată suporta acest proces transformațional, trebuie să aibă o dimensiune la care poți să implementezi strategii și eficientizare.

Dar ne uităm foarte atent la potențialul companiei, să poată să scaleze, să fie în industria materialelor de construcții, fiindcă acesta este specificul nostru, dar să aibă un produs care să nu fie pe o curbă descendentă. Pentru a fi campion regional, produsul trebuie să poată să fie livrat la distanțe de câteva sute până într-o mie de kilometri. De exemplu, Dial exportă în Franța, BICO exportă în Spania și în Portugalia. Ca să poată juca regional, trebuie ca logistica să nu te încurce.

Ce implică transformarea pe care o realizați într-o companie?

Suntem foarte focusați pe ideea de echipă. Unul dintre primele lucruri pe care le facem într-o companie este să construim echipe de management performante, ca parte a acestui proces transformațional. În general, în companiile antreprenoriale, antreprenorul face de toate, iar când iese, acele poziții trebuie umplute.

Unul dintre primele noastre task-uri este să creăm această structură de management din oameni valoroși – candidatul potrivit, nu candidatul cel mai bun, care poate să lucreze în echipă, atât în companie, cât și cu noi. Ceea ce facem, facem prin echipă. Ținem foarte mult la autonomia companiilor și încercăm să creăm echipe autonome în companii. După etapa inițială, în care ne implicăm mai mult și în operațional, setăm anumite proceduri și limite, încercăm să rămânem în zona de strategie și direcție, de transfer de know-how și de bune practici.

Cum va evolua ROCA Industry în perioada următoare?

În patru-cinci ani, ROCA Industry va trebui să aibă între opt și zece piloni, față de cinci cât avem astăzi. Dintre aceștia, majoritatea vor trebui să fi devenit deja jucători regionali, să-și fi făcut propriile achiziții și să fi crescut, să-și fi definitivat deja planurile de creștere organică. Asta înseamnă deja o dublare a numărului de companii și cele care sunt deja în portofoliu ar trebui măcar să-și dubleze dimensiunile.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 379 (15 decembrie 2023 – 15 februarie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Articole pe aceeași temă: