Stiri

Medicamentele generice și biosimilare au optimizat bugetul CNAS cu peste 1 mld. euro în ultimii opt ani

Reading Time: 2 minute

Medicamentele generice și biosimilare intrate în România în perioada 2015 – 2022 au optimizat bugetul CNAS cu 1,071 miliarde de euro, potrivit unei analize realizate de Asociația Producătorilor de Medicamente Generice din România (APMGR).

Specialiștii estimează că medicamentele generice și biosimilare care vor intra pe piață în următorii doi ani vor crește în următorii cinci ani optimizarea bugetară cu aproximativ 345 milioane euro .

În primul an de la intrarea unui produs generic pe piață locală, prețul medicamentului (DCI) scade cu aproximativ 40%, iar în anul 4 de prezență pe piață, prețul scade cu 76% (referință IQVIA 2021). Astfel, intrarea medicamentelor generice pe piață înseamnă economii de cost considerabile la bugetul sănătății.

„În perioada 2015-2022 au intrat pe piață peste 1.000 de medicamente generice și biosimilare care au generat economii de cost de 1.071 milioane euro, cu care CNAS a compensat mai multe medicamente inovative cu prețuri mari (referință IQVIA 2021). Menționăm că 60% dintre aceste economii au fost generate de către medicamentele generice din ariile terapeutice oncologie, cardiologie, diabet și neurologie.”

Daniel Bran, vicepreședintele APMGR

În ceea ce privește medicamentele biosimilare, ele au în acest moment o pondere foarte scăzută, de doar 10% din piața medicamentelor biologice, ceea ce indică un potențial ridicat de creștere a optimizării bugetare și a accesului pacienților la tratament.

„Cele peste 20 de fabrici ale producătorilor locali de medicamente acoperă toate ariile terapeutice și asigură un loc de muncă pentru 7.000 de persoane. În ciuda investițiilor în permanentă creștere, ponderea producătorilor locali în întreaga piață farmaceutică din România are o tendință de scădere în ultimii ani.”

Simona Cocoș, președintele APMGR

În total, în acest moment în România există aproape 2.500 de medicamente generice și peste 100 medicamente biosimilare.

Medicamentele generice sunt echivalente terapeutice ale produselor farmaceutice originale ale căror brevete au expirat și sunt la fel de eficiente ca și cele originale, deoarece între cele două tipuri nu există diferențe din punct de vedere al dozei, concentrației, căii de administrare, siguranței, eficacității și indicațiilor terapeutice. O companie poate dezvolta un medicament generic numai după ce expiră brevetele medicamentului original. Brevetul standard este de 10 de ani.

Produsele farmaceutice biosimilare sunt medicamente biologice care nu mai sunt sau nu vor mai fi, protejate de brevete. Medicamentele biologice (numite și „biofarmaceutice”) sunt medicamente derivate din biotehnologie, al caror ingredient activ este produs din organisme vii, cum ar fi celulele de plante sau animale, bacterii, virusuri si drojdie.

În România, prețul unui medicament generic nu poate depăși 65% din prețul medicamentului original al cărui generic este, iar prețul unui medicament biosimilar nu poate depăși 80% din prețul medicamentului biologic de referință.

Foto 7644980 © Pavlinec | Dreamstime.com

Team

Recent Posts

Sorin Stanciu, Raiffeisen Digital Bank: Creditul nostru de nevoi personale va fi 100% digital, fără documente sau interacțiuni fizice

La un an de la lansarea pe piața din România, Raiffeisen Digital Bank pregătește un produs de creditare exclusiv digital.…

41 de minute ago

Modificarea Legii RCA: șoferii români vor să aibă dreptul să întrebe asigurătorul la ce service își pot repara mașina

Majoritatea covârșitoare a șoferilor români consideră util să primească o listă cu unități service unde să își poată repara mașina,…

15 ore ago

„Catalizator de Începuturi” aduce tinerii artiști în lumina reflectoarelor

Proiectul „Catalizator de Începuturi”, sub egida „Cred în România” și cu sprijinul Primăriei Capitalei, prin ARCUB – Centrul Cultural al…

15 ore ago

Asociația GIC IOR-Titan acționează în instanță Primăria Capitalei pentru recuperarea zonei retrocedate ilegal din Parcul IOR

Asociația Grupul de Inițiativă Civică IOR-Titan a dat în judecată Primăria Capitalei pentru a recupera 12 hectare de pădure urbană…

16 ore ago

Secretele Festivalului Hoinar

Cu o experiență de 12 ani în managementul proiectelor culturale, Ruxandra Miuți este managerul Festivalului Hoinar, una din puținele inițiative…

16 ore ago

Businessul Lensa a depășit 207 mil. lei anul trecut. Cum aniversează compania 11 ani de prezență pe piață

Retailerul român de optică Lensa a înregistrat, în 2023, venituri de peste 207 milioane de lei, consemnând o creștere a…

16 ore ago