Interviuri CSR Good News

Silvia Cappellini, Fundația UniCredit: Educație pentru un viitor mai bun

24 iul. 2023 5 min

Silvia Cappellini, Fundația UniCredit: Educație pentru un viitor mai bun

Reading Time: 5 minute

De peste 20 de ani, Fundația UniCredit susține dezvoltarea comunităților în care grupul financiar este prezent, pentru a oferi oportunități de dezvoltare și creștere pe termen lung. Prezentă la București pentru o nouă inițiativă a grupului, Silvia Cappellini, directorul general al Fundației UniCredit, ne-a oferit detalii despre ce înseamnă să fii un actor activ în comunitate.

Ce v-a adus la București în această perioadă?

Am venit în România pentru a premia cele două proiecte din România care au câștigat Call for Education Romania & Bulgaria, o inițiativă-pilot în domeniul educației lansată în aceste două țări. Proiectele câștigătoare în România sunt „Minți antrenate pentru succes” al Asociației Ana și Copiii și „Profesia – către o viziune a viitorului meu” al Asociației Hands across Romania. Peste 70 de ONG-uri au depus proiecte în cadrul acestei inițiative, un lucru extraordinar.

Anul trecut, Fundația UniCredit și-a fixat drept obiectiv stimularea potențialului generațiilor viitoare europene prin asigurarea de oportunități egale în educație. Am vrut să aflăm care sunt problemele cu care se confruntă domeniul educației în cele 12 țări unde grupul UniCredit este prezent și am identificat probleme comune pe care să le combatem, fără a uita, însă, că fiecare piață are specificul său.

Am căutat să găsim lucrurile comune pe baza cărora să acționăm și, în urma analizei realizate de noi, am identificat trei probleme majore în piețele unde activăm. Mai întâi, o rată ridicată de abandon școlar, mult peste media europeană, de circa 13% în aceste țări, iar în Bulgaria chiar depășește 15%.

Apoi, am identificat un nivel scăzut al aptitudinilor de bază: citit, matematică, științe. A fost surprinzător chiar și pentru mine să aflu că unul din cinci elevi europeni nu atinge nivelul minim de înțelegere.

Fundatia UniCredit

În al treilea rând, accesul la studii superioare este la un nivel foarte scăzut în țările unde suntem prezenți, sub 30%. În România este chiar mai scăzut, sub 25%, în condițiile în care media europeană este de 40%.

Dacă punem toate aceste lucruri în perspectivă, știind că educația este un element fundamental pentru dezvoltarea oricărei țări, ni s-a părut normal să ne implicăm exact în această zonă. Anul trecut, la finalul lunii noiembrie, am finalizat strategia în acest domeniu și am decis să lansăm primul proiect-pilot Call for Education, cu resursele de care dispuneam, în România și Bulgaria.

De ce este importantă educația?

Educația este un element esențial pentru dezvoltare. Ajută la dezvoltarea gândirii critice, îți permite să deschizi un cont bancar, să ai grijă de familia ta, îți poate schimba traiectoria în viață. Dacă vrei să devii mai bun, dar și să aduci îmbunătățiri în comunitatea unde locuiești, totul trece prin educație. Oamenii care au absolvit liceul, de exemplu, au șanse de 58% să fie angajați în primii trei ani după terminarea studiilor, în timp ce procentul crește la 83% dacă au studii superioare. Diferența este uriașă. Desigur, scopul nu este ca absolut toată lumea să meargă la facultate, dar e clar că educația ajută la un drum mai bun în viață. Important este ca fiecare elev să aibă această ocazie. Uneori, este suficient și să le arătăm că există această opțiune, că pot avea un alt viitor. Unii nici măcar nu se gândesc că pot face altceva tocmai fiindcă nimeni nu le-a prezentat această opțiune.

Provocarea este uriașă și complicată și va avea nevoie de multe resurse și eforturi. Este vorba despre o problemă socială complexă și nimeni nu o poate rezolva singur – nici guvernul, nici ONG-urile, nici sectorul privat. Numai dacă ne unim forțele putem obține un impact sustenabil în comunitate.

UniCredit este un grup european, deci trebuie să ne implicăm, să contribuim decisiv la dezvoltarea comunităților unde operăm. Suntem un actor social care trebuie să se implice. Dacă ai o comunitate înfloritoare, poți avea un business înfloritor și apoi ai posibilitatea de a sprijini în continuare comunitatea. Se creează astfel un cerc virtuos.

Cum alegeți proiectele pe care le susțineți?

Selecția proiectelor pe care le finanțăm nu este simplă. Mulțumesc echipei locale care a analizat proiectele. Un merit deosebit revine și ONG-urilor de aici, care au venit cu proiecte de calitate. Peste 70 de ONG-uri au depus proiecte, un număr impresionant într-un interval relativ scurt. Sarcina n-a fost ușoară, am avut o listă scurtă din care apoi am ales proiectele câștigătoare.

Avem câteva elemente la care ne uităm. În primul rând, alinierea dintre scopul și misiunea acestor organizații și obiectivele noastre. Apoi, capacitatea acestor ONG-uri de a veni cu elemente inovatoare în abordarea problemelor și, desigur, capacitatea lor de a fi sustenabile. În educație, totul trebuie făcut pe termen lung, nu este un sprint, ci un maraton. Organizațiile trebuie să fie acolo și fără resursele noastre, să poată investi permanent. Nici nu mai amintesc despre reputație și siguranța pe care trebuie să o asigure copiilor. Contează, desigur, și impactul inițiativelor, să știm că pot schimba vieților oamenilor. Calitatea proiectelor a fost extraordinară și nu ne-a fost ușor să alegem câștigătorii. De-abia așteptăm să vedem rezultatele celor două proiecte selectate din România.

Ce fonduri are la dispoziție Fundația UniCredit?

Avem azi fonduri de cinci ori mai mari decât anul trecut și asta este deja o mare realizare, dar și o confirmare a faptului că UniCredit crede în ceea ce face. Avem 20 de milioane de euro la dispoziție, ceea ce ne permite să realizăm programe eficiente și de impact în toate țările unde suntem prezenți.

Am încheiat Call for Education în România și Bulgaria, iar succesul de aici a dus la lansarea recentă a unui alt apel similar în celelalte zece țări din grup. Profităm din plin de pe urma experienței acestui proiect-pilot în termeni de proceduri, informații obținute și dialog social. Până în octombrie vom desemna câștigătorii din acele piețe – vor fi 20 de proiecte din zece țări. Am pus la dispoziție 3 milioane de euro. Mai avem și alte inițiative importante care vor fi anunțate în curând, cu impact inclusiv în România, pentru următorii trei ani.

Cum apreciați activitatea echipei din România?

Avem o echipă locală extraordinară. Fundația UniCredit a aniversat 20 de ani în luna martie și a trecut prin multe transformări, în paralel cu activitatea bancară. De-a lungul acestor ani, ne-am concentrat pe mai multe domenii: întreprinderi sociale, persoane în vârstă, tineret, incluziune, sănătate, diversitate. De exemplu, am sprijinit MagiCAMP prin donații și rețeaua NESsT de antreprenoriat social. Și angajații grupului s-au implicat, iar noi am implementat sistemul de gift-matching – fiecare își poate alege o cauză pe care o promovează în rândul colegilor, iar noi dublăm suma adunată din donații.

Tot în domeniul educației, prin intermediul fundației oferim burse pentru studii superioare pentru tinerii dotați care doresc să se specializeze în economie și finanțe la universități prestigioase din străinătate, dar vrem și să-i vedem întorcându-se în țările de origine, ca să aducă înapoi în comunitate cunoștințele acumulate.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 375 (16 iulie – 16 septembrie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Articole pe aceeași temă: