Companii Lifestyle

Lecția turcească de turism

3 dec. 2018 4 min

Lecția turcească de turism

Reading Time: 4 minute

În octombrie, cei mai mulți români își pregătesc hainele groase pentru toamnă. Alții însă se pregătesc de plajă în stațiunea turcească Antalya, unde sezonul începe în aprilie și durează șase luni. Iar turcii știu să te facă să te simți ca un șeic în lumea celor 1001 de nopți.

gural 1
Tekirova se află între mare și munte, vârful Tahtali fiind unul dintre cele mai spectaculoase din zonă

Cum în Turcia sunt 30 de grade în octombrie, iar apa este perfectă pentru baie, tot mai mulți români sunt interesați să profite de temperaturile ridicate și de ofertele reduse. “Antalya a fost vedeta anului 2018. Sezonul aici se încheie în octombrie pentru că ne ajută vremea, care este foarte bună. Românii nu prea sunt obișnuiți să meargă la plajă în octombrie, însă cred că aceasta este o mentalitate care ar trebui schimbată”, spune Alin Burcea, proprietar și CEO al agenției Paralela 45. În total, circa 110.000-120.000 de români pleacă în general în Turcia într-un an, însă anul acesta estimările arată că a fost depășit pragul de 160.000. Turcia s-a clasat pe primul loc în vânzarea charterelor Paralela 45, cu aproape 40% din total, având un număr de 10 curse pe săptămână în Antalya, iar de anul acesta și o cursă săptămânală spre Alanya.

Antalya este una dintre destinațiile turistice cele mai cunoscute din Turcia; agenția a lansat curse charter din Oradea și Arad, iar în următoarea perioadă astfel de curse vor pleca și din Baia Mare, Bacău, Suceava. “Turcia este o destinație bună pentru familiile cu copii, dar nu numai. Peste 18.000 de români au mers în Antalya anul acesta doar cu Paralela 45. Sper să ajungem la 25.000 în 2019”, spune Alin Burcea.

Ce îi atrage pe români în Turcia? Serviciile. Resorturile de lux sunt un fel de orașe în miniatură unde poți găsi orice îți dorești, de la magazine până la cluburi, săli de fitness, coafor sau florărie, iar personalul, veșnic cu zâmbetul pe buze, îți stă la dispoziție pentru orice dorință. “Serviciile fac diferența. Turiștii care vin la noi au mai mers și în Italia, Spania, Grecia, dar au spus că nu au găsit nicăieri aceleași facilități ca în Turcia. Pur și simplu ne place să ne alintăm turiștii”, spune Levent Gültekin Toper, directorul general al Güral Premier Hotels & Resorts, companie care administrează două astfel de resorturi – în Belek și Tekirova (zona Kemer). Pe lângă afacerile din turism, compania-mamă, cu sediul în Kütahya, activează în mai multe industrii, cele mai mari businessuri fiind în ceramică și materiale de construcții. Este un business de familie, ajuns deja la a doua generație, iar investițiile în cele două resorturi Güral depășesc 200 de milioane de euro. Levent Gültekin Toper spune că este greu de estimat exact investiția, pentru că trebuie inclusă și achiziția terenurilor și precizează că, în 2015, în resortul din Belek au fost investiți 50 de milioane de euro în renovare, iar pentru cel din Tekirova se investesc anual circa 400.000 de euro pentru întreținere.

Răsfăț ultra all inclusive

Cele două resorturi sunt catalogate “ultra all inclusive” și au împreună peste 1.200 de camere. Deși sunt gândite pentru familiile cu copii, nici amatorii de petreceri nu sunt neglijați. “Dacă sunt copii fericiți, mamele sunt fericite. Iar dacă mamele și copii sunt liniștiți, tații sunt, de asemenea, fericiți”, spune reprezentantul Güral, adăugând că fiecare turist găsește ce vrea – liniște pentru cei care vor să se relaxeze, muzică și spectacole pentru cei care vor să se distreze.

g6În fiecare seară sunt programate spectacole, fie concerte cu muzică live, jocuri de lasere și focuri de artificii, fie petreceri retro sau chiar show-uri cu bicicliști și boarderi. Hotelul are opt baruri, printre care un Irish Pub și un bar la piscină, dar și barurile Vitamin și Fitness Bar, care oferă băuturi sănătoase. Cei mici au la dispoziție programe și activități pentru toate vârstele și un mic orășel care le este dedicat, cu jucării, miniparc de aventură și un aquapark.

În cadrul celor două complexuri turistice lucrează în medie 500 de oameni, iar în perioadele de vârf de sezon numărul ajunge și la 800. Doar în bucătăria celui din Tekirova lucrează 140 de oameni coduși de un chef, cu trei sous-chef, care la rândul lor au 30 de asistenți. Chefii sunt specializați în toate bucătăriile lumii (complexul pune la dispoziția clienților 10 restaurante cu specific diferit), iar reprezentantul Güral spune că cei mai mulți dintre ei vin din familii unde această meserie este tradiție. “Ei provin din familii care de generații sunt pasionate de bucătărie, pentru că trebuie să ai chemare ca să fii chef”, adaugă Levent Gültekin Toper, precizând că cei mai buni chefs vin din Bolu, oraș renumit pentru excelentele școli de bucătari.

Cum afectează însă evoluțiile din zona politică și deprecierea lirei turcești businessurile din turism? Hotelierii turci se feresc să dea un răspuns direct. Spun doar că turismul este foarte important pentru economia Turciei și se arată optimiști cu privire la evoluția numărului de turiști. “Toată lumea vrea să se simtă în siguranță. Dacă e liniște, va fi o creștere explozivă a turismului anul viitor, iar asta va susține economia”, spune Levent Gültekin Toper.

Articol publicat în revista Biz nr 326

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: