Companii Interviuri Management

Simona Cocoș, Zentiva România: Un lider pentru viitorul sănătății

25 mart. 2024 4 min

Simona Cocoș, Zentiva România: Un lider pentru viitorul sănătății

Reading Time: 4 minute

Pe o piață cu numeroase provocări de business și, mai ales, puternic reglementată, Zentiva se menține de ani buni lider, furnizând un sfert din medicamentele folosite de spitalele din România, dar venind mereu și cu noutăți pentru publicul larg. Simona Cocoș, directorul general al Zentiva România, ne-a oferit detalii despre cum vede compania pe care o conduce prezentul și viitorul industriei farma.

Cum vedeți piața farma din România?

Piața din România este una foarte dinamică. Anul trecut, piața a crescut în valoare cu 15%, în timp ce în volume s-a menținut cam la același nivel cu cel din 2022. Creșterea vine și din faptul că se prescriu molecule mai scumpe, mai noi, care au intrat pe listele de medicamente compensate, în special pe zona de oncologie și diabet.

Dincolo de creșterile de preț despre care vorbește toată lumea au fost și scăderi, fiindcă legislația ne obligă ca, în fiecare an, să facem comparația cu prețurile din alte 12 țări europene, iar prețul din România trebuie să fie cel mai mic. Totuși, în 2023, autoritățile au fost deschise și au ajustat puțin prețurile cu inflația pentru medicamentele accesibile, sub 50 de lei, care erau periclitate din cauza creșterii prețurilor la materii prime. S-a redus și taxa clawback de la 20% la 15% și a mai fost o măsură bună de susținere a medicamentelor biosimilare, un fel de generice pentru medicamentele biologice; această măsură nu impactează direct Zentiva.

De ce sunt importante medicamentele generice?

Piața se împarte în trei categorii: medicamente originale, medicamente generice și OTC (medicamente care pot fi cumpărate direct din farmacie, fără prescripție medicală). Din piața de medicamente eliberate pe bază de rețetă (RX), care conține primele două categorii, medicamentele generice reprezintă 26% din punct de vedere valoric, în timp ce în volume procentul este de 57%. Acest lucru se întâmplă fiindcă genericele tratează un număr mare de pacienți la prețuri mai mici.

Eu sunt un mare susținător al medicamentelor generice, fiindcă ele asigură sustenabilitatea sistemului de sănătate pe termen lung. Nicio țară din lume nu-și poate permite să trateze numai cu medicamente originale, cu atât mai puțin România, care are un buget limitat. Cu cât susții mai mult medicamentele generice, cu atât ai mai multe șanse la un sistem de sănătate sustenabil, să te încadrezi într-un buget planificat. Avem studii realizate de IQVIA care arată că, la nivel de industrie, în perioada 2015-2022, medicamentele generice și biosimilare intrate în România au optimizat bugetul CNAS cu peste 1 miliard de euro. Într-o arie terapeutică, când intră un medicament generic cu o anumită moleculă numărul de pacienți tratați poate crește de până la trei ori datorită prețului mai mic. În primul an când intră medicamentele generice, la expirarea patentului, prețul scade cu 40%, iar după patru ani prețul scade cu 76%. Mai ales în zona de coplată impactul este foarte mare.

Un alt aspect important este faptul că toate fabricile de profil din România produc medicamente generice. Dacă vrei să ai o industrie farma, să ai o asigurare în situații dificile cum a fost pandemia, trebuie să sprijini producătorii locali de generice. Noi în pandemie am lucrat nonstop pentru a face față cererii.

Care este poziția Zentiva România pe piață și în cadrul grupului global din care face parte?

Zentiva este numărul 1 pe piața de generice, și în valoare și volume. Pe piața totală de medicamente suntem numărul 3, iar pe piața OTC suntem numărul 10. Pe zona de OTC, cele mai populare produse ale noastre sunt paracetamolul și aspirina, dar avem și Sideral, medicament pentru anemie foarte eficient și foarte căutat. Populare sunt și medicamentele noastre pe zona de răceală și gripă – Ibusinus, Meltus. Pe segmentul gastro avem succes cu Eubiotic, un probiotic pentru flora intestinală, și cu Dygenzim – combinație de enzime pentru digestie.

Grupul Zentiva are patru fabrici, dintre care două sunt în România, precum și două departamente de cercetare, unul la Praga și unul la Ankleshwar. România este o țară importantă în companie prin cele două fabrici, dar și pentru că este o țară unde Zentiva e prezentă de mult timp.

Uzina de Medicamente București a fost fondată în 1962 și a devenit Sicomed în 1990; în 2005 Zentiva a devenit acționar majoritar, iar în 2009 compania a fost preluată de grupul Sanofi. O schimbare majoră a avut loc în 2018, când fondul de investiții Advent a preluat Zentiva de la grupul Sanofi și a investit foarte mult în companie. De atunci a început o creștere foarte importantă, care s-a văzut inclusiv în România.

În anul 2020, Zentiva a preluat operațiunile din estul Europei ale companiei Alvogen – Labormed, de atunci intrând în portofoliul companiei și cea de-a doua fabrică din București – fabrica Labormed.

Ați obținut recent certificarea Top Employer pentru al treilea an consecutiv. Cum ați reușit această performanță?

Nu este deloc ușor să fii Top Employer trei ani consecutiv, în condițiile foarte competitive de pe piața muncii, mai ales în București. Încercăm foarte mult să păstrăm oamenii, fiindcă știm cât de greu sunt de găsit. De altfel, unul dintre pilonii strategici ai companiei este reprezentat de resursa umană. Punem foarte mare accent dezvoltarea tuturor colegilor, atât din fabrică, cât și din divizia comercială, dar și din departamentul global.

Cred că am și învățat foarte mult din acest audit pentru Top Employer, care acoperă foarte multe aspecte din domeniul resurselor umane – strategia de HR, diversitatea, partea de educație și dezvoltare, zona de leadership. Acordăm o atenție deosebită acestor aspecte, dar am avut și foarte multă susținere din partea Advent, inclusiv în această zonă.

Am investit foarte mult în programele de wellbeing și dezvoltare profesională. Vrem ca toți oamenii din companie să fie mulțumiți și fericiți că lucrează în Zentiva, acesta fiind un obiectiv al echipei de management, pe lângă indicatorii financiari. De aceea ne uităm la scorurile de engagement ale angajaților făcute la nivel de grup, unde România s-a clasat întotdeauna foarte bine.

Cum vedeți evoluția Zentiva România în perioada următoare?

Ne dorim ca Zentiva să fie în continuare un partener strategic pentru autoritățile din România, pentru un sistem de sănătate sustenabil. Avem producție aici și vrem să continuăm să fim importanți pentru România. Punem mare accent pe lansări de noi produse. Anul acesta intenționăm să lansăm un produs foarte important, care își pierde patentul acum și pe care îl vom fabrica în București. Nu va fi singura noutate, având în vedere că lansăm cam zece produse noi pe an.

Misiunea noastră este să venim cu produse de calitate, eficiente, la costuri accesibile. Cred că piața farma din România va continua să crească în 2024, probabil în jur de 10%. Sunt molecule noi intrate pe listă, care vor aduce creștere. În unități, creșterea va fi mai moderată. Piața de OTC-uri va continua să crească, este un domeniu foarte atractiv și toate companiile se orientează și spre acest segment, inclusiv noi.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 381 (16 martie – 16 aprilie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Articole pe aceeași temă: