Antreprenori Interviuri PR

Mihaela Ganciu, Caracteristic: Cel mai mare impact îl au campaniile și businessurile care pun accent pe nevoile reale ale consumatorilor

7 feb. 2025 7 min

Mihaela Ganciu, Caracteristic: Cel mai mare impact îl au campaniile și businessurile care pun accent pe nevoile reale ale consumatorilor

Reading Time: 7 minute

A pornit acum zece ani pe drumul antreprenoriatului în domeniul comunicării și a colaborat, în tot acest timp, cu antreprenori din toată țara. Am discutat cu Mihaela Ganciu, fondatoarea agenției Caracteristic, despre provocările PR-ului în era digitală, dar și despre mediul antreprenorial din România.

Ce a presupus extinderea către alte orașe din România, în afara Capitalei? Care au fost strategiile cheie pe care te-ai bazat?

Extinderea agenției Caracteristic dincolo de București a însemnat o explorare a diversității regionale din România și de fiecare dată a fost vorba de a vedea ce există acolo și despre care întreaga țara ar trebui să știe. Am pornit de la recunoașterea valorii farmecului local și a specificului fiecărei zone. Apoi, am accesat rețele de cunoștințe și experiențe.

Cred că e ușor să ne uităm la locuri, orașe, regiuni străine nouă și să credem că știm ce e acolo. Eu nu știu. N-am știut. A trebuit să descopăr. Și astfel am întâlnit oameni excepționali, idei de business implementate cu devotament și muncă, iar în prezent am ajuns ca prin Caracteristic să conectez și să aduc în atenția românilor antreprenori din toate colțurile țării.

Am susținut această abordare cu o strategie bazată pe parteneriate directe cu afaceri locale pentru a identifica cea mai bună cale de a le transmite mesajul la nivel național. Am investit resurse enorme de timp în cercetarea detaliată a particularităților oamenilor pentru a înțelege specificul fiecărui oraș, al fiecărui business. Iar serviciile au fost personalizate pentru a răspunde cerințelor specifice.

Cum menții și consolidezi parteneriatele cu clienții și cum te asiguri că aceste relații sunt în continuare productive și solide?

Orice idee pare oricum atunci când e lansată public prima dată. Poate că e cea mai bună, poate e teribil de slabă, poate e chiar naivă. Timpul ne arată, pentru orice business și orice om, cum e cu adevărat. Și spun asta pentru că am pornit Caracteristic cu două fraze: „Legături între gânduri. Idei între oameni”. Tehnic, e un slogan. Pentru a fost și este un crez.

Am menținut și am consolidat parteneriatele printr-un atu „secret” excepțional: încredere. Pun accentul pe construirea relațiilor bazate pe încredere și comunicare deschisă, onestă. Prioritizez înțelegerea în profunzime a obiectivelor clienților și le ofer soluții adaptate nevoilor lor. N-aș reuși însă fără să mă raportez la fiecare colaborare ca un parteneriat pe termen lung. Recomandările primite de la clienți existenți sunt o dovadă a acestei filosofii.

Ce măsuri ai luat pentru a menține relevanța și a te diferenția într-un mediu de afaceri dinamic și plin de provocări atât în București, cât și în celelalte orașe din România?

Când am început, nu știam totul. Și mă bucur să pot spune asta chiar și acum. Când crezi că știi totul – ceea ce este oricum imposibil – nu mai ai unde să crești, nu mai ai nimic nou de aflat, nicio provocare nu mai e suficientă. Așa că una dintre măsurile luate pentru a menține relevanța a fost investiția în formare continuă pentru a fi mereu la curent cu schimbările din industrie și, mai ales, cu sentimentul general din antreprenoriat, din societatea românească. Apoi, încerc să mă raportez la orice noutate, orice discuție cu o gândire strategică pe termen lung. Întrebări ca: „Ce impact are acest produs pentru clienți?” sau „Ce poate fi învățat despre antreprenoriat de la acest om?” sunt excelente pentru a mă echilibra și pentru a afla constant ceva nou.

Nu în ultimul rând, am adoptat în munca mea și în relația cu toți colaboratorii agenției un model de lucru care prioritizează utilizarea resurselor moderne și deschiderea către nou, către a merge pe drumuri care nu sunt încă bătătorite. Și, desigur, accentul pus pe diversificarea portofoliului de clienți și pe abordările creative asigură relevanța în fața provocărilor. Oricare ar fi ele.

Cum te asiguri că agenția se adaptează rapid la schimbările din piață și cum integrezi aceste schimbări în strategia generală a agenției?

Am construit și am consolidat Caracteristic prin crezul menționat înainte și printr-o abordare în centrul căreia e flexibilitatea asigurată printr-o combinație de experimentare și învățare continuă. Am învățat pe cont propriu cât de importantă e asumarea riscurilor și testării tendințelor, chiar și a celor care par trecătoare, pentru a rămâne competitivi. Totodată, menționez și că făcut e mai bine decât perfect. Furnizarea de soluții și implementarea rapidă a feedbackului ajută enorm, pentru că reprezintă și o fundație pe care se poate construi.

Perfecțiunea există doar ca ideal. În lumea reală, visurile pot fi îndeplinite prin muncă, soluții și ingeniozitate, nu doar prin speranță.

În această idee, adaptarea rapidă la schimbările din piață presupune flexibilitate strategică, utilizarea tehnologiei și o bună colaborare cu toate părțile implicate. Dacă tot există teama că roboții vor fura joburi, atunci trebuie să vedem cum nu devenim noi roboți, ci rămânem oameni, capabili să ne adaptăm, nu predispuși înlocuirii.

Cum ai descrie peisajul de business din România în 2024, dar și la 10 ani de când ai pornit la drum Caracteristic?

Într-un cuvânt: excepțional. Oricum s-ar vedea situația la nivel macro, pe regiuni, pe cifre mai mult sau mai puțin negative, peisajul de business din România este caracterizat printr-o creștere accelerată a digitalizării, adaptării la noile tehnologii și a determinării de a fi tot mai bun, oricum ar fi celelalte elemente potrivnice.

Și, da, nu este cel mai fericit cadru. Nu simți că pentru micii antreprenori există un suport tocmai pentru a avea impact în comunitățile lor, dar acești mici antreprenori, în loc să aștepte, au făcut. Și e admirabil.

Sunt mai multe evenimente de business ca niciodată, mai mulți oameni cu experiență ca niciodată și oportunități numeroase de mentorship. Să nu crezi că știi totul reprezintă un avantaj enorm. Totodată, comunitatea antreprenorială e tot mai interconectată și dornică de progres.

Dar da, are nevoie de mai multă susținere. Sau, altfel spus, are nevoie de cât mai puține piedici și de ceea ce ar putea fi cuvântul deceniului: predictibilitate.

În ceea ce privește Caracteristic, aproape de aniversarea primului său deceniu de existență, agenția este într-un punct de maturitate. Am înțeles care sunt punctele tari, cele slabe, dar și ce poate fi învățat de azi pentru mâine.

Ce ai spune că are România (și mediul antreprenorial românesc) de oferit în afara granițelor țării?

România are de oferit creativitate, flexibilitate și o capacitate extraordinară de adaptare. Mediul antreprenorial local este susținut de tineri profesioniști talentați și de afaceri care îmbină tradiția cu modernitatea. Iar asta trebuie reținut: o societate nu e la fel ca alta. România nu e precum America, nu e ca Germania sau ca Marea Britanie. Nu e nici măcar precum Bulgaria sau Ungaria, cu care avem graniță.

Fiecare țară e aparte. Și mă bucur că am văzut în ultimul deceniu cum antreprenorii au înțeles asta. Da, nu avem fabrici de cipuri, branduri de luxury fashion, organizații farmaceutice cu impact global sau platforme digitale cu sute de milioane de useri. Dar asta nu înseamnă că n-avem nimic. Avem companii care și-au găsit calea. eMAG în e-commerce, Bitdefender în securitate cibernetică, City Grill în HoReCa sau Aqua Carpatica. Acestea sunt doar câteva exemple, dar în fiecare oraș, în fiecare regiune sunt multe, foarte multe.

România are un mediu antreprenorial dinamic, cu o forță de muncă de la care, dacă o respecți și-i susții pregătirea, ai de câștigat enorm pe termen lung. Și multe dintre costurile de trai sunt încă acceptabile, față de alte țări la care acum 10 ani ne uitam cu jind.

Care sunt tendințele majore pe care le-ai identificat în industria relațiilor publice în acest an și cum ai adaptat strategiile agenției pentru a le aborda?

În 2024, principalele tendințe în PR au fost digitalizarea accelerată, comunicarea prin micro-influenceri și accentul pe sustenabilitate. Orientarea către platformele emergente și formatele scurte de conținut (precum Instagram Reels, YouTube Shorts sau TikTok), pentru a ajunge la audiențe mai tinere sau mai diverse ca niciodată, a fost mai vizibilă ca niciodată anul acesta. Turul întâi al alegerilor prezidențiale e un studiu ce caz în sine pentru toți: cetățeni, oameni de comunicare, publicitari, sociologi, profesori etc.

Clienții cu care am lucrat în 2024 n-au avut încă cerințe de a comunica prin Caracteristic pe Instagram sau TikTok, ori prin content marketing de tip newsletter, dar am avut discuții cu mulți dintre aceștia despre cum s-ar putea poziționa.

Ce am mai remarcat în 2024 e că autenticitatea a devenit un principiu fundamental, utilizatorii căutând branduri care comunică cu empatie și transparență, nu doar prin mesaje comerciale, standard, aproape robotice. Personalizarea conținutului pentru fiecare platformă social media este crucială, având în vedere diversitatea limbajului și a așteptărilor specifice fiecărei audiențe. E de așteptat ca în 2025 să fie chiar mai important.

De asemenea, integrarea inteligenței artificiale și a tehnologiilor emergente va influența strategiile de comunicare. Oferă deja modalități inovatoare de interacțiune cu publicul și e un playground în care nimeni n-are cu adevărat răspuns. E faza de experimentare. Aplicațiile AI nu sunt nici inutile, nici salvatoare. Contează cum le folosim.

Care sunt provocările în această industrie acum spre final de 2024 și cu pregătire pentru 2025?

Cred că cea mai mare provocare cuprinde toate industriile, nu doar pe cea de comunicare: provocările economice. Bugetele alocate pentru comunicare și promovare vor fi primele afectate de optimizări. Pentru unele companii poate fi o decizie bună, dar pentru cele mai multe este una care poate avea efecte negative puternice pe termen lung.

Este apoi provocarea senzației de saturare. Platformele digitale au redus enorm costul informării și divertismentului până la a fi de-a dreptul gratuit. Dar când ceva e gratis, nici nu-l prețuiești la fel. La asta se adaugă și neîncrederea. Nici liderii de opinie sau intelectualii din societate, nici presa nu se mai bucură de aceeași încredere. Nu se va întâmpla nicio minune aici, e de muncă pentru a reveni la un nivel sănătos.

Este apoi presiunea pentru rezultate rapide, într-o perioadă în care strategiile de PR necesită investiții pe termen lung.

În egală măsură, după 2024, anul marilor alegeri în România și în lume, intuiesc o nevoie de la consumatori și societate ca brandurile să se implice activ în conversațiile relevante din mediul online pentru a rămâne relevante în fața evenimentelor curente. Nu neapărat să fie agresive într-o parte sau alta, că nu e vorba de a antagoniza publicul, dar și ele fac parte din societate, iar societatea trece și prin momente dificile.

Pentru a se adapta la aceste tendințe, agențiile de PR trebuie să dezvolte strategii flexibile care să prioritizeze autenticitatea și personalizarea. Acestea ar trebui să investească în formarea echipelor pentru a utiliza eficient noile tehnologii și să creeze conținut care nu doar informează, ci și angajează audiența într-un mod semnificativ.

Cum ai caracteriza evoluția agenției în ultimul an? Și cum vezi evoluția agenției în următorul an sau doi?

În 2024, agenția Caracteristic a înregistrat o creștere semnificativă prin numărul de clienți adăugați în portofoliu, inclusiv startup-uri și branduri regionale, expansiunea proiectelor în alte orașe din România, cu o prezență puternică în regiunea de Nord-Est, și colaborările de lungă durată, cu peste 80% dintre clienți revenind pentru noi proiecte.

Pentru 2025–2026, planurile includ explorarea mai intensă a plajei de inițiative antreprenoriale locale și creșterea capabilităților agenției prin noi tehnologii.

Ce ai învățat în ultimul an?

A fost un an de adaptare continuă, iar lecțiile principale includ importanța flexibilității, valoarea colaborărilor autentice și rolul empatiei în comunicare. Ziceam de saturație în online. O soluție pentru a diminua acest sentiment în rândul oamenilor e de a comunica mai sincer, mai transparent. Mii de ani, omenirea s-a mobilizat, a învățat și a evoluat prin povești. Nu ar trebui să uităm asta. Și nu povești de adormit adulți și copii, ci storytelling pornit din sinceritate.

Piața de comunicare este în continuă mișcare, iar capacitatea de a pivota rapid este esențială. Și nu pot spune că am învățat acum, am făcut-o din primul an, dar în 2024 am văzut încă o dată că cel mai mare impact îl au campaniile și businessurile care pun accent pe nevoile reale ale consumatorilor. Astfel, pentru Caracteristic, relațiile de încredere cu clienții au adus nu doar rezultate mai bune, ci și recomandări care susțin creșterea pe termen lung.

Articole pe aceeași temă: