Tech

Secunde retro in era smart

5 aug. 2014 6 min

Secunde retro in era smart

Reading Time: 6 minute

Piata ceasurilor si-a revenit cu greu din socul crizei eco­nomice din 2008, insa astazi se confrunta cu noi provocari. Cati ani vor mai ticai mecanismele clasice ale ceasurilor, in detrimentul afisajelor digitale?

 Foto: Dreamstime

Spre deosebire de anii trecuti, industria ceasurilor nu mai ticaie la fel de precis si jovial. Motivul este relativ simplu: daca inainte de “anul de aur” 2007 cei pasionati de orologerie investeau fara retineri in pasiunea lor, criza economica a lovit puternic acest domeniu. Brusc, oamenii se vedeau nevoiti sa taie din costuri, iar bijuteriile si ceasurile au fost printre primele “mofturi” care au disparut de pe lista de cumparaturi. Cu toate acestea, industria si-a revenit incet, dar sigur, pe plan local, astfel ca ultimii ani au coincis cu cresteri moderate, de o cifra, ale pietei. Dar producatorii traditionali de ceasuri se confrunta in momentul de fata cu o noua provocare; daca acum contextul economic dificil e pe punctul de a fi depasit, in industria ceasurilor isi face loc tehnologia. Mai exact, companii de electronice precum Samsung, Sony sau LG au lansat mai multe modele de smartwatch (ceasuri inteligente) care au fost primite in prima faza cu reticenta, dar care incep sa isi gaseasca un nucleu tot mai clar de consumatori. Noile ceasuri electronice au capacitatea de a se conecta la smartphone si de a afisa informatii precum ora exacta, starea vremii, apelurile primite, pulsul purtatorului sau numarul de kilometri parcursi intr-un interval de timp.

 

Totusi, ceea ce le lipseste, comparativ cu ceasurile clasice, este eleganta. Tocmai de aceea, principalii jucatori din piata, desi constientizeaza potentialul noilor ceasuri, nu sunt ingrijorati in privinta impactului pe care-l pot avea asupra industriei in urmatorii ani. “In anii ’70, cand Seiko a venit pe piata puternic, afisajul digital era considerat ca fiind viitorul. Astazi, cam 90% din ceasurile vandute au afisaj analogic, iar la fel vor ramane lucrurile si pe viitor. Smartwatch-ul e mai degraba o extensie a smartphone-ului”, e de parere Alessandro Amato, cofondatorul Cellini, unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata locala. Antreprenorul, care detine 50% din compania Cellini si o conduce alaturi de asociatul sau, Marian Mihart, considera ca, desi utilitatea acestor noi dispozitive e incontestabila in unele cazuri, ele nu vor putea inlocui ceasul mecanic de la mana unui CEO in viitorul apropiat, la fel cum nu se vor preta la evenimente speciale, seara. Parerea e impartasita si de Catalin Florea, care vede noile ceasuri inteligente ca pe gadgeturi mai degraba decat inlocuitorul ceasului clasic. “Cred ca smartwatch-ul face parte din categoria ceasurilor casual. Nu le vad preluand total piata ceasurilor, nici pe termen lung. Un smartwatch nu va putea fi purtat la un eveniment de seara. In plus, nu vei putea obtine prea curand un smartwatch cu rezistenta mare la apa. Vorbim pana la urma de un gadget”, explica acesta.

 

Ceas sau gadget?

De altfel, incadrarea smartwatch-ului in categoria de produs adecvata poate fi o sarcina mai complicata decat pare la prima vedere. Ne putem raporta la functia principala de a afisa ora, dar putem privi si la celelalte functionalitati care imping acest accesoriu spre zona de dispozitive mobile. Totusi, smartwatch-ul nu este sinonim doar cu noutatile tehnologice. “Existau ceasuri cu GPS sau ceasuri care masurau pulsul si in anii trecuti. Casio a investit foarte mult in ceasurile cu functii speciale, dar acum au investit in aceasta zona companiile producatoare de tablete si smartphone-uri, care le-au dat numele de smartwatch. Totusi, ceasurile inteligente existau si inainte”, explica Catalin Florea, CEO si actionar al WatchShop.ro, cel mai mare magazin online de ceasuri din Romania.

 

De altfel, tanarul antreprenor e de parere ca aceste device-uri sunt mult prea legate de lumea electronicelor pentru ca un producator de ceasuri clasice sa se implice in productia de smartphone-uri. Mai mult, Florea e de parere ca impactul vanzarii de ceasuri inteligente va fi mic in piata. Cu toate acestea, este pregatit sa ia parte la succesul smartwatch-urilor, daca acesta va exista. “Noi le-am introdus in portofoliu in primavara acestui an.

 

Ma astept ca vanzarile generate de ele sa fie sub 5% din totalul veniturilor WatchShop. Lumea nu ne percepe ca fiind furnizori de smartwatch in acest moment. Totusi, lucram la acest aspect si vom avea o oferta competitiva pana la finele anului”, adauga el.

 

Unul dintre motivele pentru care comerciantii romani de ceasuri nu cred in dominatia acestor noi produse tine de istoria recenta a ceasurilor, dar si de statutul pe care acestea il ofera purtatorului. Astfel, daca ceasurile cu afisaj digital erau noutatea absoluta in urma cu 30 de ani si pareau sa reprezinte viitorul industriei, astazi nu numai ca majoritatea oamenilor continua sa poarte ceasuri cu afisaj analogic, dar acestia prefera ceasurile mecanice, in detrimentul celor pe baza de cuart. Chiar daca primele sunt mult mai scumpe si mai putin precise, sistemul complex de functionare continua sa-i fascineze pe posesorii de ceasuri, care opteaza pentru astfel de mecanisme in detrimentul celor pe baza de baterie. “Ceasul mecanic este mai costisitor decat cel cu cuart, desi nu este la fel de precis. In plus, are nevoie de o revizie costisitoare o data la 4-5 ani. Totusi, e fascinant sa stii ca se misca ceva mecanic inauntru, ca ceasul are o inima a lui”, explica Alessandro Amato.

 

Educare in online

Cunoscutul antreprenor cu afaceri in industria luxului simte insa tot mai puternic prezenta tehnologiei in businessul Cellini. Daca aparitia dispozitivelor mobile a avut un impact asupra Cellini, omul de afaceri e de parere ca mai afectat decat ceasurile a fost comertul de bijuterii. “Inainte, un telefon costa 100-200 de euro, acum un smartphone e peste 400 de euro. O parte din veniturile cumparaturilor de bijuterii s-au dus in aceste noi categorii de produse”, crede Amato.

 

Ceasurile se bucura de o educare a pietei locale, ceea ce a dus la cresterea numarului de unitati vandute, chiar daca clientii se orienteaza tot mai des spre ceasurile cu pret sub 500 de euro, in detrimentul produselor de lux. Pentru Amato este important faptul ca consumatorul intelege mai bine decat in anii trecuti ca un ceas sport trebuie purtat in timpul zilei, in timp ce ceasul mecanic, cu curea de piele, e adecvat pentru ocaziile speciale. Educarea pietei va duce pe termen lung la volume mai mari si la apropierea de anul de glorie 2007, care e inca departe, daca ne raportam la veniturile generate in aceasta industrie.

 

Familiarizarea clientilor cu produsele si detaliile tehnice se realizeaza, in mare masura, prin intermediul internetului. “Clientul devine din ce in ce mai educat – asta se datoreaza prezentei internetului, a retelelor de socializare, care au devenit un mijloc incredibil de puternic pentru a promova brandurile. Clientul poate intra in contact cu noutatile tehnice. Inainte era foarte dificil sa ii explici cum functioneaza un ceas mecanic sau unul cuart, dar acum internetul ajuta foarte mult”, spune cofondatorul Cellini. De altfel, Amato si Mihart, cei doi actionari ai Cellini, au lansat in urma cu patru ani un magazin online si au angajat recent un specialist in marketingul online, pentru a putea intelege mai bine profilul clientilor si pentru a-si ajusta oferta in functie de preferintele acestora.

 

Chiar daca online-ul genereaza sub 5% din veniturile totale ale companiei din vanzarile de ceasuri, situate anul trecut in jurul a 4-5 milioane de euro, Amato e constient ca trebuie sa isi ajusteze businessul la noile conditii ale pietei. De aceea, pe langa reteaua de 12 magazine, la care se vor adauga patru unitati noi in urmatoarele 18 luni, antreprenorul va investi in paralel in magazinul online, care ar putea ajunge, pe termen lung, sa genereze pana la 20% din veniturile Cellini.

 

Loc de crestere

Fara indoiala, online-ul va fi unul din principalele motoare care vor genera cresterea pietei in urmatorii ani. Importanta acestui canal de vanzare este evidenta doar uitandu-ne la evolutia WatchShop.ro, cel mai mare magazin virtual de cesuri din Romania. Daca in 2011 compania realiza venituri de 100.000 de euro, anul trecut a reusit sa genereze business de 770.000 de euro, iar CEO-ul companiei, Catalin Florea, estimeaza o cifra de afaceri de 1,2 milioane de euro pentru finele acestui an. Astfel, in momentul de fata, WatchShop detine 50% din piata online de ceasuri, desi in urma cu trei ani nu se diferentia cu absolut nimic fata de concurenta si genera venituri similare altor site-uri de profil.

 

Schimbarea a venit odata cu preluarea magazinului online de catre cei doi actionari, Catalin Florea – care ocupa si functia de CEO – si Mihai Patrascu, care conduce businessul online Evomag. Ambii actionari aveau experienta antreprenoriala, pe care au folosit-o in dezvoltarea WatchShop. Chiar daca nu s-au putut implica in distributia de ceasuri, realizata in mare masura de Cellini si B&B, WatchShop a reusit sa stabileasca parteneriate cu marii distribuitori si sa se impuna intr-un timp foarte scurt ca un jucator de top 5 in industrie. Performantele WatchShop vin pe de o parte pe fondul unei concurentei slabe, pe de alta parte pe fondul dezvoltarii comertului online si a cresterii increderii consumatorului in platile virtuale. “In urma cu trei ani, majoritatea comenzilor se zbateau intre 100 si 200 lei. Acum cosul mediu este undeva la la 450 de lei. In doar cativa ani, un buget de 1.000 – 2.000 de ei nu mai reprezinta atat de mult pentru clienti, care sunt mai informati si inteleg mai multe despre domeniu”, e de parere Catalin Florea.

 

In urmatorii ani, orologeria va ramane dominata de ceasurile clasice, in special de mecanismele complexe ale ceasurilor mecanice, care au si preturi mai ridicate, in timp ce smartwatch-ul e privit ca un produs nou, dar nu acceptat pe deplin ca facand parte din industrie. Totusi, marii producatori de ceasuri nu sunt straini de inovatie. Astfel, in ultimii ani am asistat la inovatii importante, cum ar fi calendarul perpetuu, capabil sa afiseze data corecta pana in 2099, sau la cresterea preciziei mecanismului tourbillon. Asadar, industria ceasurilor, prin traditie conservatoare si orientata spre promovarea designului clasic, pare sceptica vizavi de viitorul pixelilor in orologerie, dar pregatita sa adopte noi tehnologii, daca consumatorul le va cere.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: