Companii Business Interviuri Lifestyle Tech

Radu Nicolau, AudioTribe: Ce cărți ascultă românii

15 mai 2023 4 min

Radu Nicolau, AudioTribe: Ce cărți ascultă românii

Reading Time: 4 minute

Din ce în ce mai mulți români își îmbunătățesc rutina de citit cu cărți în format audio, o tendință evidențiată și la nivel european. Care este specificul pieței din România, ce titluri preferă românii, cum ia naștere un audiobook și care este importanța unui narator?

O piață de peste 12 milioane de euro

De la an la an, cărțile audio câștigă popularitate în rândul cititorilor datorită unor beneficii incontestabile, cum ar fi ascultarea în mișcare și multitaskingul. Dacă în 2021 valoarea pieței de carte din România se ridica la 100 de milioane de euro, iar vânzările de cărți digitale aveau o cotă de mai puțin de 0,5%, în momentul de față piața locală de carte digitală se apropie de 5% din totalul pieței. Se constată un ritm rapid de creștere, pentru următorii 5 ani ar trebui să ne așteptăm ca piața de carte digitală să ajungă la aproximativ 10% din totalul vânzărilor de carte – la peste 12 milioane de euro, spun jucătorii relevanți de pe piața din România.

Ponderea e-book-urilor în cifra de afaceri a crescut rapid, însă majoritatea utilizatorilor continuă să aleagă audiobook-urile. În medie, se ascultă în jur de o carte pe lună (între 4 și 8 ore de ascultare), iar abonamentul cel mai popular este cel de ,99 euro, adică aproximativ 35 de lei. Din perspectiva cititorului, într-o perioadă în care inflația devine agresivă, cartea digitală, fie că vorbim despre audiobook-uri sau e-Bookuri, devine o variantă foarte atractivă – o carte digitală poate fi chiar cu până la 50% mai ieftină comparativ cu una tipărită”, spune Radu Nicolau, cofondator al AudioTribe, platform[ românească de audiobook-uri.

Cititori și preferințe

În România predomină două categorii de cititori: cei loiali cărților în format print (eventual și e-book) și cei care nu au timp suficient pentru a citi și aleg audiobook-uri, citind în timp ce sunt pe drum, în trafic, fac sport sau activități casnice. „În timp, ne așteptăm ca deschiderea către cărți audio să crească, iar cititorii să înceapă să alterneze din ce în ce mai mult cărțile în format fizic cu cele în format audio. Cărțile audio de dezvoltare personală sunt cele mai populare în România, deși în piețe dezvoltate – precum cele nordice – în topurile favoritelor sunt genurile thriller, crime, romance și fantasy”, explică Radu Nicolau.

Iar în ceea ce privește sfera de business, companiile încep să dezvolte politici de life-long learning și să înțeleagă că trebuie să faciliteze învățarea în momentele în care angajatul are disponibilitatea și energia să facă asta. Astfel, din ce în ce mai multe companii solicită pachete și abonamente de cărți audio pentru angajații lor, în special pentru a facilita ascultarea cărților în timpul navetei sau al călătoriilor de serviciu. Iar unele companii oferă acest beneficiu ca o componentă a pachetului de relaxare & entertainment, arată reprezentantul AudioTribe.

Cum ia naștere un audiobook

Un audiobook ia naștere cam în 45 de zile și cuprinde mai multe etape: alegerea naratorului, programarea sesiunilor de înregistrare, editarea materialului înregistrat (pentru a elimina pauzele, eventualele zgomote sau repetițiile naratorului), redactarea materialului editat (ascultarea înregistrării concomitent cu lectura cărții de către un editor pentru a identifica greșelile), corectarea materialului, explică Dan Vidrașcu, CEO al Voxa, platformă de audiobook-uri și ebook-uri în limba română. Cea mai lungă durată a unui audiobook în limba română înregistrat de Voxa este de 35 ore (romanul „David Copperfield” în lectura Iuliei Drăghici), iar cea mai scurtă durată o au rezumatele unor cărți (de exemplu, rezumatul cărții „Gândirea laterală”, narat de Emilia Bebu, are o durată în format audio de doar 11 minute).

Dan Vidrascu 2023

Ce se caută

Pentru începutul lui 2023, pe primele locuri în topul cărților puse în biblioteca virtuală Voxa pentru a fi ascultate de către utilizatori se află atât titluri din zona de dezvoltare personală, cât și de ficțiune: „De ce nu mi-a spus nimeni asta până acum? Sfaturi practice pentru zile cu susul în jos”, „Creierul copilului tău”, „Sentința de la miezul nopții”, „Gândește ca un călugăr”, „Gânduri către sine însuși” sau „Acționează și gândește ca o pisică”.

În ceea ce privește AudioTribe, „începuturile de an sunt de obicei puternice pe piața de carte digitală, însă 2023 a fost mult peste așteptări”, spune cofondatorul Radu Nicolau. „Am lansat, în premieră în România, «Rezervă», volumul de memorii al Prințului Harry, la aceeași oră cu lansarea internațională în 16 țări. Am înregistrat un record de ascultare pentru un audiobook nou apărut, fapt ce s-a reflectat și în cifrele excelente din primul trimestru – vânzări de audiobook-uri și e-bookuri cu 82% mai mari – deci aproape duble – față de primul trimestru al anului 2022.”

O NOUĂ PROFESIE: VOCEA CĂRȚII

Digitalizarea industriei de carte și apariția primelor platforme de audiobook-uri în limba română au condus la apariția unei noi profesii pe piața muncii din România, care devine tot mai populară în rândul actorilor și al jurnaliștilor: naratorul de cărți în format audio. „Un narator de audiobook-uri câștigă între 200 și 500 de euro net pentru fiecare carte citită, în funcție de notorietatea pe care o are, dar și de lungimea și de complexitatea cărții citite”, arată Dan Vidrașcu, CEO al Voxa.

Array

Articole pe aceeași temă: