Companii Interviuri Stiri

Marius Barbu, NEPI Rockcastle: Multe modele de business se vor schimba radical și pe termen lung

18 nov. 2020 8 min

Marius Barbu, NEPI Rockcastle: Multe modele de business se vor schimba radical și pe termen lung

Reading Time: 8 minute

Este un an al transformărilor și al provocărilor de orice natură. Suntem puși în fața unor situații dificile, uneori la limită, care nu fac altceva decât să ne testeze reziliența, capacitatea de adaptare, de conformare în fața regulilor și de transformare. Este momentul oportun pentru a intra într-o nouă eră, chiar economică, care să fie mai mult centrată pe consumator și pe adaptarea la noua realitate. Am stat de vorbă cu Marius Barbu, Asset Director, NEPI Rockcastle, despre modul în care compania reușește să facă față regulilor legate de centrele comerciale, cum pot sprijini ei chiriașii și cum vede viitorul. 

 

Trăim un an cu totul special. Cum a fost pentru NEPI Rockcastle activitatea în acest an până acum?

În ultimele luni, viața multora dintre noi s-a schimbat cum nici nu ne imaginam. Lockdown, distanțare socială, telemuncă – modelele de business s-au schimbat și ele radical, în scurt timp. Social și economic, trăim într-un mediu incert, ceea ce ne face să fim într-o stare de alertă, creând presiune și disconfort.

Dar, din fericire, previziunile economice din partea autorităților române sunt optimiste pentru următoarea perioadă, iar ultimele informații privind dezvoltarea și distribuția vaccinului anti-COVID-19 ne dau speranțe că vom putea reveni la normalul cunoscut înainte de pandemie.

La nivelul industriei în care activăm, a fost o perioadă în care multe companii au fost nevoite să urgenteze procesul de digitalizare și să regândească nivelul de experiență oferit chiriașilor și clienților. Cu toții am fost nevoiți să luăm foarte multe decizii la foc automat, soluții care să vină în sprijinul chiriașilor, să gândim scenarii și soluții specifice.

Știm cu toții că proprietarii centrelor comerciale, precum și retailerii de magazine se confruntă cu mari provocări în această perioada dificilă: grijă față de situația angajaților, stocuri blocate, plata chiriilor, plata taxelor și a contribuțiilor sociale, fluxul de lichidități, rambursarea creditelor bancare, fiind direct afectați de oprirea activității din cadrul centrelor comerciale din cauza situației răspândirii COVID-19, în perioada de lockdown. 

Mai mult, zona de retail este un punct de întâlnire pentru mai multe industrii (logistic, mentenanță, servicii financiare, bănci etc). Reducerea mobilității și a consumului se reflectă cu un efect de domino asupra întregii piețe. Este evident că distanțarea socială și limitarea activității magazinelor din mall-uri au avut un impact negativ major asupra activității noastre. 

În ceea ce privește NEPI Rockcastle, pentru noi a fost, de asemenea, o perioadă grea, cu multe provocări care au necesitat răspuns și decizii rapide, soluții customizate în funcție de situații specifice și nevoi individuale. Nu a fost ușor, dar împreună cu echipele noastre, cu partenerii și colaboratorii noștri, am reușit să găsim o cale de mijloc, susținere și înțelegere reciprocă.

Ce măsuri ați adoptat până acum?

În particular, în ceea ce privește măsurile de prevenire a răspândirii virusului COVID-19, în centrele comerciale, am fost de la bun început concentrați pe tot ce înseamnă protejarea sănătății angajaților și clienților noștri, acest aspect fiind o direcție prioritară pentru noi.

Pentru a le putea oferi clienților o experiență de shopping în siguranță, într-un mediu sigur și controlat, am investit în soluții avansate de protecție a zonelor predispuse atingerii, am instalat dispensere cu dezinfectant și benzi de distanțare socială în zone atent selectate (food court, cafenele, lifturi, scări rulante etc.). De asemenea, am instalat benzi autocolante nanosept pe suprafețele frecvent atinse (butoane, uși, balustrade etc.) și am continuat să investim în soluții de filtrare a aerului.

În ceea ce privește personalul de pază și curățenie, acesta este suplimentat și investim constant în materiale de conștientizare a regulilor de igienă, echipamente de protecție și în sisteme de monitorizare a temperaturii.

De asemenea, toți vizitatorii centrelor comerciale NEPI Rockcastle sunt obligați să poarte mască de protecție, conform indicațiilor autorităților, fiind verificați în acest sens. În plus, garantăm distanțarea în centrele comerciale prin asigurarea în medie a unui perimetru de 20 mp pentru o singură persoană la nivel de centru comercial.

Aș vrea să adaug și faptul că aerul din toate centrele comerciale NEPI Rockcastle este filtrat și schimbat o dată la trei ore, asigurând astfel o purificare intensivă a spațiilor.

Datorită acestor măsuri de siguranță implementate rapid, 10 centre comerciale din portofoliul companiei au primit Certificatul de Conformitate Covid Compliant, oferit în urma unui amplu proces de cercetare realizat de către compania suedeză Safe Asset Group.

Anul acesta, costurile pentru aceste soluții și măsuri de siguranță implementate în centrele noastre depășesc cu minimum 15% estimările lunare prevăzute la începutul anului și estimăm că vor ajunge la 2 milioane euro până la final de an.

Cum reușiți să atrageți oameni în centrele comerciale, dar menținând o serie de măsuri de siguranță?

Reușim să îi atragem prin seriozitatea de care dăm dovadă când vine vorba despre măsurile de siguranță implementate, prin responsabilitatea pe care ne-o asumăm când vine vorba de sănătatea lor, prin înțelegerea nevoilor lor în aceste momente dificile.

Este foarte important să înțelegem situația oamenilor în această perioadă, să le anticipezi nevoile și să le oferi cele mai bune soluții și răspunsuri, astfel încât ei să vadă în tine o plasă de siguranță atunci când sentimentul de teamă și incertitudine este prezent în cotidian.

Iar încrederea de care ne bucurăm din partea clienților noștri ne-a ajutat și ne-a motivat să deschidem noi magazine în ultimele luni. Am inaugurat Decathlon în Brăila Mall la începutul lunii septembrie, după un amplu proces de modernizare a 7.000 mp de spații de retail, dintre care 2.000 mp sunt alocați celui mai mare retailer de articole sportive, deschiderea de noi magazine locale (Benvenuti, Grid, Bigotti etc) în Shopping City Târgu Mureș, centru comercial lansat in luna iulie a acestui an,  brandul de îngrijire personală Kiehls în Mega Mall și altele.

Totodată, suntem aproape de finalul anului care, în mod normal, reprezintă o perioadă foarte intensă din punct de vedere comercial, având în vedere succesiunea de ocazii de retail începând cu momentul Black Friday, care în centrele noastre se desfășoară în perioada 13-22 noiembrie, perioada sărbătorilor de Crăciun și până la cel al reducerilor de la început de an.

Tradițional, luna decembrie este un test de rezistență în sectorul de retail, sărbătorile de iarnă sunt un motiv solid pentru noi achiziții și cumpărături și ne așteptăm la un nivel constant și fluent al traficului. Fiecare dintre cele 20 de centre comerciale pe care le avem în România pregătește campanii de retail și programe de sezon, multe sunt dezvoltate în parteneriat cu chiriașii și brandurile din mall-uri, iar surprizele și ofertele de iarnă vor fi numitorul comun al sezonului.

Anul acesta, costurile pentru aceste soluții și măsuri de siguranță implementate în centrele noastre depășesc cu minimum 15% estimările lunare prevăzute la începutul anului și estimăm că vor ajunge la 2 milioane euro până la final de an. – Marius Barbu, Asset Director, NEPI Rockcastle

Ați obținut un certificat de conformitate Covid-19. Ce reprezintă acesta și la ce se referă?

Într-adevăr, în baza tuturor măsurilor de siguranță pe care le-am implementat pe toată durata pandemiei, 10 centre comerciale din portofoliul NEPI Rockcastle au primit Certificatul de Conformitate Covid Compliant, oferit în urma unui amplu proces de cercetare realizat de către compania suedeză Safe Asset Group.

Obținerea acestei acreditări este dovada că mall-urile funcționează în conformitate cu standardele sanitare internaționale și le oferă clienților un spațiu sigur și controlat. Experții Safe Asset Group, companie suedeză independentă care acreditează siguranța centrelor comerciale din toată lumea, au certificat centrele comerciale ca fiind conform normelor de prevenție, ceea ce înseamnă că sunt sigure pentru a fi vizitate. De asemenea, acest certificat garantează faptul că toate suprafețele care pot fi atinse de vizitatori, cum ar fi cele din lifturi, toalete etc., sunt igienizate corespunzător normelor internaționale de igienă și siguranță sanitară.

Totodată, să fii certificat COVID Compliant, este un semnal pozitiv pentru investitori, acționari și alte părți implicate.

Ce soluții propuneți pentru ca acest sector să poată funcționa fără pauze și fără probleme sanitare în acest perioadă?

Toate investițiile noastre în sfera măsurilor de siguranță față de clienți, anunțate public, reprezintă soluția și argumentul nostru că toate centrele comerciale sunt dotate corespunzător cerințelor autorităților și că, astfel, ele reprezintă un mediu sigur și controlat, care poate funcționa în continuare la standardele sanitare impuse.

Cum credeți că putem traversa această criză?

Prin colaborare și prin respectarea măsurilor de siguranță impuse de autorități.

Ce trebuie să conștientizeze populația despre măsurile de siguranță în centrele comerciale?

Că ele există. Că noi facem tot ce putem pentru a le oferi un spațiu sigur și controlat din punct de vedere sanitar. Am amintit mai devreme toate investițiile NEPI Rockcastle și toate măsurile de siguranță implementate de companie în centrele sale comerciale.

Aș adăuga, însă, că pe cât de important este ca noi să continuăm investițiile în această direcție, pe atât de important este ca ai noștri clienți să respecte toate măsurile de siguranță și de distanțare anunțate de autorități.

Cum au reacționat chiriașii din centrele comerciale?

Această situație a afectat în egală măsură și chiriașii și proprietarii de spații comerciale, iar situația curentă necesită înțelegerea pe deplin a impactului asupra afacerilor noastre și ale partenerilor noștri.

NEPI Rockcastle este un jucător internațional, care a investit în dezvoltarea industriei de retail din România și ne dorim o colaborare pe termen lung cu partenerii noștri. Suntem alături de ei pentru a identifica soluții viabile în ceea ce privește asigurarea unei bune funcționări a ecosistemului de retail, respectând, totodată, măsurile luate de autorități.

În cele 9 luni de la debutul pandemiei am fost alături de partenerii și chiriașii noștri, am căutat și am găsit soluții împreună. Colaborarea noastră este mai strânsă ca oricând și încercăm să depășim situația în cele mai bune condiții.

În al doilea val al pandemiei, care limitează si mai mult circulația și frânează activitatea economică, se simte însă nevoia unui suport real, structural, din partea autorităților, pentru întreg sistemul de retail. Pentru a evita blocaje economice și pentru a susține sectorul de retail, ar putea fi implementată o soluție similară celei adoptate în Republica Cehă, Slovacia sau Lituania, unde statul a subvenționat chiriile și taxele chiriașilor.

La un moment dat se susținea ideea ca să fie reînchise centrele comerciale pentru că ar fi potențiale focare de răspândire a virusului. Cum răspundeți acestor comentarii?

Considerăm oportună decizia autorităților de a permite funcționarea magazinelor din centrele comerciale, spații în care s-a demonstrat că există un grad ridicat de conformare la cerințele de distanțare și dezinfectare. Reamintesc faptul că toate centrele comerciale din România impun măsuri de siguranță în conformitate cu deciziile autorităților, iar investițiile continue în implementarea și îmbunătățirea distanțării și protejării sănătății garantează centrele comerciale ca mediu controlat din punct de vedere limitare și reducere a riscului de transmisie COVID-19.

Astfel, eventuale restricții privind o potențială decizie de închidere a magazinelor din centrele comerciale din România nu ar fi justificabile atât din punct de vedere sanitar, cât și economic.

Pentru că suntem într-o perioadă care include și Black Friday, cum credeți că se vor desfășura?

Anul acesta, sub conceptul mALL Black Friday, clienții centrelor comerciale din grupul NEPI Rockcastle se vor bucura în perioada 13-22 noiembrie de oferte promoționale, reduceri de până la 70% și premii instant din partea celor mai cunoscute branduri de modă, frumusețe, IT&C, produse home & deco, jucării și multe altele.

Astfel, Black Friday a dat startul promoțiilor și campaniilor care vor urma deschiderii sezonului de cumpărături de iarnă, tocmai pentru a evita perioadele aglomerate și cumpărăturile din ultimul moment, așa cum eram obișnuiți până anul trecut. Cumpărăturile realizate din timp le vor permite clienților să se simtă mult mai în siguranță, respectarea distanței sociale fiind un factor extrem de important în perioada imediat următoare.  Noi îi asigurăm că toate cele 20 de centre comerciale din portofoliul nostru sunt și vor continua să fie un loc cât se poate de sigur.

Pentru această perioadă mai intensă, suntem pregătiți să controlăm și să reducem, dacă este cazul, aglomerația în zonele în care numărul de vizitatori depășește limita de siguranță, avem și posibilitatea de a restricționa temporar accesul în mall.

De asemenea, reamintim că purtarea măștii de protecție este obligatorie de către toți angajații și clienții. Am implementat sistemul obligatoriu de verificare a temperaturii în toate cele 20 de centre comerciale, garantăm distanțarea sociala în mall-uri prin asigurarea în medie a unui perimetru de 20 mp per persoana la nivel de centru comercial. 

Mai mult, pentru perioada de Black Friday, am pregătit un ghid care include cele mai importante măsuri de siguranță adaptate pentru perioada 13-22 noiembrie.

Marea majoritate a reprezentanților din domeniu susțin că anul acesta este unul al pierderilor sau cel mult unul cu zero profituri. Cum vedeți anul 2020? Dar anul viitor? De ce? 

Apreciem că această pandemie va avea în continuare impact asupra economiilor din regiunea noastră, dar continuăm să credem în industria de retail și să ne gestionăm capitalul prioritizând durabilitatea pe termen lung.

Cum credeți că se va schimba domeniul în care activați, in România?

Cred că proiectele și afacerile solide vor rezista și vor trece cu bine peste această perioadă. Multe modele de business se vor schimba radical și pe termen lung; cred că această pandemie ne-a arătat tuturor că suntem vulnerabili și cred că toți ne vom reevalua cu mare atenție businessurile de acum înainte, iar planurile și strategiile de afaceri vor fi trasate mereu cu amintirea acestei perioade.

Pe zona de clienți, și ei vor fi mai atenți la viața lor, atât din punct de vedere social, cât și economic. Dar cert este că centrele comerciale nu sunt doar un spațiu pentru cumpărături, ci o experiență completă de 360 de grade, astfel încât oamenii vor continua să trăiască această experiență pe mai departe.


Nepi Rockcastle este principalul investitor și dezvoltator de proprietăți comerciale din Europa Centrală și de Est. Compania este listată pe piața principală a Bursei de Valori Johannesburg Limited (JSE) și Euronext Amsterdam. Grupul deține un portofoliu excepțional de proprietăți cu poziție cheie în România, Polonia, Slovacia, Croația, Bulgaria, Ungaria, Cehia, Serbia și Lituania, și se dezvoltă în continuare printr-un program de expansiune pe alte piețe din Europa Centrală și de Est. În România, Nepi Rockcastle deține 20 de centre comerciale în cele mai importante orașe din țară.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: