Business Companii Interviuri Tech

Strategii din spatele platformelor de e-commerce

6 mai 2022 3 min

Strategii din spatele platformelor de e-commerce

Reading Time: 3 minute

Innobyte este una dintre cele mai importante companii românești specializate în software development pentru e-commerce. Am stat de vorbă cu Cătălin Șomfălean – CEO – și Cătălin Bordei – Managing Partner –, despre tendințele de pe piața globală de e-commerce, care prind contur și în România, precum și despre impactul conflictului din Ucraina asupra pieței IT locale. 

Care sunt tendințele pe piața de ­e-commerce de la nivel global aplicabile și pe piața din România?

Cătălin Bordei: Suntem în perma­nență la curent cu ce apare nou în domeniu și observăm câteva trenduri interesante care încep să prindă contur și în România. Live commerce este un astfel de trend, branduri care includ live streaming în platformele lor online pentru a-și crește vânzările și a se ­desprinde de competiție. Marketplace-urile, magazinele online specializate și hiperpersonalizarea experiențelor de shopping sunt, de asemenea, tendințe de luat în seamă. Un alt trend pe care îl observăm în special la companiile mari este adoptarea unei strategii omni-channel prin care brandurile îmbină experiența online cu cea din magazinele fizice.

Ce s-a schimbat în zona de platformă și infrastructură IT ale magazinelor online, în ultimii doi ani?

Cătălin Bordei: Comparativ cu anii trecuți, platformele și infrastructurile IT ale magazinelor online sunt mult mai stabile și performante. Majoritatea platformelor erau complet nefuncționale pentru perioade destul de îndelungate ca urmare a traficului mai mare de pe site sau a creșterii numărului de comenzi înre­gistrate în perioadele de Black Friday și Crăciun. A urmat apoi o perioadă în care platformele erau funcționale, dar se mișcau destul de lent. În ulti­mii 2-3 ani însă, majoritatea platformelor funcționează foarte bine ca urmare a investițiilor în infrastructuri și procese, accelerate de pandemia de Covid-19. Acest lucru s-a tradus prin experiențe mai eficiente și mai plăcute pentru utilizatori. Exemplele la care ne putem uita aici ar fi: optimizarea proceselor de livrare (inclusiv prin livrarea în lockere) sau începerea campaniilor de live commerce (inclusiv cu influenceri). Un alt lucru la care ne putem uita ar fi extinderea teritorială către țări precum Ungaria sau Bulgaria.

Care au fost cele mai importante proiecte în ultimul an?

Cătălin Bordei: Anul trecut am reușit să ne mărim portofoliul de clienți cu 30% și am extins colaborările cu cei existenți. Am demarat proiecte noi în industria pharma, un domeniu care a prins avânt în mediul online în ultimii doi ani de pandemie, deschizând, astfel, colaborarea cu o nouă industrie. Veniturile Innobyte din 2021 au fost peste obiectivele noastre financiare și au fost posibile datorită abilității echipei și capacității de a prelua clienți cu proiecte de mare complexitate, care presupun respectarea unor standarde înalte de cod și securitate.

Ce s-a schimbat în perioada de work from home?

Cătălin Șomfălean: În urmă cu cinci ani, am implementat cu succes un proiect de tip work from home prin care membrii echipei își alegeau dacă doresc să lucreze de la birou sau de acasă în zilele de luni, din fiecare săptămână. Programul Work from Home Monday a fost apreciat de colegii noștri, compania înregistrând aceeași productivitate și o creștere a bunăstării în rândul echipei. Odată cu debutul pandemiei, din martie 2020, echipa Innobyte își desfășoară activitatea exclusiv remote. În urma analizării mai multor scenarii de ­lucru, rapoarte de productivitate și opinii ale colegilor, am decis să con­tinuăm cu un sistem de lucru exclusiv remote, fără a impune un termen limită de reîntoarcere la birou, oferind în același timp colegilor noștri care își doresc, să poată veni să lucreze de la sediile din București și Cluj. După doi ani de work from home, acest mod de lucru continuă să fie apreciat de echipă.

Care sunt obiectivele pe 2022?

Cătălin Bordei: Pentru anul în curs, estimăm creșterea cu ­aproximativ 10% a veniturilor, consolidarea poziți­ei de dezvoltator de soluții de top pentru e-commerce și extinderea ca­pa­bilităților în această direcție – atât în acord cu tendințele globale în industrie, cât și din perspectiva platformelor utilizate pentru dezvoltarea magazinelor online. Luăm, de asemenea, în considerare și crearea de soluții e-commerce proprii, dedicate digitalizării IMM-urilor.

Cătălin Șomfălean: Un alt obiectiv îl reprezintă investiția în oameni și în consolidarea echipei interne. Anul trecut am luat decizia de a oferi posibilitatea membrilor echipei să lucreze remote pe termen nelimitat, fără a le impune revenirea la birou, reușind astfel să atragem angajați și din alte orașe decât București. Începând cu 2022 intenționăm să alocăm sume semnificative pentru a ne extinde echipa și a dezvolta noi competențe tehnice. Estimăm că vom începe prin alocarea a aproximativ 10% din cifra de afaceri pe anul în curs către acest demers și atragerea de noi clienți.

Care este impactul conflictului din Ucraina asupra pieței IT din România?

Cătălin Bordei: Impactul conflic­tului din Ucraina este deja vizibil la nivel european, nu doar în România. Ucraina reprezenta un hub important din regiune pentru serviciile IT de dezvoltare și testare software, iar conflictul a reușit să blocheze aceste activități pentru anumite business-uri europene. Totuși, chiar dacă sună destul de cinic, este posibil să vedem o creștere a cererii de servicii IT ­pentru companiile din România, care să suplinească blocarea serviciilor venite dinspre Ucraina. În același timp, piața de recrutare ar putea să primească un imbold pentru că printre refugiații din Ucraina vor fi și specialiști IT care vor avea nevoie de un job ­temporar sau permanent, iar companiile de IT din România și-au anunțat deja intenția de a ajuta, inclusiv noi, la ­Innobyte.  

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: