Analize Tech

Mobile World Congress – Ziua 2

3 mart. 2015 7 min

Mobile World Congress – Ziua 2

Reading Time: 7 minute

In cea de-a doua zi petrecuta la Mobile World Congress din Barcelona, am cautat sa descoperim cele mai interesante aspecte legate de aplicatiile mobile si noile tehnologii. 

Articol redactat la fata locului de catre echipa Syscom Digital.

foto 1 e1425401816139

Contextul global ne este familiar, trendurile in materie ne sunt cunoscute, insa la Barcelona ne-am propus sa vedem daca si cum se aplica toate aceste informatii de catre „mai marii” industriei de tehnologie mobila.

Previziunile specialistilor arata ca piata globala a aplicatiilor mobile va depasi 77 miliarde USD pana in 2017, dat fiind ca 46% dintre utilizatorii de aplicatii au declarat ca au platit pentru acestea. In medie, un utilizator petrece mai mult de 30 de ore pe luna utilizand in acest timp mai mult de 20 de aplicatii.

La Barcelona se vede azi destul de clar evolutia spectaculoasa a acestei categorii a industriei mobile. In ultimul an, investitorii au finantat multe dintre aplicatiile care prezentau potential, furnizorii de servicii noi au devenit tot mai numerosi pe piata, iar dezvoltatorii de aplicatii au inceput, in sfarsit, sa aiba profituri reale. Daca ne gandim bine, in urma cu doi-trei ani, aproape fiecare dintre noi avea cate o idee despre o aplicatie noua, iar astazi, toate aceste aplicatii care ieri erau simple idei sau, cel mult, proiecte pe hartie, au finantare, echipe de dezvoltatori si demo-uri lansate. Povestile de succes ale unor aplicatii precum „Flappy Bird” sau „2048” au fost o adevarata inspiratie pentru generatia actuala de „app developers” pentru care o idee originala nu mai pare un tel asa de indepartat.

Asadar, primul popas al zilei a fost la App Planet. 

foto 2 e1425400735560

In linii mari, din ce am observat pe parcursul show-ului de la Barcelona, se creioneaza patru tipuri mari de aplicatii mobile care vor cunoaste o dezvoltare semnificativa in 2015.

Aplicatiile de e-commerce mobil

Operatorii de comert electronic s-au adaptat relativ repede cerintelor mobile, lucru vizibil si la noi in tara. Majoritatea jucatorilor din domeniu au cheltuit anul trecut, la nivel global, milioane de dolari pentru a-si securiza bazele de date de clienti si pentru a-si mari cota de piata pe segmentul mobil. Mai sunt, insa, cateva bariere de trecut: un numar semnificativ de utilizatori insa folosesc mobilul in primul rand ca „discovery channel”, pentru a naviga printre aplicatii sau pe web in cautare de produse, dar in momentul cand trebuie sa finalizeze comanda migreaza catre desktop.

Marea provocare a anului in comertul mobil va fi invariabil legata de „deep linking” acele linkuri care „duc” utilizatorul intr-o anumita parte in cadrul unei aplicatii. Facand o comparatie, functioneaza similar cu o pagina web in interiorul unui website. “Deep link-urile” sunt folosite cu succes in campanii de loializare si angajare a utilizatorilor intrucat le permit aplicatiilor de e-commerce sa promoveze un anumit produs concret in interiorul unei alte aplicatii (mobile games, de exemplu).

La Barcelona, am auzit vorbindu-se mult despre cum anul acesta vom avea tot mai multi retaileri care raporteaza tot mai multe achizitii via device-uri mobile.

Jocurile pe mobil

Vremea cand dezvoltarea jocurilor digitale se facea doar „de dragul artei” a apus demult, arta fiind inlocuita de stiinta si chiar mai mult, de strategii comerciale si de marketing. Un „killer app”, asa cum a fost catalogat jocul „Candy Crush”, este dovada vie ca dezvoltatorii au descoperit o formula de succes. Daca ne uitam in Apple Store, peste 75% dintre aplicatiile din categorie sunt o variatie de continut pe aceeasi tema. Imitatia este extrem de profitabila. O alta aplicatie de succes, „2048”, are nu mai putin de 600 de aplicatii „copycat”. Una peste alta, piata jocurilor pe mobil a generat venituri de 21 miliarde de dolari in 2014, conform unui raport „Superdata Research”. Numai in Statele Unite jocurile reprezinta peste o treime din cheltuielile lunare ale utilizatorilor digitali. Dupa o perioada de crestere initiala, piata in care concureaza actualmente mii de dezvoltatori de jocuri, intra acum intr-un stadiu de maturitate. Insa o data cu piata, cresc si costurile : targetarea userilor, costurile de reach, costurile de dezvoltare, toate sunt cu plus. Toate acestea nu duc decat la o singura concluzie: dezvoltatorii mici si independenti nu pot ignora platforma digitala, in timp ce publisherii mari, care au cea mai mare cota de piata (companii precum King, Activision sau Zynga) trebuie sa-si puna la punct o strategie digitala fiabila.

Aplicatiile de socializare

Daca in 2014, cand Facebook a achizitionat atat WhatsApp cat si Instagram, ne-am spus cu totii ca nu va fi nevoie prea curand sa ne cream un nou username si o noua parola, iata ca anul acesta noi servicii isi fac aparitia (inclusiv in peisajul MWC) – Snapchat, Tango, YikYak. Totodata, in Asia, doi giganti, WeChat si Line domina pietele domestice. Vestea buna pentru investitori este ca aceste aplicatii pot fi clar monetizate prin oferirea de date catre marketeri si prin crearea unor platforme de publicitate mobila foarte eficiente. Exista o cantitate uriasa de informatii despre utilizatori. Aur curat in campaniile targetate eficient !

foto 3Aplicatiile de securitate

Create pentru a ne imbunatati „vietile digitale”, acest grup de aplicatii a cunoscut un avant apreciabil in ultimul an. In zona de aplicatii gazduita de MWC – App Planet – am remarcat multe aplicatii de securitate, incluzand aici de la plati securizate, mobile id, si pana la comunicare securizata cu flota.

Dezvoltatorii au creat platforme, in special dedicate oamenilor de afaceri, in care toate documentele, e-mail-urile, contactele, pe scurt – tot mediul de lucru – este transferat intr-o singura aplicatie, iar datele pot fi accesate de oriunde si oricand in deplina siguranta. Provocarea cu care se vor confrunta anul acesta principalii furnizori va fi gasirea modelului potrivit de business. Dezvoltatorii stiu ca doar 3% dintre utilizatori platesc efectiv pentru servicii mobile premium, iar monetizarea pare a fi o tinta cu bataie lunga.

 Si la „4 Years from Now” am descoperit o serie de aplicatii interesante. Lansat anul trecut, programul „4YFN”din cadrul MWC a adunat in 2015 multe start-up-uri – noi am numarat peste 60-70 de companii -, de la servicii de cloud, aplicatii de taxi, sisteme de parcari, pana la jucarii si robotei.

Un mic ecosistem mobil in miniatura care strange laolalta, timp de trei zile, peste 150 de speakeri in 40 de workshop-uri interactive. 4YFN este organizat in jurul a trei teme principale si aduce trei competitii destinate startup-urilor, cate una pentru fiecare tema: Disrupted by Mobile (provocarile intampinate de industria traditionala atunci cand se confrunta cu transformarile generate de tehnologiile mobile), IoT (designul produselor digitale, noi dispozitive, imprimarea 3D si orice are legatura cu interactiunea dintre oameni si obiecte in format fizic) si Digital Media (noile moduri de a explora, genera si consuma continut). Dintre start-up-urile finaliste, ne-au atras atentia fondatorii aplicatiei ChopChop. Practic, ei reinventeaza modul in care gatim, transformand retetele traditionale – statice, cu pasi ficsi – intr-un ghid modular, flexibil si personalizat. Similara navigatiei GPS din autovehicul, aplicatia iti arata care este cea mai buna metoda de a-ti pregati meniul, te ghideaza in timp real si reia programul daca apar greseli. ChopChop poate fi platforma din bucataria conectata a viitorului care integreaza mai multe gadgeturi.

Am ramas in minte cu o idee:

Peste tot unde mergem, ne lovim de expresia «mai mult» – mai multa viteza, mai multe servicii, mai multa mobilitate, mai multa compatibilitate. Utilizatorii asteapta, pur si simplu, tot mai mult de la tehnologiile existente. In acest context, acum este timpul de a indrazni! Ideile originale, serviciile cu valoare adaugata, device-urile care au acel ceva «mai mult» au sanse reale, acum mai mult ca oricand, de a reusi intr-o industrie care se extinde extrem de rapid si spectaculos”.

foto 8In privinta noilor tehnologii, conceptul „5G” s-a auzit rostit de sute de ori la Barcelona. Inca din sesiunea de deschidere a MWC, CEO-ul Ericsson, Hans Vestberg, vorbind despre ritmul alert cu care se schimba industria telecom si facand referire la tehnologiile 5G si „Internet of Things” (IoT), declara ca: „Vedem o trecere clara de la produse fizice la servicii digitale. Apar noi modele de business, dar și noi moduri de a rezolva probleme vechi, moduri care permit un plus de eficienta. Cu ajutorul instrumentelor digitale, poti fi cu adevarat mai aproape de clienti”. 

De la a fi insa pe buzele tuturor si pana la dezvoltarea efectiva mai sunt inca multi pasi de facut. In multe tari, printre care si Romania, doar ce a inceput sa se extinda dezvoltarea 4G ; de fapt, doar 8% din totalul conexiunilor mobile globale au la baza 4G, in timp ce peste 60% inca folosesc tehnologia 2G.

Chiar si asa, MWC 2015 pare a fi locul potrivit pentru a afirma ca acum este timpul sa vorbim despre 5G ! Lumea viitorului va fi „super-conectata”, iar toate aceste transformari tehnologice trebuie sa faca fata unor provocari reale. Sa ne gandim numai la conexiunile pe care o tehnologie de tipul IoT le impune. Oricat ar fi de impresionanta, tehnologia 4G de azi nu poate suporta decat conexiuni care ajung la cateva zeci de miliarde. Ei bine, in noua era IoT, numarul conexiunilor ar ajunge la mai bine de 100 de miliarde; tot ce vom vedea va fi conectat: de la periuta de dinti, ochelari si pana la robotii de paletizare folositi in fabrica. 5G inseamna, in primul rand, multa inovatie. Ramane de vazut daca ne-o putem permite in viitorul apropiat sau mai avem de asteptat, dat fiind ca o astfel de tehnologie cere investitii masive. Concret, majoritatea expertilor din industrie se asteapta sa vedem in premiera primele aplicatii 5G de-abia la Olimpiada din 2020 de la Tokyo.

Si pentru ca tot am deschis subiectul noilor tehnologii, maine vom fi in cautarea celor mai interesante device-uri mobile lansate la editia de anul acesta a Congresului de la Barcelona. Ramaneti conectati! 

 

 

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: