Melitta – Tradiția inovației
Reading Time: 3 minuteUn business de familie deține una dintre cele mai mari prăjitorii de cafea din Europa și este numărul 1 pe piața cafelei prăjite din Germania. Am descoperit povestea extraordinară a brandului Melitta și am vizitat fabrica din Bremen a companiei, de unde din acest an va porni cafea și către România.
Totul a pornit de la o inovație care a schimbat felul în care este savurată cafeaua. În 1908, pentru că dorea o cafea mai fină și mai ușor de savurat, Melitta Bentz a inventat primul filtru de hârtie pentru cafea din lume, revoluționând procesul de preparare a cafelei și punând bazele companiei care îi poartă și azi numele, cu sediul în Minden, Renania de Nord–Westfalia.
„Melitta Bentz a fost o doamnă fascinantă, a fost atât de inovatoare! A fondat această companie ca femeie când în Germania femeile nu aveau drept de vot, nu puteau conduce mașini, nu se puteau angaja fără permisiunea soțului. Iar ea a creat un brand puternic și a inovat permanent. A fost prima care și-a făcut publicitate – pentru că oamenii nu știau cum se folosește filtrul, a pus oameni în vitrinele magazinelor care să demonstreze cum funcționează acesta”, ne-a povestit Ebba Grebe, Chief Marketing Officer al Melitta Europe – Division Coffee, în timpul vizitei Biz la fabrica din Bremen a companiei.
De la o idee inovatoare pusă în practică, Melitta a crescut și a ajuns astăzi să fie lider de piață în Germania pe segmentele de cafea prăjită și cafea măcinată. Melitta Group, cu sediul în Minden, este un business internațional, cu operațiuni în 58 de țări, fiind apreciat la nivel global pentru tradiție, inovație și calitate. Grupul are trei divizii principale – cafea și produse din cafea, aparate pentru prepararea cafelei și, respectiv, produse pentru gospodărie.
În prezent, fiecare a treia ceașcă de cafea din Germania provine de la fabrica Melitta din Bremen. În această facilitate de producție ultramodernă, complet automatizată, sunt prăjite zilnic, cu mare atenție, boabe de cafea verde aduse din mai multe țări situate în zona ecuatorială. Cele aproape 800 de arome diferite din cafea ies la iveală doar în urma procesului de prăjire. Apoi, urmează ambalarea, fie sub formă de cafea măcinată, pentru filtru, fie de cafea boabe. Melitta Europe – Division Coffee a obținut o cifră de afaceri de 431 de milioane de euro în 2024, iar Melitta este în top 6 branduri de cafea la nivel european. Compania se află acum în plină extindere internațională, fiind deja prezentă în 50 de țări.
Iar una dintre țintele principale pentru această expansiune este România, unde Melitta intră acum alături de Maresi, având ambiții mari: să ajungă între brandurile de cafea de top de pe piața de la noi, după cum ne-a spus Florian Fritsch, Chief Sales Officer al Melitta Europe – Division Coffee. Ținta este ambițioasă. Dar, așa cum ne-au spus reprezentanții companiei, mult mai importantă este obținerea de performanțe bune pe termen lung pe piața de la noi și consolidarea brandului în rândul consumatorilor români. Piețele externe, printre care și cea din România, vor reprezenta în perioada următoare motorul de creștere pentru Melitta. În ciuda extinderii internaționale, compania nu uită că este un business de familie și abordează toate aceste planuri cu o viziune pe termen lung, sustenabilă.

În același timp, Melitta nu uită de zona artizanală a pieței de cafea. În 2020, peste drum de fabrica din Bremen, a fost fondată Melitta Manufaktur, prăjitorie de cafea de specialitate, care primește materie primă de la ferme și cooperative mici și unde o echipă de doar trei oameni produce cantități limitate de cafea de înaltă calitate, prăjită la temperaturi diferite în funcție de profilul de gust dorit și de metoda de preparare ce va fi folosită ulterior. Atenția la detalii este, de altfel, evidentă la tot pasul nu doar în clădirea Manufaktur, ci și în fabrica principală, unde totul este gândit și planificat pentru a obține cea mai bună cafea.
Biz Germania este un proiect Biz unic în lume, powered by #Melitta. Parteneri: #Beiersdorf, #Kaufland, #MercedesBenz, #Penny, #Porsche #Weihestephaner
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 390 (20 februarie – 15 martie 2025). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz