Companii Finanțe Stiri

Studiu GfK: Piața electro IT crește cu 2% în prima jumătate de an

29 aug. 2019 5 min

Studiu GfK: Piața electro IT crește cu 2% în prima jumătate de an

Reading Time: 5 minute

Prima jumătate a anului în curs a fost caracterizată de o creștere de peste 2% a pieței românești a bunurilor de folosință îndelungată, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, potrivit rezultatelor studiului GfK TEMAX.

Valoarea pieței s-a ridicat la 1.436 milioane euro, rezultatul datorându-se îndeosebi performanțelor electrocasnicelor mari și mici care, stimulate de programul Rabla, au atins creșteri semestriale de 14%, respectiv de aproape 12%.

Alături de produsele electronice, cu o creștere de aproape 6%, acestea sunt singurele trei sectoare care au avut creșteri valorice în primele șase luni ale anului 2019 față de primele șase luni din 2018.

 

Studiu GfK TEMAX S1 2019

Televizoarele au fost cele care au făcut diferența vânzărilor de electronice care a ajuns la 214 milioane euro. Vânzările electrocasnicelor mari au atins 283 milioane euro, iar electrocasnicele mici au atins 105 milioane euro.

Totalul vânzărilor produselor IT a fost de 187 milioane euro, cu 10% mai puțin fașă de primul semestru din 2018. Vânzările telecom, cel mai important sector al acestei piețe, a înregistrat scăderi de 0,5%, atingând un nivel de 623 milioane euro.

Cele mai afectate sectoare rămân sectorul foto, cu un minus mai mare de 9%, până la 10 milioane euro și cel al echipamentelor de birou, imprimantele, cu o scădere a vânzărilor de peste 7%, până la 15 milioane euro.

Telecom

Cel mai performant segment a fost cel al fabletelor, telefoane smart cu ecrane mai mari de 5,6 inch, segment care a crescut de aproape 115% față de prima jumătate a anului 2018, înregistrând o valoare de 498 milioane euro.

Atunci când vine vorba despre telefoane mobile tradiționale și smart cu ecrane mai mici de 5,6 inch, a fost observată o scădere a segmentului cu peste 75%, până la 92 milioane euro.

În creștere este categoria core wearables, cu 18 milioane euro în primul trimestru din 2019 și o rată de creștere față de primul trimestru din 2018 de aproape 60%. O performanță similară o au și căștile, segment care a crescut de aproape 21%, până la 16 milioane euro.

chart

Electrocasnice mari

Programul Rabla, lansat în luna iunie, a favorizat vânzările categoriei electrocasnicelor mari, marcând un avans de 14% în primul semestru al acestui an. Cea mai mare pondere a vânzărilor din acest sector au avut-o uscătoarele de rufe care au înregistrat o creștere de aproape 47%, atingând pragul de 6 milioane euro și mașinile de spălat rufe, cu o creștere de aproape 18%, ajungând la valoarea de 86 de milioane euro.

Categoria frigiderelor a crescut cu peste 16%, cu vânzări de 82 milioane euro în primul semestru, în timp ce vânzările de aragazuri si cuptoare au avansat cu aproape 6%, până la 44 de milioane de euro.

Mașinile de spălat vase au înregistrat majorări ale vânzărilor cu peste 22%, până la 15 milioane euro, cuptoarele cu microunde au avut vânzări de 11 milioane euro, cu 12,5% mai mult decât în primul semestru din 2018, iar congelatoarele au avut un plus de 10,3%, până la 12 milioane euro.

Cel mai modest trend l-au înregistrat hotele, cu o creștere de 2% și 11 milioane euro, în timp ce plitele incorporabile au avansat cu 4%, până la 16 milioane euro.

chart 1

Produse electronice

Televizoarele au reprezentat cea mai importantă grupă de produse ale acestui segment, reprezentând 88% din vânzările de electronice în primul semestru al anului 2019. Vânzările televizoarelor au crescut cu 8%, ajungând la o valoare totală de 188 milioane euro. Cea mai mare creștere a venit din partea boxelor, 15% față de primul semestru din 2018 și 4 milioane euro în valoare absolută.

Camerele video au înregistrat o scădere semnificativă de peste 41%, până la 2 milioane euro, în timp ce căștile și-au diminuat vânzările cu aproape 14%, până la o valoare de 1 milion euro.

De asemenea, consolele de jocuri au scăzut cu mai bine de  14%, până la 9 milioane euro. Cu o creștere de aproape 4% în primul semestru al acestui an față de aceeași perioadă din 2018, sistemele home cinema au avut un trend pozitiv, atingând 4 milioane euro în vânzări, ca și boxele portabile, care au atins vânzări de 6 milioane euro, în creștere cu aproape 2% față de primele șase luni din 2018.

IT

Computerele și laptopurile, cele mai importante categorii ale sectorului IT, au avut scăderi de peste 26%, respectiv 7%, până la valori de 30 și 102 milioane euro. Vânzarea de tablete a scăzut cu peste 16%, până la 19 milioane euro, în timp ce vânzările de tastaturi au scăzut cu 2%, atingând valoarea de 5 milioane euro.

Camerele web au crescut cu un plus de aproape 8% și 4 milioane euro, urmate fiind de monitoare cu 6% creștere și 19 milioane euro în vânzări absolute. Prin contrast, în trimestrul al doilea din 2019, monitoarele au înregistrat scăderi față de același trimestru al anului anterior.

studiu gfk

Electrocasnice mici

Electrocasnicele mici au avut una dintre cele mai bune performanțe în prima jumătate a anului. Astfel, aparatele de călcat verticale cu aburi au crescut cu 137%, atingând o valoare absolută a vânzărilor de aproape 1 milion euro. Friteuzele au crescut cu peste 91%, până la 2 milioane euro iar esspresoarele de cafea au atins vânzări de 18 milioane euro, reprezentând un plus de 26% față de primele șase luni ale anului 2018.

Aspiratoarele au înregistrat vânzări de 30 de milioane euro, cu peste 20% mai mult față de perioada similară din 2018, produsele de bărbierit au crescut de 10%, până la 12 milioane euro, aparatele de uscat și coafat părul au marcat creșteri de 16%, respectiv, 4%, atingând 3 și 7 milioane euro în vânzări. Fiarele de călcat au avut, de asemenea, un semestru bun, cu o creștere 8%, până la 10 milioane euro.

Storcătoarele de fructe au avut un declin de aproape 30%, până la 3 milioane euro, urmate de aparatele de gătit cu un minus de 4,8% și o valoare absolută a vânzărilor de 13 milioane euro. Mașinile de tocat carne și-au diminuat vânzările cu peste 1%, iar mașinile de tuns părul cu 0,7%, ajungând fiecare la vânzări de câte 3 milioane euro. În al doilea trimestru al anului 2019, ultimele două categorii de produse au marcat creșteri față de al doilea trimestru al anului 2018.

Echipamente de birou

Imprimantele au înregistrat un trend descendent accentuat, cu o scădere de 7% în primul semestru din 2019 și 15 milioane euro în vânzări.

Foto

Camerele digitale au scăzut cu mai bine de 9% în primul semestru, atingând o valoare de 10 milioane euro.

Foto:  © Gonzalo Calle A. | Dreamstime.com

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: