Companii Interviuri Stiri

Reinier Schlatmann, CEO Philips ECE: Apare o nouă eră în domeniul sănătății

27 nov. 2020 10 min

Reinier Schlatmann, CEO Philips ECE: Apare o nouă eră în domeniul sănătății

Reading Time: 10 minute

Traversăm o perioadă tulbure, care are un impact profund asupra noastră ca indivizi, dar și asupra societății globale. Reinventarea, readaptarea sunt principalele elemente care marchează o nouă etapă în cadrul general de business, ceea ce conduce la un mod diferit de vedea și a face lucrurile. Reinier Schlatmann, CEO Philips Europa Centrală și de Est a explicat într-un interviu exclusiv pentru Biz că, în actuala paradigmă globală, digitalizarea și noile tehnologii sunt esențiale pentru dezvoltarea tuturor domeniilor, dar în special cel al sănătății. Compania olandeză Philips vrea să își concentreze întregul business pe domeniul medical și de îngrijire personală.

 

Suntem în mijlocul unui an dificil. Cum a fost această perioadă pentru Philips?

Am tratat și vom trata sprijinul acordat personalului medical în aceste vremuri dificile ca o prioritate de top. Ne-am mobilizat resursele la nivel global pentru a îndeplini angajamentele noastre: satisfacerea continuă a cerințelor clienților, asigurarea sănătății și siguranței angajaților noștri, precum și continuitatea activității. Sunt mândru de oamenii noștri din toate colțurile lumii, oameni care s-au implicat în susținerea furnizorilor de servicii de sănătate și a pacienților în lupta împotriva COVID-19. Avem un portofoliu vast de produse, servicii și soluții care pot contribui la identificarea abordării potrivite în ceea ce privește pregătirea, capacitatea de reacție și nevoile de recuperare în cazul unei boli respiratorii infecțioase precum COVID-19.

În plus, Fundația Philips – platforma centrală dedicată activităților de CSR din cadrul companiei – contribuie la combaterea pandemiei de COVID-19. Am înființat Fundația Philips pornind de la convingerea că, prin cooperare și cu ajutorul inovației, putem rezolva unele dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă lumea și, astfel, putem face diferența acolo unde contează cu adevărat. Chiar în prima parte a anului, Fundația a sprijinit sistemul național de sănătate din România prin donarea de fonduri și de echipamente medicale.

Este evident că pandemia de COVID-19 este departe de sfârșit. Echipele noastre se vor concentra în continuare pe misiunea lor, aceea de a îmbunătăți viețile oamenilor, o misiune care a devenit mai importantă ca niciodată în această perioadă. Sunt mulțumit că am reușit să ne îndeplinim planurile, în ciuda acestui context dificil.

Philips a publicat raportul Future Health Index 2020. Care este viziunea companiei pentru viitor, conform acestui raport?

Future Health Index 2020 este primul studiu global de acest fel, realizat cu sprijinul Philips, care se concentrează pe următoarea generație de profesioniști din domeniul sănătății. Studiul își propune să identifice cât sunt de pregătite țările lumii să răspundă provocărilor globale ale sistemului de sănătate. Scopul său este de a oferi informații credibile profesioniștilor din domeniul sănătății, autorităților publice și pacienților, pentru a îmbunătăți experiența îngrijirii medicale.

Primul studiu FHI a fost realizat în 2016, însă acum este pentru prima dată când este inclusă și România în cercetare. În plus, cel mai interesant aspect cu privire la raportul de anul acesta este că analizează așteptările și experiențele tinerilor profesioniști din domeniul sănătății, cu vârsta sub 40 de ani. Cum își pot dezvolta aceștia abilitățile, astfel încât să răspundă viitoarelor cerințe din domeniul sănătății?

Studiul oferă o oglindă a imaginii fascinante pe care o reprezintă generația viitoare de profesioniști din domeniul sănătății, un grup care va reprezenta o mare parte din personalul medical în următorii 20 de ani. Studiul analizează așteptările acestui grup de  tineri profesioniști cu privire la pregătirea profesională, utilizarea tehnologiei și satisfacția la locul de muncă, acordând un mandat clar liderilor din domeniu de a răspunde la preocupările lor.

Cum evaluați sistemul de sănătate din România, pornind de la datele incluse în acest raport?

Tinerii profesioniști din domeniul medical știu să utilizeze foarte bine tehnologiile digitale. Ei trăiesc în perioada celei de-a patra revoluții industriale, caracterizată de o schimbare de paradigmă. În prezent, în toate industriile se pune accentul pe integrarea învățării automate și a inteligenței artificiale. Viziunea lor asupra viitorului este determinată de un set de valori și abilități diferite față de cele valabile acum un deceniu. Iar prăpastia între oportunitate și realitate va fi tot mai adâncă, deoarece presiunea asupra sistemului de sănătate va continua să crească.

Tinerii profesioniști din domeniul medical din România sunt foarte ambițioși și dedicați pacienților lor. Ei au crescut și au fost formați într-o lume globală, în care inovația a fost o parte nelipsită. Conform raportului Future Health Index 2020, aproape două treimi (63%) dintre tinerii profesioniști din domeniul medical din România se simt capabili să genereze schimbarea în ceea ce privește modul de gestionare a spitalelor/cabinetelor în care lucrează. Această proporție este semnificativ mai mare în comparație cu majoritatea celorlalte state europene care au participat la studiu.

Generația viitoare de profesioniști în domeniul medical din România este foarte deschisă la soluții inovatoare și dedicată sănătății pacienților săi. Cu toate acestea, tinerii profesioniști așteaptă sprijin din partea mentorilor lor și își doresc acces la noile tehnologii la locul de muncă. Ei pun preț pe o cultură organizațională care să le permită să se dezvolte în continuare și care să țină cont de nevoile lor de perfecționare a competențelor, dar, în același timp, caută un echilibru între viața personală și cea profesională. Această generație va juca un rol esențial în modelarea industriei îngrijirilor medicale și va contribui la dezvoltarea acesteia către un model bazat pe calitatea actului medical.

Care sunt schimbările radicale pe care trebuie să le implementeze sistemele de sănătate? Care este situația sistemului medical românesc în această privință?

Sistemul de sănătate a ajuns într-un punct de cotitură. Generația viitoare de profesioniști din domeniul medical va avea un rol esențial în transformarea întregului sistem, astfel încât toate părțile implicate să ajungă la rezultate mai bune. Recomandările noastre se bazează pe concluziile studiului și includ prevederi referitoare la formarea medicilor pentru utilizarea tehnologiei și interpretarea datelor. Majoritatea profesioniștilor mai tineri din domeniul medical au crescut în era digitală și gestionează și în viața personală cantități mari de date, deci sunt obișnuiți cu acest tip de interacțiune.

Cu toate acestea, pe plan profesional întâmpină dificultăți în gestionarea și interpretarea datelor privind pacienții. 63% consideră că nu au suficiente date digitale referitoare la pacienți pentru a influența rezultatele, iar 35% nu știu să folosească datele digitale despre pacienți pentru a lua decizii medicale pe baza acestora.

În plus, este esențială înțelegerea principiilor care guvernează actul medical calitativ, bazat pe valoare. 50% dintre respondenții tineri din România au declarat că au foarte puține cunoștințe cu privire la evaluarea calitativă a performanței în sistemul de sănătate. Realizarea schimbării de paradigmă presupune un nivel mai înalt de conștientizare și informare cu privire la evaluarea performanței în sistemul de sănătate în funcție de rezultatele obținute. Această abordare ar trebui să facă parte atât din instruirea formală a cadrelor medicale, cât și din formarea practică a acestora, la locul de muncă, și ar trebui să fie inclusă în programa școlară. Nu în ultimul rând, trebuie să valorificăm tehnologia, atât pentru a îmbunătăți echilibrul dintre viața profesională și cea personală, cât și pentru a spori calitatea actului medical.

Raportul include, bineînțeles, trei categorii de recomandări axate pe educație, tehnologie și cultura organizațională.

Cum a schimbat pandemia domeniul sănătății?

Sistemul medical a fost supus unei presiuni sporite încă dinainte de apariția COVID-19. Presiunea a fost cauzată, printre altele, de îmbătrânirea populației și de creșterea incidenței de boli cronice. Astfel, digitalizarea serviciilor medicale a fost considerată ca fiind absolut necesară, deoarece ar fi permis cadrelor medicale să acceseze cu mai multă ușurință datele referitoare la pacienți și la istoricul clinic al acestora, le-ar fi facilitat accesul la tehnologii moderne – acestea fiind două condiții esențiale pentru realizarea unui act medical de calitate. Cu toate acestea, procesul de digitalizare a fost obstrucționat de factori precum dificultățile cu privire la protecția și siguranța datelor personale, accesul limitat la tehnologie și personalul insuficient care să integreze noile tehnologii în procesele de lucru de zi cu zi.

Odată cu apariția pandemiei de COVID-19, a intervenit pericolul suprasolicitării sistemului național de sănătate, motiv pentru care furnizorii de servicii medicale – publici și privați – au fost nevoiți să se adapteze la noua situație.

Prin urmare, în doar câteva luni s-a reușit atingerea unui grad de digitalizare pentru care, în alte condiții, ar fi fost necesari câțiva ani buni. Voi enumera doar câteva dintre cele mai vizibile transformări:

  • Deschidere sporită de a utiliza datele referitoare la pacienți, pentru a accelera actul medical și a beneficia de mai multă acuratețe în îngrijirea pacienților. Datele disponibile joacă un rol important în gestionarea stării de sănătate a populației, diagnosticarea bolilor și identificarea tratamentului adecvat și sunt esențiale pentru optimizarea fluxului de pacienți. Aceste date sunt circulate între pacienți și cadrele medicale și sunt transmise, de la un spital la altul, într-o manieră mult mai rapidă.
  • Inteligența artificială a început să își facă din ce în ce mai clar rolul, a sporit viteza de evaluare a CT-urilor pentru a identifica mai rapid gradul de afectare pulmonară cauzată de COVID-19. Este, de asemenea, folosită pentru a evalua datele înregistrate de aparatele de monitorizare a pacienților, transmise de la unitățile ATI, pentru a detecta mai rapid deteriorarea stării de sănătate a pacienților, a contribuit la identificarea grupurilor de pacienți cu grad de risc ridicat și a ajutat la anticiparea noilor focare de COVID 19.
  • Relația cu pacienții evoluează. Telemedicina și comunicarea virtuală cu pacienții este tot mai răspândită în toate țările și va rămâne o practică obișnuită, cel puțin în viitorul apropiat.

Pe măsură ce situația va evolua, vom asista, probabil, la noi modalități prin care tehnologia și gândirea orientată spre digitalizare vor susține furnizorii de servicii medicale pentru a face față dificultăților generate de pandemia COVID -19.

Ce măsuri ar trebui să ia statul? Dar sectorul privat?

Se prefigurează apariția unei ere noi în domeniul sănătății – o eră în care tendințele vor evolua rapid, iar furnizorii de servicii medicale vor integra tehnologiile moderne, folosind metode noi și inovatoare.

Atenția lor se va îndrepta spre următoarele acțiuni:

  • Clarificarea cadrului de reglementare în scopul folosirii mai frecvente a telemedicinei și a datelor digitale pentru a transmite informații referitoare la decizia medicală și la oportunitățile de management.
  • Abordarea proceselor ineficiente din domeniu și optimizarea acestora prin activarea resurselor sub-utilizate – de exemplu, prin crearea unor infrastructuri de date și a unor protocoale care să faciliteze colaborarea între furnizori.
  • Utilizarea tehnologiei avansate de către personalul din domeniul sănătății – începând cu facilitarea accesului, până la furnizarea de formare și îndrumare – ceea ce ar putea reduce durata actului medical semnificativ și ar spori precizia.
  • Atragerea și păstrarea talentelor din domeniu, prin acordarea unei atenții sporite unei culturi organizaționale sănătoase.
  • Scăderea costurilor pentru îngrijire medicală prin aplicarea modelelor de îngrijire a pacienților bazate pe calitatea actului medical, cu decontarea cheltuielilor furnizorilor pe baza indicatorilor de calitate.

În calitate de producători de tehnologie, suntem atenți la nevoile și problemele industriei și lucrăm pe mai multe direcții, pentru a veni în sprijinul transformării sistemului medical prin testarea unor noi metode de lucru (de exemplu, am ajutat guvernul olandez să creeze un portal online, prin care să poată fi transmise în format digital, în condiții de siguranță, date cu privire la pacienții bolnavi de COVID-19). De asemenea, facilităm accesul la tehnologii de ultimă oră și oferim îndrumare, astfel încât cunoștințele transmise să ajungă rapid la toate echipele interesate. În plus, participăm la diferite inițiative sociale care pot ajuta la promovarea soluțiilor tehnologice, astfel încât să fie valorificate și de alți beneficiari.

Cât de importantă este tehnologia pentru sistemul de sănătate?

Tehnologia digitală întărește legătura între doctor și pacient. Pacienții pot partaja date cu medicii curanți fără să mai fie nevoiți să treacă pe la spital, iar spitalele pot partaja informații între ele. Medicii nu mai sunt nevoiți să piardă timp analizând istoricul medical stufos al unui pacient, deoarece toate datele esențiale vor fi stocate în format digital. Acest lucru reduce timpul de diagnosticare și identificare a tratamentului corespunzător.

Digitalizarea contribuie la îmbunătățirea disponibilității serviciilor de îngrijire medicală în zone în care accesul la furnizorii de servicii medicale era dificil și vine în întâmpinarea persoanelor cu mobilitate redusă. În unitățile de terapie intensivă, digitalizarea și inteligența artificială ajută la analiza datelor și monitorizarea pacienților, pe baza evaluării unui număr ridicat de cazuri care prezintă rezultate asemănătoare. Digitalizarea va facilita diagnosticul de laborator, spre exemplu, prin analizarea automată a probelor de biopsie. Interpretarea finală va aparține medicului, dar inteligența artificială poate atrage atenția către anumite elemente, iar medicilor le rămâne mai mult timp pentru pacienți.

Inteligența artificială este, cu precădere, o tehnologie pe care tinerii profesioniști din domeniul sănătății din România o apreciază în mod deosebit. În comparație cu media răspunsurilor obținute în toate celelalte state participante la studiu, precum și în comparație cu colegii lor din Europa, din țări precum Franța, Germania, Olanda sau Polonia, tinerii medici din România înclină să creadă cu mai multă putere în  potențialul inteligenței artificiale. Ei sunt de părere că IA le oferă instrumentele necesare pentru a menține sănătatea pacienților într-o stare bună (84%) și pentru a reduce munca administrativă (75%).

În plus, folosirea IA în spitale sau cabinete medicale reprezintă un criteriu de alegere a locului de muncă pentru tinerii profesioniști români din domeniul sănătății. Pentru jumătate dintre aceștia (50%), utilizarea IA în domeniul îngrijirii medicale este un factor decisiv în alegerea spitalului/cabinetului medical în care vor lucra.

Cum se poate realiza mai rapid digitalizarea în acest domeniu?

Progresul necesită implicarea tuturor părților interesate, inclusiv a industriei și a autorităților publice și politice. Trebuie să cooperăm și să ne asumăm cu toții riscurile, pentru a construi un viitor strălucitor și durabil pentru actul medical bazat pe calitate – menit să atingă 4 obiective: ameliorarea stării de sănătate, îmbunătățirea experienței pacienților, o satisfacție mai mare în rândul personalului medical și reducerea costurilor pentru îngrijirea pacienților.

Ce lecții ați învățat anul acesta?

Liderii de companii și din industrie învață câteva lecții importante după fiecare criză, de la pregătirea și viteza de reacție la astfel de situații, viziunea, motivarea și disponibilitatea față de schimbare. Pe scurt, cred că inovația și cooperarea pot rezolva unele dintre cele mai dificile probleme și pot da rezultate acolo unde chiar contează.

Mai mult, cred că transformarea sistemului de sănătate trebuie să meargă mai departe de adoptarea soluțiilor digitale. Este necesară cooperarea tuturor părților implicate pe mai multe paliere. Sunt necesare schimbări ale cadrului de reglementare astfel încât să se asigure resursele necesare formării. De asemenea, trebuie creat un mediu de lucru care să promoveze talentele. În plus, schimbarea sistemului medical nu mai poate fi amânată. Nu vom mai reveni niciodată la era pre-coronavirus. Dar se prefigurează o nouă eră a sistemului de sănătate, care va avea efecte pe termen lung. Acestea se vor resimți multă vreme după ce pandemia va fi fost depășită. Deci trebuie să abordăm managementul schimbării având permanent în minte această viziune pe termen lung. Nu în ultimul rând, trebuie să ne concentrăm mai mult pe atragerea și păstrarea talentelor potrivite în domeniul sănătății. Sistemele de sănătate din întreaga lume trebuie să creeze culturi organizaționale echilibrate și stimulatoare, în care specialiștii să se poată desfășura, iar calitatea să ocupe primul loc.

Ați observat vreo evoluție pozitivă pe perioada pandemiei?

Este dificil de vorbit despre aspecte pozitive la modul absolut în toiul unei crize fără precedent, însă câștigul indubitabil de pe urma pandemiei este colaborarea. S-au născut inițiative excepționale ca urmare a colaborărilor inițiate în această perioadă și, cu siguranță, vom asista la și mai multe parteneriate între universități, furnizori privați și publici, care vor avea rezultate decisive.

Aș vrea să mă refer și la viteza incredibilă cu care a fost deblocat potențialul tehnologiilor digitale ca urmare a crizei. Chiar dacă mai sunt multe de făcut cu privire la adoptarea și valorificarea lor deplină, am realizat un salt important care ne aduce mai aproape de un sistem de îngrijire medicală mai eficient pe termen lung.

Ce va aduce viitorul?

Viitorul sistemului de sănătate va fi o poveste despre un proces neîncetat de inovare și testare, despre colaborări strânse, deschidere către tehnologiile digitale și o viziune durabilă. Ca industrie, trebuie să ne străduim mai mult pentru a crea o experiență de îngrijire centrată pe pacient, care să pună accentul pe calitatea rezultatelor.

În Europa Centrală și de Est, o regiune considerată ca fiind un „candidat la revoluția digitală”, majoritatea soluțiilor pentru “viitor” sunt deja disponibile, dar numai în puține locuri. Pe măsură ce aceste soluții vor deveni disponibile la scară largă, iar furnizorii de servicii medicale, universitățile și guvernele vor partaja mai multe bune practici, vom putea experimenta avantajele sistemelor de sănătate accesibile și rezistente pe care ni le imaginăm pe viitor.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: