Analize

Povestea celor 100 de afaceri6 min

20/02/2014 4 min read

author:

Povestea celor 100 de afaceri6 min

Reading Time: 4 minute

<p> <strong>Benjamin Rohe a reusit sa acumuleze in 15 ani mai multa experienta in business decat un intreg departament de multinationala. Nu are inca 100 de povesti de afaceri, dar isi urmeaza cu pasi grabiti visul de a ajuta 100 de start-up-uri sa avanseze in liga celor mari. </strong></p> <p>  </p> <p> Personajul povestii nu detine 100 de companii, nici nu a lucrat pentru 100 de angajatori. La putin peste 30 de ani, nici n-ar fi avut cand sa atinga aceasta cota. Insa visul lui Benjamin Rohe este acela de a ajuta 100 de companii tehnologice sa se lanseze din zona start-up-urilor in cea a jucatorilor de succes din online. Iar spre deosebire de majoritatea specialistilor din online, neamtul isi urmeaza visul imbratisand esecul ca pe un lucru natural. Rohe este un personaj atipic, poate cel mai indraznet si nonconformist antreprenor pe care l-am intalnit pe parcursul sederii noastre la Berlin, desi prima impresie pe care ne-a lasat-o a fost aceea a unui personaj sobru si conformist.</p> <p>  </p> <p> Benjamin Rohe nu a fost niciodata foarte pasionat de scoala. In loc sa isi urmeze traseul universitar pe care orice parinte il doreste pentru copilul sau, Rohe s-a indragostit de online de la varsta de 15 ani, iar la 17 ani avea propria companie. A facut un parteneriat cu un amic pentru a pune bazele Web AG, primul serviciu german de unified messaging – transmiterea gratuita a e-mailurilor, faxurilor si SMS-urilor.Totul se intampla in 1998 la subsolul casei partenerului sau de afaceri, iar la scurt timp companiile de advertising faceau coada la usa lor, oferindu-le contracte tentante. “Atunci am facut primii bani seriosi. Demarasem tratativele pentru a ne lista la bursa si singurele mele griji erau culoarea Ferrari-ului pe care urma sa-l cumpar si cum imi voi petrece timpul pe insula privata la care visam.” Insa a urmat o brusca trezire la realitate, cand, la inceputul lui 2000, bubble- ul tehnologic s-a spart, veniturile companiei au scazut cu 90%, iar listarea s-a anulat.</p> <p>  </p> <p> “La doar 21 de ani devenisem falit si ma gandeam ca voi fi obligat sa ma intorc la scoala”, ofteaza el. A decis in schimb sa-si mai incerce norocul inca o data in online si a inceput sa creeze platforme web pentru Dicota, Olymp si Moeve prin care acestia puteau vinde propriile produse direct catre clientii finali, sarind din schema clasicii retaileri. Cum piata de online sales era mica – in Germania nu existau multi oameni dispusi sa plateasca cu cardul online, in 2001 – a parasit afacerea si s-a alaturat Buongiorno, o companie italiana cu fonduri de 90 milioane de dolari care oferea servicii de mobility. Odata cu angajarea, Rohe s-a mutat in Berlin, oras care l-a surprins.</p> <p>  </p> <p> “Locuiam intr-un penthouse de langa cladirea guvernului si chiria era aici mai mica decat intr-un apartament normal din orasul meu natal de 100.000 de locuitori. Mi-am spus ca ceva nu e in regula, dar imi placea la nebunie”, se amuza el. Aici a fost fascinat de diversitatea culturala a orasului si de deschiderea tinerilor catre afacerile online, motiv pentru care a decis sa ramana in capital pe termen lung. Rohe s-a ocupat de operatiunile companiei timp de sase ani, iar Buongiorno ajunsese de la 100 de angajati la 1.200. In paralel, derulase afaceri in energia solara alaturi de tatal sau, astfel ca a reusit sa se debaraseze definitiv de titulatura de “tanar falit”, capatata in urma esecului Web AG, motiv pentru care a decis sa investeasca in start-up-uri.</p> <p>  </p> <p> A parasit Buongiorno si s-a alaturat pentru o scurta perioada companiei CNM, specializata in investitiile in start-upuri, iar in paralel a devenit advisor pentru Deutsche Telekom in demersul acestora de a crea un incubator-accelerator pentru afacerile din IT. Rohe s-a ocupat timp de doi ani de pozitionarea retelei Deutsche Telekom in piata start-up-urilor, dupa care a renuntat la colaborarea cu acestia si s-a retras din grupul CNM in 2011,  pentru a se dedica exclusiv unei cariere individuale de business angel, sub umbrela MAS (Make A Startup) Angel Fund. “Scopul meu in viata a devenit in acel moment sa ajut 100 de oameni sa porneasca de la zero companii de succes”, spune el, la fel de relaxat ca si cum ar vorbi despre un meci de fotbal.</p> <p>  </p> <p> In momentul de fata tanarul Rohe a ajuns la cota 15 din 100 si este actionar minoritar in zece start-up-uri. Investeste intre 50.000 si 150.000 de euro in companii din IT si publicitate si achizitioneaza pachete de maximum 28%, planificand exitul la aproximativ trei ani de la investit ia initiala. Insa dincolo de toate aceste coordonate, Rohe are un criteriu de selectie a businessurilor destul de inedit: “De la bun inceput, cand aleg oamenii pe care incerc sa-i finantez, ma intreb daca ei sunt genul de oameni cu care as iesi la o bere. Probabil ca prin acest criteriu exclud multi antreprenori grozavi, dar parerea mea e ca viata e prea scurta pentru a-ti petrece timpul cu nesimtiti”, explica el, cu un zambet in coltul gurii.</p> <p>  </p> <p> Printre atuurile pe care le aduce Benjamin Rohe in companiile  pe care  le ajuta se numara si cultura esecului. Rohe nu se teme sa vorbeasca despre propriile esecuri,  impotriva, atunci cand este intrebat de ele isi schimba pozitia in scaun, parca pregatit sa se aseze mai  confortabil pentru o insiruire lunga. “Ma bucur de toate esecurile mele, culminand cu acel Ferrari pe care nu mi l-am mai cumparat. Daca nu ai esecuri, inseamna ca niciodata nu te-ai straduit suficient de mult”, spune el. In paralel cu activitatea de business angel, Rohe s-a apropiat de mediul universitar.</p> <p>  </p> <p> A tinut cursuri despre antreprenoriat online, dar si despre esec, la Zeppelin University, Maastricht, Stockholm School of  Entrepreneurship, CDTM Munich, ESMT Berlin si TU Berlin si isi doreste sa schimbe ceva in sistemul universitar din Berlin, pentru a-l face mai deschis catre incurajarea si chiar finantarea start-up-urilor, dupa  modelul  universitatilor din Statele Unite. Benjamin Rohe compara antreprenoriatul cu cocaina, il vede ca pe un drog la care nu poti renunta. Este convins ca la un moment dat va reveni la prima lui dragoste si va dezvolta propria companie, insa pentru moment isi urmeaza visul: vrea sa atinga borna 100 in calitate de business angel.</p> <p>  </p> <p> Citeste si:</p> <p> <a href=”https://www.revistabiz.ro/fabrica-de-strat-up-uri-1652.html”>Fabrica de strat-up-uri</a></p> <p> <a href=”https://www.revistabiz.ro/ursul-de-pe-johannisstrasse-1653.html”>Ursul de pe Johannisstrasse</a></p> <p> <a href=”https://www.revistabiz.ro/un-londonez-la-berlin-1655.html”>Un londonez la Berlin</a></p>

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE