Schimbarile tehnologice modeleaza economia

Intr-o lume in care tehnologia digitala transforma ireversibil piete si industrii, iar incertitudinea geopolitica si economica tine in sah o mare parte a globului, capacitatea de adaptare reprezinta un factor cheie al succesului organizatiilor. Aceasta este una dintre concluziile celui de-al 18- lea sondaj anual al PwC, CEO Survey, efectuat pe un esantion global de 1.322 de directori generali din 77 de tari, inclusiv România.

Raportul aduce in discutie profundele transformari ale peisajului competitional sub influenta tehnologiei. Barierele dintre piete si sectoare dispar, pe masura ce companiile se extind in domenii diverse, iar competitia apare din surse noi, greu de anticipat. Sectorul de tehnologie este cel mai adesea mentionat ca fiind industria din care se asteapta sa apara noii concurenti.

Intrebati din care industrie (exceptând-o pe cea in care activeaza) considera ca s-ar putea sa apara un competitor important, 27% dintre respondentii din România mentioneaza tehnologia, 22% comunicatiile, divertismentul si media, 16% serviciile profesionale si de afaceri, iar 14% comertul/distributia (cu amanuntul si ridicata). La nivel global directorii generali mentioneaza noii concurenti provenind din sectorul de tehnologie (32%), comert/distributie (19%) si comunicatii, divertisment si media (16%).

„Economia digitala vine cu noi amenintari dar, in acelasi timp, creeaza multiple oportunitati. Schimbarile in domeniul reglementarilor si in comportamentul clientilor, precum si diversificarea concurentei, prin aparitia unor noi concurenti din afara sectorului, preponderent din zona IT, reprezinta principalii factori perturbatori asupra celor mai multe industrii”, a declarat Ionut Simion (foto), Country Managing Partner, PwC România.

In ceea ce priveste viteza schimbarilor tehnologice, ponderea directorilor generali din tara noastra care afirma ca sunt preocupati de acest aspect a crescut la 60%, de la 45% in editia precedenta si 18% in cea de acum doi ani. Si la nivel global, procentul respondentilor s-a marit de la 47% la 58%.

Migrare spre digital

„Liderii organizatiilor de succes sunt pe deplin convinsi ca investitiile in tehnologiile digitale, mai ales cele care imbunatatesc experienta oferita clientilor, creeaza valoare adaugata pentru afacere. Iar pentru a gasi cea mai buna modalitate prin care tehnologia eficientizeaza activitatea operationala si aduce companiile mai aproape de clienti, directorii generali sunt dispusi sa se implice personal si sa sustina activ procesul de migrare spre digital”, a aratat Ionut Simion.

Pentru a putea rezista competitiei intersectoriale, organizatiile colaboreaza cu o diversitate de parteneri, care ofera acces nu doar la noi piete si categorii de consumatori, ci si la tehnologii inovatoare, considerate vitale pentru dezvoltarea afacerii. Retelele de colaboratori ale companiilor nu includ doar partenerii traditionali, ci si clienti, institutii de invatamânt sau chiar concurenti.

Intrebati daca organizatia lor are deja stabilit sau preconizeaza sa stabileasca un parteneriat comercial (joint-venture), o alianta strategica sau o colaborare informala cu diverse tipuri de parteneri, 81% dintre directorii generali din România mentioneaza relatiile cu clientii, iar 80% dintre ei pe cele cu furnizorii. Al treilea cel mai des nominalizat partener pentru companiile din tara noastra (70% dintre respondenti) il reprezinta asociatiile de afaceri sau organizatiile profesionale. Jumatate (51%) dintre directorii generali din România se indreapta catre companiile din alte industrii, iar 48% dintre ei opteaza pentru institutii de invatamânt si organizatii non-guvernamentale.

In legatura cu accesul la noile tehnologii ca motiv al stabilirii unei colaborari, doar 29% dintre directorii generali din România opteaza pentru acest aspect, fata de 48% in Europa si 46% in Europa Centrala si de Est. Cât priveşte dezvoltarea abilitatii de inovare, doar un sfert dintre directorii de companii din tara noastra au mentionat acest motiv, comparativ cu 43% in Europa si 49% in SUA.

„Parteneriatele de afaceri şi aliantele strategice pot reprezenta instrumente cheie pentru a obtine accesul la noi tehnologii şi pentru a facilita inovarea, punând impreuna resursele şi expertiza mai multor organizatii. Astfel de parteneriate sunt inca la inceput in România, existând un mare potential pentru dezvoltarea acestora”, considera Ionut Simion.

Pentru cea de-a 18-a editie a sondajului PwC Global CEO Survey au fost realizate 1.322 de interviuri in 77 de tari in ultimul trimestru al anului 2014. Defalcat pe regiuni, au fost realizate 459 de interviuri in zona Asia-Pacific, 455 in Europa, 147 in America de Nord, 167 in America Latina, 49 in Africa şi 45 in Orientul Mijlociu. In Romania, au fost realizate 63 de interviuri cu directorii generali locali.