Marketing

Megafonul este inlocuit de orchestra

20 mart. 2011 4 min

Megafonul este inlocuit de orchestra

Reading Time: 4 minute

Loredana Visa, director general V+O Communication Romania

Moare sau nu PR-ul?
PR-ul nu va muri niciodata. Modul in care se face PR este strans legat de  modul in care se fac afaceri si acesta evolueaza in permanenta. Lumea afacerilor a evoluat de la spiritul competitional eliminativ, in deceniile trecute, la un mod de lucru colaborativ, in care vedem tot mai multe corporatii practic concurente actionand in comun pentru a exploata mai bine sinergiile existente. Exista numeroase exemple in acest sens in aproape toate domeniile de activitate. PR-ul a fost dintotdeauna o functie strategica a companiilor, in permanenta schimbare si care si-a demonstrat eficienta prin capacitatea comunicatorilor de a intelege aceste schimbari si de a se adapta canalelor de comunicare in permanenta schimbare.

Cum crezi ca se va reinventa PR-ul in urmatorii cinci ani?
Reinventarea in PR este impusa de doi factori majori: criza financiara si fenomenul social media. Presiunea crizei financiare a impus, si in PR ca si in celelalte domenii, schimbari majore. Principiul ori te reinventezi ori mori se aplica si la noi. De aceea a devenit vital sa schimbam modul de evaluare a rezultatelor actiunilor noastre de la principiul de „output” la cel de „outcome”. Nu mai este suficient pentru nimeni sa ne concentram exclusiv pe masurarea eficientei demersului de PR in numar de articole, valoare de publicitate, centimetri patrati de expunere si alte metrici clasice, ci trebuie sa evaluam modul in care actiunile de PR sprijina afacerile clientilor prin contributia concreta la cresterea eficientei financiare, a reputatiei, la managementul comunicarii interne si la implicarea industriei in dezvoltarea reglementarilor guvernamentale.

A doilea factor de schimbare a fost cresterea fenomenului social media, amplificata de explozia, incepand din 2009, a Facebook. Aceasta, alaturi de expansiunea fenomenului blogging, a speriat multe companii dar a creat si oportunitati acelora care au inteles potentialul acestei schimbari si relevanta pentru potentialii consumatori. Aceste doua tendinte au setat modul in care PR-ul se reinventeaza deja si reprezinta fundatia schimbarilor din perioada urmatoare.

Pe de alta parte, Google impune oricarui comunicator care isi propune sa obtina rezultatele planificate, sa isi redefineasca strategiile, actiunile si instrumentele utilizate. Orice comunicator trebuie sa isi extinda abilitatile catre tipologia de scriitura 2.0. Astazi este vital sa utilizam regulile de redactare ale mediului online (cuvinte cheie utile pentru cautare, linkuri, tag-uri). Un consumator care cauta pe Google informatii despre un produs sau o companie trebuie sa ajunga sa fie influentat de demersul de PR. Mai mult, tot din cauza cresterii influentei mediului online, se reinventeaza deja comunicarea de criza pe o noua paradigma. Efectele vor fi generalizate in urmatorii cinci ani. Comunicarea de criza nu mai poate fi abordata ca un fenomen de relatii media standard. Crizele de comunicare nu mai sunt provocate exclusiv de presa clasica, o criza poate izbucni si chiar izbucneste si in social media. Cum redefinim si protejam confidentialitatea, cum ne adaptam la noii actori de pe scena social media. Un client, un angajat, un prospect care posteaza un comentariu sub anonimat pe un forum poate provoca o postare pe un blog, care se poate amplifica si degenera intr-o criza de comunicare.
Companiile trebuie sa isi reevalueze politicile si procedurile interne astfel incat sa-si pregateasca toti angajatii pentru noul context. Megafonul comunicatorului este inlocuit de o orchestra in care canta toti actorii dornici de a-si impartasi opinia, cei mai multi fiind  din afara companiei. Departamentele sau agentiile de PR care au fost invatate sa comunice unidirectional trebuie sa se adapteze acum si sa foloseasca avantajele digitalizarii.

Care a fost cea mai importanta lectie pe care ai invatat-o, ca om de PR, in ultimii doi ani?
Recesiunea ne-a obligat pe toti cei din mediul de afaceri sa operam intr-un context de instabilitate, care a schimbat regulile jocului. Daca inainte de criza economica, PR-ul era o functie eficienta in contextul unei strategii coerente dezvoltate pe termen lung, acum presiunea la care sunt supusi clientii ne obliga sa reevaluam si ajustam trimestrial si uneori chiar lunar strategia.
Succesul nostru in ultimii doi ani a venit din capacitatea de a ajusta permanent abordarea si viziunea in functie de context. Am diluat protocoale si proceduri cu care operam inainte. Am sprijinit clientii pe toate verticalele, de la comunicare interna, la comunicarea pentru forta de vanzari si chiar in demersul de marketing. In acelasi timp, suntem supusi permanent presiunii deciziilor punctuale de anulare, amanare, reconfigurare de campanii, apoi de repornire brusca. Agentia V+O Communication este o  “agentie on the go”. Atunci si acolo unde clientul are nevoie, aprope 24 de ore pe zi, 7 zile pe saptamana. Eu am privit ultimii doi ani ca pe o mare oportunitate. Suntem o agentie flexibila si dinamica, iar noul context s-a potrivit ca o manusa pe abilitatile si calitatile noastre cheie: flexibilitate, adaptabilitate si capacitate de a lua decizii rapide. Am invatat sa luam decizii rapide, nu intotdeauna usoare, care au conservat stabilitatea financiara a agentiei si ne-au facut mai competitivi si mai eficienti pentru partenerii nostri de afaceri.

Cum a inceput 2011 pentru V+O Communication?
2011 a inceput preponderent cu proiecte de comunicare interna si evenimente pentru forta de vanzari. Luna ianuarie a fost o perioada aglomerata, dar plina de satisfactii. Pe langa proiectele curente, fine tunning si ajustarile strategiilor de comunicare ale clientilor din portofoliu, am raspuns solicitarilor constante venite din partea unor potentiali noi parteneri.

Cum te astepti sa evolueze lucrurile, anul acesta, in industria de PR?
Eu imi doresc o industrie de PR puternica, unita, cu o voce comuna care sa poata explica oamenilor de decizie din companii, chiar demitizand unele perceptii, beneficiile aduse de un demers de PR adaptat noilor conditii ale comunicarii multidirectionale. Imi doresc o industrie PR care sa detina in mod real locul legitim de functie strategica. O industrie in care comunicarea interna sa intre sinergie cu departamentul de HR si sa-si demonstreze eficienta in managemenul schimbarilor organizationale. 2011 va fi un nou an provocator, dar si cu noi oportunitati de reinventare. Imi doresc sa ramanem flexibili si sa putem lua decizii rapide, pentru a conserva cresterea agentiei V+O pentru al treilea an consecutiv.

Ce estimari ai in privinta pietei locale de PR?
Pentru 2010, estimam piata valoarea de 27 milioane de euro, in scadere cu 5% fata de 2009. Pentru 2011, estimam o crestere globala de aproximativ 5% a pietei de PR.

V+O Communication Romania
Cifra de afaceri (2009): 690.000 EUR
Cifra de afaceri (2010): 760.000 euro
Portofoliu de clienti: COSMOTE, Germanos, GSK Consumer Healthcare,  Kraft Foods (belVita), SAP, Trenkwalder, La Fantana, ATE Bank Romania,  1&1 Internet 

***

PROMO
PR AND THE WEB. Forum despre PR2.0 si comunicare digitala
MANAGEMENT360. Conferinta despre strategii si eficienta in management
TOP SOCIAL BRANDS. Strategiile de social media ale marilor branduri

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: