Schimbări în certificarea B Corp: Ce impact vor avea noile standarde asupra companiilor din România
Reading Time: 4 minuteStandardele B Corp, recunoscute la nivel global pentru promovarea unui impact pozitiv în mediul de afaceri, au fost recent actualizate pentru a răspunde noilor provocări economice, sociale și de mediu. Astfel, companiile din România care doresc să obțină certificarea B Corp vor trebui să se adapteze noilor cerințe, care vor intra în vigoare din 2026 și se vor adresa atât startup-urilor, cât și marilor corporații.
Conform Better Business Alliance, prima comunitate din România dedicată susținerii procesului de certificare B Corp, această actualizare va avea un impact semnificativ asupra modului în care companiile locale abordează procesul de certificare.
Ce schimbări aduc noile standarde B Corp
Prima modificare importantă vizează introducerea unor criterii de eligibilitate, companiile urmând să îndeplinească o listă de cerințe fundamentale de eligibilitate și să prezinte un profil de risc, înainte de începerea analizei de impact.
De asemenea, dacă varianta curentă include cinci arii de impact (Guvernanță, Angajați, Comunitate, Mediu și Consumatori), noile standarde B Corp introduc șapte domenii esențiale de impact: Guvernanța misiunii și a părților interesate, Echitatea în muncă, Justiție, echitate, diversitate și incluziune, Drepturile omului, Politici climatice, Gestionarea mediului și circularitate și Politici publice și implicare socială.
Cerințele specifice depind de dimensiunea, sectorul, industria și localizarea geografică a fiecărei companii, iar numărul de cerințe va varia între 20 și 124, în funcție de aceste aspecte.
Cerințe de evaluare adaptate dimensiunii companiei
Pentru a asigura aplicabilitatea standardelor în diverse industrii și regiuni, au fost introduse subcategorii diferențiate în funcție de dimensiunea și sectorul fiecărei companii, luând în considerare veniturile și numărul de angajați.
Noile reglementări impun ca toate cerințele aplicabile să fie îndeplinite, însă companiile vor avea opțiunea de a alege cum să îndeplinească anumite cerințe, în funcție de contextul lor specific. În plus, companiile pot decide să nu îndeplinească maximum 15% din cerințele aplicabile, dacă acestea nu sunt relevante pentru țara sau regiunea în care activează.
Claritate pentru toate companiile, indiferent de mărime
Noile standarde îmbunătățesc accesibilitatea și claritatea cerințelor de certificare, în special pentru companiile mici și startup-uri. Noile instrumente simplificate permit identificarea și prioritizarea impactului social și de mediu relevant pentru fiecare companie. De asemenea, orientările suplimentare introduse ajută companiile să implementeze măsurile necesare într-un mod mai eficient și ușor de înțeles.
Etapizarea certificării și recertificării
O noutate majoră constă în introducerea unui sistem etapizat de certificare: după obținerea inițială a statutului B Corp, companiile vor trebui să își ajusteze anual strategia de sustenabilitate, integrând treptat noile standarde într-un interval de trei și, respectiv, cinci ani, conform cerințelor specifice. La finalul acestei perioade de tranziție, toate cerințele vor trebui îndeplinite pentru menținerea certificării. Modelul se aplică atât celor care obțin pentru prima dată titlul de B Corp, cât și celor aflați în proces de recertificare.
Claritate în Modelele de Afaceri de Impact
Modelele de Afaceri de Impact (Impact Business Models – IBM), care se referă la afaceri proiectate intenționat pentru a genera rezultate pozitive pentru anumite părți interesate, au fost clarificate. În această categorie sunt incluse companiile care furnizează servicii pentru conservarea mediilor naturale, donează un procent din vânzările unui produs esențial sau care angajează persoane din categorii vulnerabile.
Deși Modelele de Afaceri de Impact nu vor mai fi incluse în evaluarea B Corp, companiile care doresc să adopte un astfel de model o vor putea face, fără a fi evaluate în cadrul procesului B Corp.
B Corp în România: Numărul de companii certificate este în creștere
În prezent, România găzduiește trei companii certificate B Corp. Danone România este prima companie care a obținut prestigioasa certificare la nivelul regiunii centrale și de est a Europei, iar Promateris a devenit recent prima companie din România cu acționariat local care a primit această certificare. În plus, alte 13 companii, din industrii precum producția de alimente, retail, cosmetice, comunicare & branding, pharma, turism și modă, sunt în proces de certificare.
Better Business Alliance este prima comunitate din România care ajută companiile în procesul de certificare B Corp, formată din cei cinci consultanți români B Corp (B Leaders).
Cum sunt afectate companiile în 2025 și 2026
„În România, avem companii aflate deja în procesul de certificare pe baza standardelor B Corp. Observăm că acest proces devine din ce în ce mai dorit de companiile care vor să se extindă pe piețele internaționale, să fie recunoscute pentru eforturile lor de responsabilitate socială sau să folosească certificarea B Corp ca un instrument pentru atragerea de investitori.”
Corina Radu, CEO al Impact Market Romania și cofondatoare a Better Business Alliance.
Companiile care au deja evaluarea B Impact Assessment în desfășurare vor continua procesul de certificare pe baza standardelor actuale, fără a fi afectate de modificările aduse de noile reglementări. De asemenea, companiile care vor începe procesul de certificare în 2025 vor lucra pe standardele curente.
Începând cu 1 ianuarie 2026, noile standarde vor deveni obligatorii pentru toate companiile care doresc să obțină certificarea sau recertificarea B Corp.
Despre Better Business Alliance
Better Business Alliance este o organizație nonprofit care promovează modelul de business B Corp în România, cu scopul de a ajuta companiile locale să îndeplinească standarde de responsabilitate socială și sustenabilitate. Alianța este inițiată de consultații B Corp din România, cu sprijinul Danone România și susținerea B Lab Europe.
Scopul alianței este de a dezvolta o comunitate de companii certificate, aflate în proces de certificare sau care aspiră la acest statut, unite de un scop comun: a aduce valoare comunităților, angajaților și mediului înconjurător. Alianța va fi activă și prin educarea companiilor, prin intermediul programului online „BIA Accelerator”, facilitând transferul de experiență și cunoștințe între companii, inclusiv între companiile mari și startup-uri, atât din România, cât și din străinătate.
© Thai Noipho | Dreamstime.com
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz