Management Interviuri

Lecția de Up-treprenoriat

17 feb. 2017 4 min

Lecția de Up-treprenoriat

Reading Time: 4 minute

Up Group, o companie franceză cu o viziune ancorată puternic în economia socială și solidară, folosește un model de business inovator, în care salariații sunt și acționari ai companiei.

Ne-am întâlnit cu Catherine Coupet, președinte și director general Up Group, la sediul companiei de lângă Paris, unde ne-a povestit despre importanța beneficiilor acestui model de business, despre importanța economiei sociale și solidare, dar și despre promovarea antreprenoriatului ca valoare-cheie în rândul angajaților.

În 2015, Grupul Chèque Déjeuner a devenit Grupul Up. Ați putea să ne spuneți câteva cuvinte despre modificările rezultate în urma acestui proces, în ceea ce priveşte strategia grupului?

Schimbarea numelui din Grup Chèque Déjeuner în Up a fost rezultatul unei dorințe puternice de a arăta că Grupul era în plin proces de transformare. Chèque Déjeuner era un cuvânt destul de constrângător atât din punct de vedere lingvistic – pentru că este înainte de toate foarte franțuzesc – dar şi din punct de vedere profesional, deoarece reflecta doar domeniul tichetului de masă. Grupul intenţionează să-şi continue dezvoltarea la nivel internațional – astăzi suntem prezenţi în 17 țări – și să îşi extindă în continuare expertiza.

Grupul are, de asemenea, o dorință puternică în ceea ce priveşte transformarea ofertelor sale. Trecerea la tehnologia digitală, în multe țări europene, ne dă posibilitatea să creăm noi servicii care vor contribui la dezvoltarea ofertei și a specializărilor noastre. Astfel, aveam nevoie de un nume nou care să întruchipeze toată această dinamică.

Care este viziunea Grupului în ceea ce privește economia socială şi solidară? De ce este important acest concept, în general, și de ce reprezintă principala axă a Grupului Up?

Încă de la începuturile sale, din 1964, compania a fost o societate cooperativă și participativă. Credem cu tărie în succesul acestui model economic, deoarece salariații unei cooperative sunt acționari ai acesteia. Imaginaţi-vă ce efecte pozitive poate avea acesta atât pentru salariați, cât și pentru companie. O întreprindere care susține economia socială şi solidară are și alte caracteristici: este mai preocupată de problemele legate de societatea civilă, în general, și consideră solidaritatea ca fiind indispensabilă. Acest lucru este ceva firesc pentru Grupul Up și filialele sale. Acesta este motivul pentru care am creat o fundație. Ea a fost înfiinţată în Franţa, dar acțiunile sale au fost extinse pe plan internațional, aceasta susținând inclusiv asociații din România. Același lucru se întâmplă şi în cazul mediului înconjurător, unde noi credem că societatea are un rol esențial, prin acțiunile pe care le întreprinde, în ceea ce priveşte lupta împotriva încălzirii globale.

Grupul Up este definit de cinci valori-cheie: responsabilitate, inovaţie, solidaritate, antreprenoriat și echitate. Care sunt intențiile dumneavoastră în ceea ce privește promovarea valorilor în cadrul Grupului și care sunt principalele beneficii ale inițiativelor antreprenoriale ale angajaților dumneavoastră?

Cele cinci valori sunt foarte vechi în Grup deoarece acestea sunt legate de statutul cooperativei. Cu cât angajații Grupului sunt în concordanță cu aceste valori, cu atât mai mult ei vor împărtăși interese comune. Unele valori sunt ușor de înțeles, cum este cazul solidarităţii sau al inovaţiei. Echitatea presupune că le cerem tuturor să pună dreptatea în centrul tuturor deciziilor lor. Responsabilitatea este, de asemenea, destul de ușor de înțeles, deoarece compania își apără principiile și are idealuri. Pentru angajați, de exemplu, acest lucru în­seamnă: să ia inițiativă, să nu aibă teamă de viitor, să demareze sau să susțină compania în proiecte noi. Antreprenoriatul arată capacitatea de a-și asuma riscuri. În realizarea unor proiecte ambițioase și în lansarea unor servicii noi, echipele noastre fac dovada unui simț antreprenorial în planificarea și construirea viitorului de care suntem mândri. Pentru angajații noștri, această lume în schimbare este mai degrabă o sursă de vitalitate și de evoluție decât una de îndoială și temeri.

Up Group are o istorie bogată în domeniul soluțiilor inovatoare pentru motivarea angajaților, care se aplică în întreaga lume. Care este opinia dumneavoastră cu privire la evoluția soluțiilor de motivare financiară și non financiară în viitor?

Sunt convinsă că în anii următori aceste soluții financiare se vor îmbogăți cu multe servicii conexe datorită digitalizării. Trecerea la digital oferă beneficiarului posibilitatea de a se înregistra într-un program de fidelizare sau de a beneficia de servicii care completează mijloacele de plată actuale. Acest lucru ajută la menținerea relației cu beneficiarul. Este evident că transformarea produsului financiar va merge dincolo de simpla plată. Pentru a realiza acest lucru, suntem în permanență atenți la mesajele din piață pentru că doar în acest mod găsim soluții pentru a simplifica viața beneficiarilor noștri. Și nu este neapărat o viziune tehnologică. Uneori, dacă avem doar o viziune tehnologică, riscăm să complicăm lucrurile.

În contextul progresului tehnologic și al erei digitale, ne-aţi putea spune câteva cuvinte despre proiectele pe termen mediu și lung ale Grupului?

Așa cum spuneam, prin contactul direct pe care îl au salariații din filialele noastre cu clienții, aflăm ce le-ar simplifica acestora viața, ce i-ar ajuta. Testăm de exemplu, o soluție web de intermediere între utilizatori și comercianți. De asemenea, testăm lucruri interesante din punct de vedere tehnologic, cum ar fi modalitățile de plată cu amprenta digitală. În egală măsură, avem idei pentru reducerea risipei alimentare. Multe restaurante au meniuri zilnice, care rămân nevândute la sfârșitul zilei. Datorită platformelor de schimb cu utilizatorii noștri, noi putem să identificăm comerciantul care are astfel de meniuri nevândute, iar utilizatorul le poate achiziţiona, așadar, la sfârșitul zilei, la un preț redus.

Cum ați caracteriza filiala din România și care sunt oportunitățile acestei pieţe?

Filiala noastră din România se identifică perfect cu valorile Grupului. Dinamică și angajată în progres, aceasta încurajează inițiativele la toate nivelurile, permițându-i să fie foarte avansată în ceea ce privește inovația tehnologică. Experiența de care beneficiază echipele și diversitatea abi­lităților și a profilurilor acestora stau la baza rezultatelor excelente pe care filiala le-a avut în ultimii ani.

2017 este anul în care Up România aniversează 15 ani de prezență pe piața românească.

Tot în acest an filiala din România a fost aleasă să fie gazdă a Comitetului European de Întreprindere. Constituit în 2014, acest co­mitet reunește salariații din șase filiale și își propune să susțină practicile sociale promovate de cooperativă. În zona Eurasia – Bulgaria, România, Grecia, Turcia – Bucureștiul ocupă un loc unic, central, în care se află sediul direcţiei regionale. Este o ţară-far pentru zonă, atât pentru rezultatele sale și numărul de proiecte realizate, cât şi pentru capacitatea sa de a-și însuși axele strategice ale Grupului, de a construi o relație puternică cu salariații săi și de a juca un rol de ambasador al economiei sociale și solidare.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: