Management

Stima de sine si succesul in sine

26 nov. 2013 3 min

Stima de sine si succesul in sine

Reading Time: 3 minute

Proverbul spune ca lauda de sine nu miroase a bine. Insa stima si imaginea de sine pot juca un rol decisiv in succesul profesional si personal. Dar cat de mult conteaza, de fapt, acesti factori in mediul social si economic actual?

O banala imagine face cat o mie de cuvinte. Dar oare cate cuvinte pot exprima imaginea de sine, cea pe care fiecare dintre noi o are despre propria persoana? Raspunsul la aceasta intrebare este ca, de cele mai multe ori, chiar mai multe si toate numai de bine. Rezultatele studiului despre caracteristicile cultural-comportamentale ale romanilor, realizat de Result Development in urma cu doi ani, publicate in volumul “Romanii, un viitor previzibil?”, evidentiaza o diferenta semnificativa intre sine (noi) si ceilalti romani.

Rezultatele comparatiei dintre noi si ceilalti romani referitoare la cele 80 de atribute studiate au aratat ca un procent de 95% dintre noi se definesc ca fiind semnificativ diferit fata de ceilalti romani. Astfel, 76 din 80 de comportamente analizate inregistreaza diferente semnificative statistic cand vine vorba de cum suntem noi si cum sunt ceilalti romani. Mai mult, noi ne percepem ca fiind diferiti nu numai de ceilalti romani, mult mai buni ca ei, dar chiar opusi lor. Ceea ce se traduce prin faptul ca noi ne autocaracterizam ca fiind buni, in timp ce pe ei ii privim ca fiind rai.

“Ipoteza mea principala vizeaza deficiente, probleme legate de stima de sine, lipsa unei stime de sine autentice si durabile sau o stima de sine care oscileaza permanent intre extreme, de la devalorizarea personala pana la narcisism exagerat”, spune Dorin Bodea, Senior Consultant la Result  Development si autorul lucrarilor “Romanii, un viitor previzibil?” si “Valorile angajatilor romani”. “In lipsa unei pretuiri de sine reale, consistente si echilibrate, bazate pe realitati personale, imaginea de sine ne imbata cu apa rece, incercand sa supracompenseze lipsa unor realizari, adica inferioritatea, dezvoltandu-ne astfel un complex de superioritate. Dorin Bodea

De regula, aceasta betie a imaginii de sine inseamna ca pe noi ne ridicam aproape de cer prin ceea ce putem fi ca potential, iar pe ceilalti ii coboram sub pamant, pentru a mari si mai mult diferent a dintre noi si ei”, adauga Dorin Bodea.

Stima si imaginea de sine pozitive cu atat mai mult in mediul de afaceri sunt aliati de nadejde, mai ales ca permit angajatilor sa vina cu initiative si inovatii, sa aiba curaj, sa isi asume intentiile, sa se confrunte in mod onest cu altii, sa progreseze pentru a obtine performante. Ceea ce se poate traduce prin faptul ca succesul in business si inregistrarea performantelor sunt strans legate si de stima si imaginea de sine, mai ales ca prin acestea doua reusim diferentierea de alti salariati. “Totusi, aceasta diferentiere trebuie facuta cu masura, avand nevoie de a fi corelata in permanenta cu realitatea, atat cu realizarile din trecut, cat si cu raportarea acestor realizari la ceilalti”, spune Senior Consultant- ul de la Result Development. “Daca neglijam masura stimei si imaginii de sine, riscam sa ajungem in situatia in care o broasca se umfla pentru a ajunge elefant si sfarseste prin a plesni. 

Cred ca a constientiza importanta imaginii si a stimei de sine pentru ceea ce suntem este doar primul pas si nu este suficient. Pentru ca partea cea mai grea este sa le dezvoltam intr-un mod consistent si durabil, sa controlam astfel fluctuatia lor permanenta”, precizeaza Dorin Bodea, care adauga ca pentru un mai bun management al sinelui ne putem folosi si de o serie de tehnici, printre care “afirmarea propriei identitati”, “acceptarea propriei persoane, cu resurse, dar si cu limitari”, “asumarea viitorului”, “autoresponsabilizarea” si “colaborarea cu ceilalti”. 

Despre alte tehnici si instrumente utile pentru un mai bun management al sinelui, precum si despre cele mai eficiente metode de reinventare a sinelui si de crestere a stimei si imaginii de sine puteti afla din atelierul experimental “Managementul sinelui”, organizat de revista Biz si Result Development in data de 3 decembrie la hotelul Howard Johnson Grand Plaza din Bucuresti. Alaturi de Dorin Bodea, Senior Consultant la Result Development, il veti mai putea intalni si pe Vintila Mihailescu, antropolog specializat in etnopsihologie, identitate, etnicitate si studiul comunitatilor.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: