Stiri

A fost publicat proiectul de OUG care ieftinește alimentele. Ce produse sunt vizate

Reading Time: 2 minute

Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale a afișat pe site-ul propriu, în secțiunea „Transparență Decizională”, un proiect de Ordonanță de Urgență, prin care se propune limitarea adaosurilor comerciale practicate în procesarea și comercializarea unor produse alimentare esențiale, cu scopul stopării creșterii prețurilor pentru aceste categorii de produse.

Potrivit prevederilor actului normativ, pentru o perioadă de 3 luni, cotele de adaos comercial pentru produsele alimentare prevăzute în anexa actului normativ vor fi limitate astfel:

  • maximum 20% la procesator, aplicată față de costul de producție al produsului, calculat potrivit reglementărilor contabile în vigoare, în care sunt incluse cheltuielile directe și indirecte
  • maximum 5% practicată în mod cumulat pe întreg lanțul de distribuție, indiferent de numărul de distribuitori pe lanț și aplicată față de prețul de achiziție, la care se adaugă cheltuielile operaționale
  • maximum 20% la comerciant, la vânzarea cu amănuntul și cash&carry, aplicată față de prețul de achiziție la care se adaugă cheltuielile directe și indirecte ale comerciantului; în cota de adaos comercial de maximum 20% vor fi incluse și remizele și risturnele, prevăzute în art.3 pct. 6 din Legea nr. 81/2022 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar.

Alimentele care se vor ieftini

Lista alimentelor care vor beneficia de prevederile acestui act normativ, discutată și agreată cu toate părțile implicate în producția și comerțul cu alimente, prevăzută în Anexa ordonanței de urgență, cuprinde:

  • pâine albă simplă 300 – 500 grame, fără specialități;
  • lapte de vacă proaspăt 1.5% grăsime,1l;
  • brânză telemea de vacă vrac;
  • iaurt simplu din lapte de vacă, grăsime 3.5%, max. 200 gr.;
  • făină albă de grâu ”000” 1 kg;
  • mălai 1 kg;
  • ouă găină calibru M 10 buc.;
  • ulei de floarea soarelui 1 l;
  • carne proaspătă pui: pui întreg, tacâmuri de pui, pulpe pui întregi cu os, aripioare de pui;
  • carne proaspătă de porc: carne de lucru, pulpă de porc cu os și fără os, spată porc;
  • legume proaspete vrac: roșii (tomate), castraveți, ceapă galbenă, fasole uscată, morcovi, ardei gras, ardei capia;
  • fructe proaspete vrac: mere roșii și mere golden, prune, pepene roșu, struguri de masă;
  • cartofi proaspeți albi vrac;
  • zahăr alb tos 1 kg.

Propunerile actului normativ sunt rezultatul dialogului demarat de Guvernul României cu reprezentanții Asociației Marilor Rețele Comerciale din România și cei ai federațiilor reprezentative din domeniul procesării produselor alimentare.

Proiectul de Ordonanță de Urgență poate fi consultat aici.

Cristi Dorombach

Recent Posts

Ultimele zile pentru redirecționarea a 3,5%. „În cazul nostru, la fel ca în cazul multor ONG-uri din România, impactul proiectelor noastre este unul real”

Doar până pe 27 mai 2024, persoanele fizice mai pot alege cum sunt folosiți 3,5% din impozitul lor, prin redirecționarea…

28 de minute ago

Banca Transilvania a obținut un profit mai mare cu 35% în primul trimestru din 2024

Banca Transilvania a obținut rezultate pozitive în primele trei luni ale anului, cu creșteri ale economiilor clienților, soldului creditelor, volumului…

17 ore ago

AI Expo Europe: Cea mai mare conferință despre AI din Europa Centrală și de Est are loc în octombrie la București

AI Expo Europe, cea mai mare conferință interactivă din Estul și Centrul Europei, va decripta impactul Inteligenței Artificiale asupra prezentului,…

18 ore ago

UniCredit este partener al RAD ART FAIR 2024. Discount-uri de 20% la achiziția biletelor cu cardul

UniCredit Bank devine anul acesta partenerul RAD ART FAIR 2024, cel mai important eveniment dedicat scenei de artă contemporană din…

19 ore ago

Studiu KilometrulBine despre siguranța rutieră pietonală: traversarea neregulamentară e în topul comportamentelor negative

KilometrulBine, platforma de responsabilitate socială a mărcii Dacia, a lansat un studiu amplu ce și-a propus să aducă în prim…

19 ore ago

Pledoarie pentru strategie

Marketerii spun că, în continuare, companiile nu apreciază pe deplin fundamentele marketingului – strategia și managementul de brand. Am discutat…

19 ore ago