Analize

Reinventarea Tartelier7 min

15/10/2013 4 min read

author:

Reinventarea Tartelier7 min

Reading Time: 4 minute

<p> <strong>Irina si Stefan Gheorghiu, fondatorii Tartelier, au fost primii care au deschis pe piata, in 2011, o brutarie artizanala de paine cu maia. Practic, ei au educat intr-un fel gusturile publicului si i-au determinat pe cei care apreciaza painea sanatoasa sa isi anunte intentia de cumparare prin comenzi prealabile pe internet. Au facut asta si din cauza spatiului, care nu era pe o artera comerciala, si erau nevoiti sa estimeze numarul de paini care se vor vinde fara a avea o certitudine. “Totusi, oamenii intrau si s-a legat o prietenie frumoasa cu clientii nostri, peste 1.000”, spun cei doi soti Gheorghiu.</strong></p> <p>  </p> <p> Cum a venit chemarea catre painea cu maia? “Cam amandoi am inceput deodata sa simtim ca vrem sa gatim in casa. In America a fost neplacut cu painea, la supermarket o paine era 50 de centi si noi cumparam una de 3 dolari. Acum au inceput sa faca paine mai OK, americanii au fost castigatorii Cupei Mondiale a Brutarilor, concurs de paine care are loc odata la trei ani in Franta. Francezii s-au lasat pe tanjeala si au venit americanii din spate. Au invatat fundamentat si i-au batut de trei ori la rand”, povestesc pasionati sotii Gheorghiu.</p> <p>  </p> <p> Cu meserii la polul opus celei de brutar – Irina a fost jurnalist, iar Stefan fizician – cei doi s-au trezit ca au o satisfactie mai mare daca framanta paine si vad rezultatul imediat decat daca asteapta rezultatul lucrului de azi peste minimum sase luni. “Treaba cu painea inseamna si foarte mult lucru cu capul. Stefan stie de ce comporta aluatul intr-un fel si are raspunsuri. E bine sa-l ai pe Stefan la casa ta”, spune Irina.</p> <p>  </p> <p> Modul lor de lucru, de vindere a painii prin comenzi online, i-a diferentiat in piata inca de la inceput. “Nu am avut concurenta la acel moment si cred ca e destul loc pe piata pentru toata lumea. Am reusit sa intindem aceste antene pe internet si oamenii au aflat unii de la altii. Si newsletterele si blogul www.tartelier.ro au fost foarte utile. Facebook ofera o comunicare rapida, desi nu ai control asupra continutului tot atat de rapid”, spun cei doi antreprenori.</p> <p>  </p> <p> La 41 de ani, cei doi soti nu regreta pasul facut si cred cu tarie ca in viata lor era timpul pentru o schimbare. “Nu cred ca am vrea sa facem genul asta de business in Franta. Sunt doua probleme: acolo nivelul este foarte sus si noi am fi doar unul din multi. Aici suntem o elita. In al doilea rand, francezii au niste asteptari de la paine care nu exista aici. Sa fii brutar in Franta nu este simplu. Esti legat de traditie. Acolo nu poti sa faci ce fel de paine vrei tu, pentru ca nu o vinzi. Franta e o tara unde se asteapta ca painea sa fie disponibila la 6 – 7 dimineat a si programul este infernal. Brutarul lucreaza de la 4 dimineata pana la 12. Apoi ramane cineva care doar coace si un vanzator”, povesteste Stefan despre ce a aflat din perioada experimentala din Franta.</p> <p>  </p> <p> Au incercat si ei sa deschida dimineat a, dar au descoperit ca aveau doar doi clienti. “La noi sunt multi romani care nu mananca dimineata. Asa ca am decis sa deschidem la pranz, faceam totul dimineata si tineam seara deschis pana la 20.00”, spune Irina. In opinia lor, Romania are avantaje si dezavantaje in ce priveste acest business. “Avantajul este de a veni din urma si atunci ii vezi pe toti cei dinaintea ta si iti alegi ce sa iei de la fiecare. Dezavantaje: lucrurile nu se fac pe bune”, adauga Irina. Si pentru ei, ca si pentru cei de la Pain Plaisir sau Codru de Paine, framantatul painii cu maia si produsul final sanatos este o chestiune de educatie, o expunere la lucruri sanatoase, mai ales pentru copii.</p> <p>  </p> <p> Afacerea Tartelier a pornit initial cu putini oameni si o investitie peste 50.000 de euro, tot cu faina bio adusa din Franta. “Cuptorul este investitia cea mai mare. Daca ti se strica cuptorul e grav, de aceea nici nu e de preferat sa iei unul second hand. Sunt faze dramatice pentru acest business si cand cade curentul, pentru ca se opreste si frigiderul, iar painea nu mai creste”, povestesc sotii Gheorghiu. Pentru eficientizarea costurilor, au decis sa inchida brutaria pe perioada verii. Dar in vara lui 2013 au luat decizia strategica de a iesi din garajul amenajat pe post de brutarie intr-o strada laturalnica si de a se muta mai in centru, pe bulevardul Catargiu nr. 3. Cautarile de spatiu s-au dovedit o piatra de hotar pentru cei doi  antreprenori, care au descoperit alte “realitati” romanesti de care nu ar fi vrut sa stie. “Acum intelegem de ce in Romania antreprenoriatul e greu. Sunt spatii care stau goale de ani de zile. Unii cer 40 de euro pe metrul patrat. Sunt proprietari care afiseaza un pret si, dupa ce il vezi, spun un pret dublu. Sau te intelegi cu ei si in ziua cand trebuie sa semnezi actele se razgandesc”, povestesc sotii Gheorghiu.</p> <p>  </p> <p> In opinia lor, adevaratii oameni de afaceri din Romania sunt posesorii de saormerii. “Noi nu vrem sa ne imbogatim cu aceasta afacere. La noi interesul e sa avem o viata frumoasa, sa facem ceea ce ne place si sa ne sustinem cu ceea ce facem. Nu e scopul nostru sa crestem de dragul de a creste”, marturises te Stefan. Iar Irina aduga convinsa ca genul acesta de business trebuie sa ramana pe piata, chiar daca exista presiunea multinationalelor, pentru ca afacerile mici sunt cele care sustin economia peste tot in lume.</p> <p>  </p> <p> Businessurile mici se confrunta in Romania si cu o legislatie ostila, care nu este gandita la scara mica. De exemplu, daca vorbim de termenele de garantie ale unui produs, legislatia spune ca acestea sunt stabilite de producator. “Din burta scoti niste termene. Nu exista niste ghiduri in care sa-ti spuna ca ciocolata tine intre 1 si 6 luni, spre exemplu.” Conform legislatiei, trebuie sa duci fiecare sarja de paine la analiza. Iar rezultatele dureaza cateva zile. “Deci daca tu coci de cateva ori pe zi inseamna ca nu mai vinzi sau vinzi deja invechit. Plus ca duci analiza si primesti niste numere. Care nu stii ce inseamna”, povesteste Irina.</p> <p>  </p> <p> Toate aceste lucruri fac ca un business artizanal sa devina o investitie mare, pentru ca se supune acelorasi reguli ca pentru fabrici si uzine. In ciuda greutatilor antreprenoriale intampinate, sotii Gheorghiu marturisesc ca, atunci cand faci ceva cu pasiune, nu stai sa socotesti cata energie investesti in pasiunea asta si ai impresia ca e foarte simplu. “Asta face viata mai frumoasa intr-un oras ca Bucurestiul. Ne face placere ce facem. Iar interactiunea directa cu clientii ne aduce cea mai mare satisfactie.”</p> <p>  </p> <p> <strong>Citeste si:</strong></p> <p> <a href=”https://www.revistabiz.ro/un-codru-de-paine-la-timisoara-1454.html”>Un Codru de Paine la Timisoara</a><br /> <a href=”https://www.revistabiz.ro/business-artizanal-cu-crestere-sanatoasa-1453.html”>Business artizanal cu crestere sanatoasa</a><br /> <a href=”https://www.revistabiz.ro/pain-plaisir-si-200.000-de-euro-1455.html”>Pain Plaisir si 200.000 de euro</a></p> <p>  </p>

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE